Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 13510 ggr
Eda
2015-08-28 19:05

Aktiviteter vid demens

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Många i Sverige känner någon med demens. Enligt demenscentrum är det totala antalet demenssjuka i Sverige nu 160 000 personer, ett antal som väntas öka till 180 000 år 2025 beroende på att den äldre befolkningen ökar i antal.  

**Som det nu är får flertalet dementa för lite aktiviteter och stimulans. Bor man på ett särskilt boende räcker resurserna sällan till och därför måste anhöriga och vänner engagera sig mycket mer än som nu sker.

Här följer länkar gällande förslag på aktiviteter för personer med demens som finns i min blogg handikapptips:
 **

Utflykter, gosedjur, empatidockor och andra trevligheter för personer med demens  

Samtal, telefon, TV, radio, dator, surfplatta, fotoram, DVD, korsord och böcker för personer med demens 

Spel, kortlekar och pussel för personer med demens 

Aktiviteter för personer med demens – musik 

Akvarellmålning utan kunskaper

Lättstickad cape 

Exempel på bra demensvårdsprogram

BloggarTextilochtips och handikapptips  

Handikapptips och Textilochtips har referenswebbplatser på Facebook 

Gilla gärna och dela

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Eda
2018-03-31 10:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

Sen jag gjorde det här inlägget med aktiviteter för personer med demenssjukdom har fler tillkommit, det senaste är med kaniner och snögubbar gjorda av kasserade sockor!

Musikspelare, musikmöbler, spelande dockor, nallar & sångböcker m.m. för personer med demenssjukdom

Målarböcker för vuxna och förtryckta canvasdukar

**Textila och konstnärliga aktiviteter för personer med demenssjukdom

Pyssel och knåp!**

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

MonicaLagerquist
2018-04-03 10:37
#2

Tack för bra tips angående demens. Min svärmor har på senaste tiden fått stora problem med sin demens och jag känner att trots att både min mormor och min mamma varit dementa så är det massor som jag behöver lära mig.

Stolt ägare till fem La permer

Eda
2019-10-08 08:05
#3

Vad som också kan vara roligt att se är: TraditionsTV som har flera Youtubefilmer som främst vänder sig till äldre och demenssjuka vars syfte är att väcka minnen och igenkännandets glädje. De flesta filmsnuttarna är från 60-talet, man kan bl.a. se:  Radio Nord, Sven Tumba, Jacky Kennedy, Lill Lindfors, Forsythe-sagan, Höger-omläggningen och massa annat nostalgiskt.
Se: http://traditionstv.se/filmer.html

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

MonicaLagerquist
2019-10-08 08:20
#4

Jag är så glad att svärmor bor på ett så bra boende. Det finns gott om personal som jobbar på bra.

Vi är där dagligen och det händer ofta att vi inte träffar svärmor för att hon är ute på äventyr.

Det är kantarell plockning och efter det blir det varma kantarellmackor till eftermiddagsfika.

Det äts kräftor men en liten snaps till de som vill ha det.

Surströmmingsätning ute i paviljongen.

När melodikrysset går på radion sitter boende och personal och löser det tillsammans med lite fika till.

De visas videofilmer som uppskattas mycket.

Vi har vår hund med oss och det kommer andra hundar och hälsar på regelbundet.

Önskar att alla kunde få bo så bra som svärmor gör.

Stolt ägare till fem La permer

Draken
2019-11-03 23:04
#5

Det finns ett demensboende här i min stad, där har de hundar som kommer och hälsar på brukarna 3 dagar i veckan. Det fungerar jättebra, de dementa blir lyckliga och nöjda. de brukar också ofta att berätta om sin egen barndom och vilka hundar (även andra djur) de hade när de var barn :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Eda
2020-09-29 08:11
#6

#3: #3: Länken till traditionstv är ändrad till:
https://www.traditionstv.se/filmer

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: