Annons:
Etikettlivshotande-sjukdomar
Läst 2675 ggr
MoaE
2015-11-12 22:33

Stressa hjärtat...!?

Någon som vet vad det innebär på ett sjukhus när de säger att de ska stressa hjärtat? Och varför gör man det? Gäller i detta fall en patient med hjärtsvikt, lågt blodtryck och väldigt låg hjärtkapacitet. Varför gör man det, är det inte farligt!? Håller på att dö av oro här hemma!! Är så rädd att mista min älskade morfar..

Annons:
Record
2015-11-12 22:43
#1

Stressa hjärtat är väl vad kommuner gör som slänger ut 90-åringar från sitt äldreboende [text borttagen!] Även om vissa tycker det är bra. Eller kan de vara så att det behövs en pacemaker för att ge impulser till hjärtat.

Pysslan
2015-11-12 22:59
#2

#1 onödigt! TS är uppenbarligen orolig för en anhörig och det tycker jag man ska respektera. Diskussionen om Kungsbacka är jätteviktig men det här är inte rätt plats för den!

#0 Jag tror att man under kontrollerade former testar vad hjärtat klarar, antagligen för att kunna sätta in rätt vård. Jag tror inte du behöver oroa dig!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

monstermash
2015-11-13 21:22
#3

#1 - Har redigerat bort din kommentar om Kungsbacka i inlägget. Det är rent utsagt smaklöst av dig att ta upp det i denna tråden.

[Mia-67]
2016-01-01 16:02
#4

Jag vet att den här tråden är gammal men eftersom jag gått genom ett stresstest så kan jag beskriva det för den som är intresserad. 

_Jag drabbades av smärtor i bröstet i höstas och var in på akuten. Togs en del prover. Dom kunde inte se att jag drabbats av infarkt men det fanns en misstanke om att det kunde vara förträngningar i kranskärlen. Jag fick en remiss till hjärtkliniken. Där ett stresstest på hjärtat skulle göras.
_
Träffade en hjärtläkare på kliniken som först lyssnade på hjärtat, tog blodtryck och sedan tittade hjärtat och kranskärlen med ultraljud. Efter det fick jag byta om och sätta mig på en motionscykel. Jag fick ett 10-talet ploppar med slangar runtom på överkroppen som kopplades upp mot en EKG-apparat. Han satt en blodtrycksmanschett på vänster överarm. Sen fick jag lite lätta instruktioner å så var det bara att börja cykla (i en viss takt). En gång i minuten ökades motståndet på cykeln och ett automatiskt blodtryck togs. Fortsatte cykla ett antal minuter, svetten lackades och benen började kännas möra, hjärtat slog hårt och snabbt i bröstet. Till slut orkade jag inte mer och stannade. Läkaren ställde lite frågor om hur det kändes. Sedan berättade läkaren om hur blodtrycket såg ut och hur hjärtat svarat  på stresstestet. 

Jag vet inte om stresstester utförs lite olika beroende på vad man misstänker vara fel men att det handlar om att belasta hjärtat. Har man dåligt hjärta så kommer man drabbas hjärtrelaterade problem oavsett var man befinner sig, men om det sker på ett sjukhus, under kontrollerade former, så är det betydligt bättre än att det sker när man är ensam hemma eller när man är ute till skogs eller på sjön osv.

PS. #0 askmolnet:  Hoppas allt gått bra för din morfar.

MoaE
2016-01-04 15:01
#5

Han är jobbigt nog avliden..

Annish
2016-08-03 22:00
#6

Inte meningen att trycka "bra inlägg". Är ny, ville svara på just ditt meddelande Moa. Beklagar sorgen. Förlorade min älskade pappa strax innan jul så sitter i samma båt. Säker på de har det bättre än vi nu och bara vill se oss leva livet nu ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: