Annons:
Etikettalkohol
Läst 2385 ggr
Anonym
Anonym
3/17/16, 5:20 PM

Vill inte ha professionell hjälp

Jag är nära anhörig till en alkoholist. Han dricker varje dag och på helgerna och andra lediga dagar dricker han sig redlös och minns ingenting efteråt. Han bryr sig inte om hemmet. Det är smutsigt och saker överallt. Jag kollade hans brevlåda igår och den var smockfull med påminnelser och brev från kronofogden. Det har hänt flertalet gånger att han kört bil på fyllan. Dock inte på några månader nu, vad jag vet. Konstigt nog så verkar det som att han sköter sitt jobb.

Han är en oerhört instängd person när han är nykter och vill helst inte prata om sina problem. När jag har sagt att han behöver professionell hjälp så säger han att han hellre dör än tar emot hjälp. Vad gör man? Kan man ens göra något om personen inte själv vill?

Annons:
Sindri
3/17/16, 5:29 PM
#1

Jag vet inte riktigt vad lagen säger om eventuell tvångsvård. Men en sak du kan göra är väl att se till att hans bilnycklar kommer bort innan han kör ihjäl någon.

Du borde kunna anmäla till polisen och ge dem hans reg.nummer så att de kan ha span på hans bil. Fråga om det finns något nummer du kan ringa direkt om du ser honom sätta sig i bilen, så kan de ta honom.

Så småningom kommer kronfogden och det kan tyvärr sluta med att han blir hemlös. Fattar det som att han bor i eget hus, och det tas i beslag och säljs om skulderna blir för stora.

De kommer såklart reagera på jobbet också till slut. Så oerhört tragiskt. Om du orkar kan du fortsätta tjata och prata.

VildaVittra
3/17/16, 5:32 PM
#2

Du kan tyvärr inte få personen att sluta dricka, men om han har ekonomiska problem, så kan det spä på situationen. Så en sak du faktiskt kan göra är att erbjuda dig att antingen bli hans godman eller att du hjälper honom att få en sådan. En godman får in hans lön på ett konto som han inte når, efter att räkningarna är betalda, så för denne sedan över pengarna som blev över. Denne kan också ordna avbetalningsplaner.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aleya
3/17/16, 5:57 PM
#3

Du kan tyvärr inte få en som är beroende att sluta. Men bilnycklarna ska bort per omgående. Nog om han skadar sig själv, men han kan ju döda någon annan eller skada någon. Har han ens kvar körkortet? För polisen brukar ju ta det efter ett visst antal gånger. Gällande fogden så måste ju även det lösas. Men jag säger till dig att du ska inte känna skuld om du inte kan hjälpa. För detta är något ett proffs måste ta sig an, och inte en helt vanlig anhörig. Och det är lätt att bli medberoende.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: