Annons:
Etikettövrigt-anhöriga
Läst 107 ggr
DesK
11/9/21, 11:10 AM

Romansbedrägerier

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Företeelsen, romansbedrägeri har nog alltid funnits. Tänk på t ex Raskenstam. Dock har det ökat en hel del i och med internet, som ju bland annat ger möjlighet att agera anonymt. Här kommer jag att berätta lite om hur det funkar och jag vill vara tydlig med att precis vem som helst, såväl kvinnor som män, kan råka ut för detta och den i särklass vanligaste orsaken till att man hamnar i detta är ensamhet.

Violet Petersson, som jag har känt i nästan hela mitt liv, har startat en förening för att kunna stötta utsatta och deras anhöriga. Det mesta av nedanstående text har jag kopierat från föreningens hemsida med tillstånd från Violet Petersson. Länkar till föreningens hemsida och Facebookgrupp finns längst ned i denna text.

Oftast får man kontakt med bedragaren på en dejtingsajt eller via Facebook /Messenger. Bedragarna är mycket insmickrande och verkar vara jätteseriösa. De bryr sig om allt som du gör och allt som du säger och berättar om dig själv och vill hela tiden veta mer om dig. Snabbt går de över till att kalla dig, min kära, min älskade mm. De berättar en del om sig själva, ofta är de änkemän /kvinnor och ev barn befinner sig på internatskola, eftersom det egna arbetet kräver mycket resor, eller så är man stationerad på t ex en oljerigg.
När man läser det som de skriver, ser man snart att texterna ofta är översatta med hjälp av t ex Google Translate. De flesta berättar också att de planerar att flytta till Sverige, när nuvarande arbete är avslutat. Ofta har de någon släkting som finns eller har funnits i Sverige. Ett annat kännetecken är att bedragaren snabbt vill gå över till att kommunicera via Whatsap, Hangout eller epost. Många av bedragarna arbetar i grupp och sitter i call centers någonstans i Afrika.
Ni blir alltså snabbt mycket nära vänner och bedragaren vill snart komma till dig i Sverige. Då uppstår det något problem, som gör att berdragaren behöver pengar till exempelvis flygbiljetten, eller för att finansiera frakt av värdefullt gods. Nu är det hög tid att dra öronen åt sig och avsluta kontakten direkt. Skicka inga pengar!

Om du själv eller någon anhörig drabbas, så måste du/ ni polisanmäla direkt, spara alltså så mycket text som möjligt lokalt i din dator. För stöd och hjälp kontakta Föreningen Stoppa Romansbedrägerier, det finns också en offentlig grupp på Facebook.
Sist men inte minst, döm aldrig någon som har råkat ut för detta, det hade kunnat vara du själv som drabbades. Du som anhörig behöver finnas där, när det går upp för den drabbade att det handlar om bedrägeri.
(Draknästets_Reptiler har gett mig tillstånd att skriva här på Anhöriga om detta)

Länk till föreningens hemsida
https://www.stoppa-romansbedragerier.org/nyheter/c/0

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Vi informerar, stödjer och hjälper romansbedragna
  • Redigerat 11/10/21, 8:47 AM av Draken
Annons:
Upp till toppen
Annons: