Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Presentationer Hälsningar Kontakt sökes Allmänt ¤ Livshotande sjukdomar ¤ Kroniska sjukdomar ¤ Psykiska sjukdomar -- Suicid - Självmord ¤ Funktionsnedsättningar -- ADHD/ADD -- Asperger och autism ¤ Missbruk och Beroende -- Alkohol -- Narkotika ¤ Mobbning, konflikter och gräl ¤ Våldtäkt & Incest ¤ Att vara anhörig till... ¤ Övrigt Anhöriga ¤ Positivt i livet ¤ Negativt & Jobbigt ¤ Berättelser ur livet ¤ I livets slutskede och tiden efter ¤ Minneslunden ¤ Lagar & Regler ¤ Hjälpmedel och stödinsatser ¤ Tips och råd ¤ Böcker och övrig media ¤ Dikter ¤ Undersökningar ¤ Lekar och tävlingar [OT - ] Utanför ämnet Om sajten & IFokus Om andra sajter
Allmänt

Fosterbarn/fosterfamilj

2016-11-21 19:36 #0 av: lindisen96

När du hör någon säga: jag är fosterbarn eller jag är fosterhem placerad. Vad går det för tankar hos er?
Finns det frågor ni vill få svar på? Skriv gärna så jag behöver lite hjälp att skriva hur det är att bo i fosterfamilj. Vill gärna kunna svara på frågor som kommer utifrån! Ingen fråga är för dum!

Anmäl
2016-11-21 19:48 #1 av: Aleya

Jag kanske är gammelmodig. Men jag tänker direkt att placeringen beror på något missbruk eller dylikt hos föräldrarna.
Men det kanske inte är så?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios

Anmäl
2016-11-22 01:08 #2 av: lindisen96

Många fall är det så, men ibland kan det vara barn med vissa behov (vet ej hur jag ska säga det utan att låta dum, det är aldig ett barns fel att man blir placerad) tex kan ett barn med grov ADHD bli placerad ett kort tag för att föräldern inte klarar av det men oftast ligger det något bakom. Hoppas det inte lät allt för konstigt :)

Anmäl
2016-11-22 07:42 #3 av: Aleya

#2 förstår exakt vad du menar. Men hur är det att vara i fosterhem? Är det ofta folk bara tagit och blivit det för pengar eller för att dom genuint vill hjälpa?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios

Anmäl
2016-11-22 12:05 #4 av: lindisen96

Det finns många familje hem som gör det för pengarna men det finns lika många som gör det för att hjälpa. Sedan finns det även de hem som bara vill ha små barn så när barnen kommer upp i äldre ålder så får de omplaceras på nytt.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.