2013-05-26 17:41 #0 av: Jess89

Vi har alla stunder i livet då vi känner oss nedstämda, ledsna eller oroliga. En del dagar kan man känna att man inte orkar att göra någonting, inget känns roligt och man tänker mycket. Oftast går dessa känslor över efter en tid. Det finns vissa saker som du kan göra för att må bättre, och det finns hjälp om man behöver.

Nedstämdhet är något som som dyker upp till och från under livets gång. Var inte rädda för att visa de negativa känslorna. Om du undviker dessa känslorna kan det leda till oro eller ångest. Vissa saker känns jobbiga och det måste få ta sin tid innan det går över.

 

Ibland vet man orsaken


Ibland kan det vara särskilda saker som hänt som gör att man känner sig ledsen/nedstämd. Exempelvis att det har tagit slut med patnern, problem med familj eller vänner. Man kan även bli nedstämd av att saker i livet förändras. I allmänhet brukar man klara av dessa svårigheter med stöttning av familj och vänner. Ofta känner man sig nere av en speciell händelse. Exempelvis att man har det jobbigt i skolan. En del kvinnor kan bli nedstämda innan menstrationen.

Känslorna syns inte alltid på utsidan

Ofta har inte kompisar, föräldrar eller lärare en aning om hur man verkligen mår. Det är inte alla som visar hur de mår, och många tror att de utomstående ändå ser hur man mår. Även om man själv vet är de inte alltid andra ser hur man mår om man inget säger. När man är nedstämd kan man även vara mer arg och lättirriterad. Personer kan märka att man är mer arg men inte förstå varför. Därför är det viktigt och försöka berätta för någon hur man mår. Då kanske man även kan få tips och råd från andra.

Vad du kan göra själv

Du kan påverka ditt mående. Kroppen mår bättre av att röra på sig. Det är viktigt att äta regelbundet och sova lagom mycket. Då blir det lättare att klara av saker som är jobbiga. Du kan bli trött av att sova för lite och för mycket. Fler saker som du ska tänka på när du är nedstämd:

  • Det är bra och veta att människan mår bra av att göra saker som man tycker om. Men ibland kan det vara bra och bara vara för sig själv när man är nedstämd.
  • Motion hjälper ditt mående. Att ta promenader kan hjälpa om man har mycket tankar i huvudet och man sover bättre.
  • Att vistas utomhus under den tiden det är ljust ute, kan göra dig piggare.
  • Prata med någon underlättar
  • Skriva hur man känner sig. När man sätter ord på känslorna man har brukar det underlätta att förstå sig själv lättare. Det blir även lättare och se vad som behöver göras för att lösa problemet.

Alkohol och droger är ingen lösning på problemen

När en människa är nedstämd eller ledsen kan det kännas skönt och använda alkohol eller droger. Men att använda droger och alkohol göra bara problemen värre. Det kännas oftast skönt när du använder det, men om man gör det till en vana kan det skapa ett beroende som gör att du bara mår sämre.

Oftast går nedstämdhet över

Det är vanligt att man mår väldigt dåligt när man är nedstämd. Därför är det bra och veta att det går över, även att ta kan ta tid.

Ibland kan man behöva hjälp

 

Ibland kan det vara bra och prata med någon utomstående som har erfarenhet, som kan se annorlunda på saken än familjen. Du kan få hjälp med detta genom att ringa din vårdcentral eller ringa

 

Depression

Depression är något du bör söka hjälp för. Det kan vara en depression om har varit nedstämd under en längre tid samtidigt som:

  • Intresset för saker man tycker om har försvunnit
  • Sover mindre än vad man ska eller för mycket
  • Svårt för att koncentrera sig
  • Tappat matlusten
  • Äter mer än vad man brukar göra
  • Lättirriterad
  • Fått dåligt självförtroende
  • Tänker mycket
  • Problem i skolan eller på arbetet
  • Självmordtankar

Om om är depprimerad behövs professionell hjälp för att må bättre. Du får det genom att ringa din vårdcentral.


Källa: http://www.umo.se/Att-ma-daligt/Nedstamdhet/