2011-09-11 21:35 #0 av: JohannaEkroth

Med den här övningen kan du lära dig att slappna av när du som bäst behöver det.

Gör så här:

1. Sätt dig eller lägg dig bekvämt.

2. Lägg en hand på din mage.

3. Flytta andningen till magen så du ser din hand röra sig upp och ner. Andas i lugna djupa andetag ända tills du känner att du inte behöver koncentrera för att ha andningen i magen.

4. Dra ett djupt andetag genom näsan till magen och stoppa där tills du räknat till fyra.

5. Blås ut all luft du har i magen, genom munnen, samtidigt som du låter huvud, nacke och axlar slappna av.

6. Dra på nytt ett djupt andetag genom näsan till magen och stoppa där tills du räknat till fyra.

7. Blås ut all luft du har i magen, genom munnen, samtidigt som du låter bröstet, ryggen och magen slappna av. Slappna av ända ner till midjan.

8. Dra på nytt ett djupt andetag genom näsan till magen och stoppa där tills du räknat till fyra.

9. Blås ut all luft du har i magen, genom munnen, samtidigt som du låter rumpan, låren, benen och fötterna slappna av.

10. Nu njut ett tag och bara slappna av. Om du någon gång är i en situation där du känner dig lite stressad eller pressad, men inte kan göra övningen fullt ut: lägg handen på magen, andas som du lärt dig och tänk på hur avslappnad du var när du kunde göra övningen i lugn och ro.

 

//Johanna Ekroth