Annons:
Etikettallmänt
Läst 2605 ggr
Anonym
Anonym
10/8/14, 12:46 PM

Min mamma mår inte bra - behöver råd!

Har dragit ut på att skriva detta inlägg.. vet inte varför. Men jag tänkte om någon kanske är/varit i samma situation eller bara har råd. Ska fatta mig ganska kort annars skulle jag kunna skriva flera a4. Min mamma har gått igenom mycket(som de flesta av oss) men hon har alltid varit starkast. Jag har hela mitt liv sett henne som en "stålkvinna" och i vissa fall känslolös eftersom hon aalltid stått stadigt trots hemska saker. Hon har haft lite problem med klimakteriet och pga det isolerat sig ganska mycket, men hon hade planer framåt. Sen gick hon på en vanlig hälsokontroll och det visade sig att hon hade folsyra brist - vilket tydligen var ganska vanligt när man är 55+ Och det är ju bara att äta tabl och fylla på folsyran igen.. men något hände med min mamma, hon blev sängliggande i 2v med kraftig huvudvärk(så kraftig att hon inte kunde gå upp ur sängen) hon fick prob med magen, kraftig oro, dödsrädsla, panikattacker, ångest och vågar inte vara själv. Ingen verkligen INGEN kunde förstå hur det blev så här, hur kunde hon bli så dålig. Vi spekulerar fram och tillbaka vad det kan bero på osv. Men det egentliga prob är att jag känner mig så hjälplös! Jag har själv gått igenom svår depp och så fort jag såg min mamma så bröt jag ihop. Min syster mår också dåligt och mina andra syskon bor långt ifrån..just nu bor hon med min syster men vet att det är jobbigt för de båda. jag vill hjälpa henne, men hur? Alla säger till mig att jag måste ta hand om mig och fokusera på mig, men detta är min mamma!! Har bara haft henne sen jag var liten då min far dog. Jag skulle göra allt för henne. Jag har dåligt samvete för att jag inte är hos henne. Vet inte vad jag ska göra. Kan jag hjälpa henne? Eller måste hon göra detta själv? Hon vill inte gå och prata med nån för hon är rädd att det gräver upp saker igen. Hon har verkligen tappat fästet och det skär i mig att känna mig så hjälplös. Blev långt ändå, vill inte få några neg kommentrer tack (inte för jag tror det men säger det bara)

Annons:
[strutter]
10/23/14, 8:31 AM
#1

#0 Först och främst vill jag säga att det gör mig ont att du inte har fått nån som helst respons på ditt inlägg tidigare. Själv såg jag det först för en minut sedan!

Som jag förstår det så har din mamma fått hjälp med själva folsyre-bristen, och det är ju som du säger, "bara" att äta tabletter och fylla på folsyran igen.

Men alla de andra symtomen som hon har fått? Jag är själv en sån där mamma som alla tror är så himla stark. Men till slut kommer allt ifatt en, och då kan man bli liggande så som din mamma har blivit. Jag känner igen det där. Och det är helt klart att hon, och hela familjen, skulle behöva få hjälp "utifrån". Man måste antagligen börja med vårdcentralen, men sen borde hon (och ni?) få komma och prata med nån som kan hjälpa er reda ut de problem som finns, och som troligen har funnits sen lång tid tillbaka. Problemet är ju att hon inte vill eller vågar prata med någon, men jag tror att det måste göras för att ni ska kunna gå vidare och ha ett drägligt liv.

Nu är det ett tag sen du skrev inlägget. Jag hoppas att ni har kunnat få någon hjälp under den tiden! Kram! 🌺

Anonym
Anonym
1/6/15, 8:25 PM
#2

Det kan vara hormonella följder efter klimakteriet trädde in. Kanske går det att justera med medicin?

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: