Annons:
Etiketthjälpmedel-och-stödinsatser
Läst 2218 ggr
Eda
12/31/16, 11:28 AM

Några tips från Silviahemmet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Foton: Svedin Rehabs hemsida

Såg ni TV-programmet ”ÅRET MED KUNGAFAMILJEN 2016”? Där visades när Drottning Silvia besökte Silviahemmet varvid hon bl.a. nämnde att det är bra om sittringen på toaletten och ev. handtag har en avvikande färg för att dementa skall hitta rätt. Att ha en röd toasits och ifall man har ledstänger ha dem lindade med röd tape kan också vara till hjälp vid synnedsättning.

Ett annat tips drottningen nämnde var att det ofta är bra att undvika speglar alternativt sätta gardiner framför speglar där gamla dementa personer vistas.
 
Jag minns t.ex. när jag åkte hiss med min dementa 90-åriga mamma där det fanns en spegel och hon undrade ”vem är den gamla kvinnan jag ser”? Det beror på att många äldre dementa inte kommer ihåg att de är gamla utan bara kommer ihåg sitt yngre jags utseende och att det bara leder till problem och ledsamheter om någon upplyser personen vem det faktiskt är som syns i spegeln. 

OBS! Jag erhåller ingen provision eller ersättning från de butiker jag länkar till och butikerna har gett mig tillstånd att lägga ut deras bilder.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Maria
12/31/16, 12:05 PM
#1

Jättebra och viktigt.

En gammal arbetskamrat till mig skrev en avhandling om just färger och demens. Mycket spännande.

http://www.demenscentrum.se/Arbeta-med-demens/Metoder-och-arbetssatt/Mat-och-maltid/Hitta-ratt-med-hjalp-av-farg/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eda
12/31/16, 12:22 PM
#2

Det är en bra artikel!
Tack Maria för tipset!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: