Annons:
Etikettnarkotika
Läst 6618 ggr
[postmortum91]
10/22/11, 9:23 PM

Hasch - hur dåligt?

Hej allihop, jag har växt upp med en far som är både alkoholmissbrukare och knarkar även vissa perioder (han får återfall). 
Det är en anledning till att jag är helt HELT emot alla narkotika och även försiktig med alkholen, jag var medlem i UNF (ungdomens nykterhets förbund) en stund men insåg att jag faktiskt tycker det är kul att få dricka någon gång ibland. Själv festar jag kanske 1-2 gånger om halvåret och då dricker jag i små mängder.

Hur som helst, det är många som påstår att hasch/marijana/cannabis kalla de för vad ni vill, jag vet skillnaden på dessa grejer. Men många människor säger att detta är bättre än alkohol och att vi borde legalisera denna drogen. Jag är helt emot detta och jag tycker att i den bästa av alla världar så skulle vi göra alkohol olagligt också, men detta är lite väl svårt tyvärr.

Vad tycker ni?

Jag ser det som att eftersom Haschet går under kategorin: Olagligt/oacceptabelt så ser jag det som ett bra sätt att ha sin gräns.

Jag menar att om man bryter den gränsen och går över det olagliga så kan det vara mycket lättare sedan att gå över till tyngre droger. Jag tänker inte diskutera om hasch är värre än alkohol men just att alkohol är inom det lagliga, därför dricker många det och tar inget mer men eftersom haschet är under det olagliga så har man redan brutit denna gräns och har lättare för att ta tyngre droger, hänger ni med i mitt resonemang?

Det är ju även ett faktum att väldigt många av dagens missbrukare (narkotika missbrukare) började med det "oskyldiga haschet och senare slutade med så tungt som heroin.

Annons:
MillaJ
10/22/11, 9:27 PM
#1

En lite tanke från mig bara:

att de enda man hör uttrycka det här; "man borde legalisera hasch/gräs osv" -det är de som använder det själva. De har ofta 1000 argument för varför det är så bra, bättre än alkohol och inte aaaalls skadligt. Men i själva verket är det ofta bara tomt snack.

Baktiden
10/22/11, 9:33 PM
#2

Då är det ju jättebra om det blir lagligt, eftersom då slipper man passera den olagliga gränsen och således slipper ta klivet in i den kriminella världen.

Om det legaliserades så skulle fler odla själv och köpa av kontrollerade ''affärer'', på så vis sponsrar man inte heller den kriminella verksamhetan som oftast är väldigt dålig (tänk dig mexicos knarkkrig)

Dessutom så har alla nyare vetenskapliga studier visat att det inte är så farligt… Att hjärnan tar skada av THC när man är ung men inte så mycket när man blir äldre.

Och att röka cb leder definitivt inte till heroinmissbruk.

[GunillaR]
10/22/11, 9:37 PM
#3

Av en händelse såg jag denna tråd och tänkte jag kunde skriva några rader.

Cannabis är ingen dödlig drog. Det är däremot alkoholen. Man kan dö av alkohosförgiftning men inte av för stor "dos" cannabis. Alltså kan kroppen ta hand om drogen cannabis bättre än drogen alkohol.

Men det där vet du ju redan.

Att man blir narkoman för att man röker hash eller intar cannabisdrogen på annat sätt, det stämmer inte. Man kan etablera ett missbruk om man tar cannabis dagligen under en lång tid, precis som om man dricker dagligen under en lång tid. Men att bryta missbruket av cannabis är mycket lättare än missbruket av alkohol.

Att bryta ett missbruk av nikotin är en livstidsuppgift. Man slutar röka, men har man rökt ett antal år så är man ändå beroende. Kanske man flyttar sitt missbruk från nikotin till något annat, men det finns där i botten.

Som jag ser det, så brukar man en drog eller så missbrukar man. De flesta människor brukar droger, men en del hamnar i missbruk. Det sägs att det finns en ärtflig gen, om man ska bli missbrukare eller inte. Om detta vet jag för lite, men det kan mycket väl vara så.

Många ungdomar vill prova på olika saker, och det har man väl gjort i urminnes tider. Men de flesta växer upp och lämnar sina "tester" bakom sig.

Som jag ser det är cannabis en drog som borde införas i sjukvården eftersom drogen är smärtstillande. Det finns många farliga beroendeframkallande läkemedel på marknaden, där man inte ens vet hur de olika beståndsdelarna fungerar på den mänskliga kroppen.

[postmortum91]
10/22/11, 10:22 PM
#4

#2 med ditt resonemang så borde vi legalisera alla narkotikan så vi inte bidrar till den kriminella världen, så alla kan odla vad de vill och köpa av "konstollerade" affärer

[postmortum91]
10/22/11, 10:24 PM
#5

#3 Jag vill bara säga att ett regelbundet intag av hasch bidrar till att hjärnan inte utvecklas och man stannar i samma stadie i flera år, man lever som i en bubbla, inget kommer ut och inget in. Detta är farligt för samhällets utveckling.

[postmortum91]
10/22/11, 10:26 PM
#6

En ny fråga då, vad tycker ni om en blivande lärare röker hasch ibland, är det bra?

Jag själv tycker inte man ska vara lärare då eftersom man skall vara ett gott föredöme och det är man inte om man gör något olagligt

Annons:
Baktiden
10/22/11, 10:36 PM
#7

#4 Ja jag tycker man borde legalisera alla droger. Men det har inte med topic att göra väl? Dessutom så är cannabisanvändare långt fler än alla övriga droger tillsammans.

#5 Det där är inte sant. Man blir inte efterbliven av cannabis. Man blir under ruset på ett speciellt sätt, så så länge man inte går runt och är bäng hela tiden stannar man inte i ett stadie.

#6 Tycker inte det är några problem… Inte så att man behöver skriva i pannan att man rökar cb ibland, precis som att man inte behöver säga att man dricker alkohol.

[GunillaR]
10/22/11, 10:41 PM
#8

Jag vill bara göra ett litet tillägg till min inlägg i #3. Det ser ut som att jag där accepterar ungdomars tester, men eftersom det rör sig om cannabis så menar jag cannabis och inga starkare droger. Men det kanske ni förstod.

Och cannabis påverkar inte hjärnan. Det gör däremot alkohol.

Baktiden
10/22/11, 10:51 PM
#9

#8 Det påverkar visst hjärnan…

Baktiden
10/22/11, 11:08 PM
#10

#6, Just det, så länge man sköter sitt jobb så borde det inte spela någon roll vad man gör med sin egnen kropp på fritiden

[SweetRose]
10/22/11, 11:13 PM
#11

Det finns många argument för och emot att legalisera hash/cannabis. Det vanligaste argumentet för är att "en joint skadar kroppen mindre än en starköl", ja, det gör den, men cannabisen skadar hjärnan istället. Effekten av cannabis sitter kvar i hjärnan i 2 månader även om du "nyktrat till"

Överdriven konsumption leder till hjärnskador, många av de som sitter på psyket nu har cannabisskador som gör så de har en typ av cannabisrus konstant. Det är inte så härligt som det kan låta.

[GunillaR]
10/22/11, 11:24 PM
#12

All form av missbruk är mer eller mindre skadligt på ett eller annat sätt. Om man tar en joint en gång i månaden eller varje dag är en väsentlig skillnad.

Sen är det också skillnad på om man brukar en drog som vuxen eller barn. Så det är jättesvårt att säga hur skadligt hash är, som ju var trådens frågeställning.

All form av missbruk tyder på att något är fel i livet, och då bör man ta itu med problemet i sig eller be om hjälp att reda upp saker och ting.

Baktiden
10/22/11, 11:35 PM
#13

#11 Haha, va? Var har du fått det ifrån? Hur kan effekten sitta kvar 2 månader när det inte finns något aktivt ämne från cannabis kvar i blodet/urinet efter 1,5-2 veckor?
Och kroniskt cannabisrus, vad är det nu då?

Man kan inte bara kasta ur sig en massa påståenden sådär ^^

Annons:
[SweetRose]
10/22/11, 11:43 PM
#14

#13 Visste inte att man behövde källor men här har du;

"Långvarig daglig användning kan, förutom beroendeutveckling, ge skador i
andningsorganen, nedstämdhet eller depression. Sårbara individer har en
betydligt högre risk att utveckla kvarstående psykotiska symtom."

"Efter intag av cannabis bryts stora mängder THC ner till THC-metaboliter. THC och flera av dess metaboliter är fettlösliga och lagras i kroppens fettvävnad, för att sedan långsamt återinsöndras." Det med 2 månader som milstolpe har jag hört på annat håll.

http://www.can.se/Drogfakta/Cannabis

http://www.beroendemedicin.nu/pages/content/cannabis.asp

http://www.oneday.nu/hasch.asp

Baktiden
10/22/11, 11:55 PM
#15

#13 Det har ju inget med att man har ett cannabisrus konstant… Psykiska problem kan man få av döden också.

Tror testerna jag gjort varit väldigt dåliga då, eftesom jag inte visat possitiv för cannabis när jag tagit testerna :D

(Och länkarna du gav är ju resultat av sveriges korrupta och misslyckade drogpolitik tyvärr) Jag förnekar dock inte att man kan ta skada av det, men risken är så pass liten anser jag… Speciell om man jämför med lagliga droger som tex nikotin/tobak och alkohol.

Varför har inte varje indivit rätta att göra vad man vill med sin egen kropp? Även fast det kan ha negativa konsekvenser.

Finns en massa bra dokumentärer också.
http://www.mefeedia.com/watch/26423068 (BBC)
http://www.youtube.com/watch?v=sxBPzY5eSkM (Svensk dokumentär)

[SweetRose]
10/23/11, 12:06 AM
#16

#15 Men det du skriver nu beror ju såklart på vilken inställning man har till det Flört

Det med cannabisrus skulle jag satt inom situationstecken var tanken, eftersom det står om det som händer direkt och som även kan bli långvariga men.

Ja, så kanske det är, men faktan i sig är fortfarande sann.

Många skulle faktiskt kunna hantera fri drog tillgång men tyvärr (som med alkohol) så kan många inte det och blir därför en fara för både sig själv och för andra. Samt att en bieffekt av cannabis kan vara att man kommer in i en psykos (står på alla 3 sidor jag länkat innan) just när man rökt på och denna är mycket starkare än om man skulle vara full utav bara satan. Med alkohol är man på något sätt medveten om vad man gör, några men kraftig begränsat med signaler går fram till hjärnan. När man är i en psykos går inte signalerna fram till hjärnan. Man kan göra nästan vad somhelst.

Baktiden
10/23/11, 12:21 AM
#17

#16 Självklart spelar inställningen roll, det är ju den jag vill ändra :P

Jag tror att sverige behöver ändra sin syn på speciellt cannabis, sverige har MÅNGA missbrukare om man jämför med många andra europeiska länder tex Nederländerna (holland) har färre tunga missbrukare men där bor mycket fler invånare.

Man borde även lägga resurserna på något annat än att sätta fast cannabisbrukare. Tex förhindra tyngre droger, fånga pedofiler ta itu med organiserad brottslighet. Omprioritera helt enkelt.

Cannabisbruket har ju ökat = narkotikapolitiken är misslyckad.

[SweetRose]
10/23/11, 12:57 AM
#18

#17 Ja, det är i och för sig sant. Holland har en väldigt restrikterad narkotikahållning, de får bara använda det på speciella "coffee shops" och liknande.

Jag håller med dig om att polisen borde prioritera om där, tycker lungt pedofili är värre än ungdomar som testar cannbis en gång eller två. Men jag tycker inte man borde införa det som lagligt i sverige, jag tror inte vi skulle kunna hantera det. Holland har alltid haft dessa lagar så folket är i underfund med detta och har en annan mentalitet mot droger i allmänhet. Införa lagliga droger i ett land där det olagliga användandet redan är så stort skulle nog bli katastrof. Samt att jag håller fast vid att jag endå tror cannabis är farligare än alkohol. En lever kan man transplantera, man kan inte transplantera en hjärna. :P

Om jag skulle se det opartiskt skulle jag vilja förbjuda alkohol, droger, cigaretter, snus och raffinerat socker.

Baktiden
10/23/11, 1:14 AM
#19

Problemet är bara att alkoholen dödar och direkt skadar fler personer. Det är fakta.

Men det är svårt att argumentera mot någon som är emot all forma av rusgivande ''medel'' :)

[SweetRose]
10/23/11, 1:20 AM
#20

FAST det kan även cannabis göra, ännu ett fakta.

Haha emot? ;)  Jag sa: "om jag skulle det opartiskt" Ta bort alkohol och cigg från mig så blir det inte roligt kan jag säga.

Annons:
Baktiden
10/23/11, 1:26 AM
#21

Aha, missuppfattade.

Nej, cannabis har inte driekt dödat någon (vad man kunnat bevisa).

[SweetRose]
10/23/11, 1:29 AM
#22

Nej, inte cannabis i sig, men följderna efter. Man kommer aldrig undan det faktum att det är farligt, men det är allt som är roligt (nästan). Jag skulle personligen gilla legaliserad cannabis då jag skulle kunna hantera det men om jag ser det i ett större samhällsperspektiv så aldrig i livet. :P

[SweetRose]
10/23/11, 1:34 AM
#23

Såg även att du sa "psykiska problem" i inlägg #15, konstant psykos och psykiska problem är skilda saker. Besläktade men skilda.

"Psykos betyder bokstavligen att hjärnan befinner sig i ett abnormalt tillstånd, och är en generell psykologisk diagnos som används för ett allvarligt mentalt tillstånd som ofta beskrivs som att involvera "förlust av kontakt med verkligheten".

Baktiden
10/23/11, 1:37 AM
#24

Varje individ får ta konsekvenserna, så är det.

Jag tror samhället skulle bli mycket trevligare om alla får ta ansvar för sina egna handlingar. Man ska ha rätten till sin egen kropp helt enkelt. Som sagt, man vet ju inte till 100% om det blir bättre eller sämre. Eftersom det inte funkar i dagsläget kanske det är dags för förändring?

Tror heller inte att så många fler skulle testa cannabis bara för att det legaliseras. Om man vill testa så är det inte svårt för folk att få tag på det.

[SweetRose]
10/23/11, 1:46 AM
#25

#24 Ja, det håller jag med om, men till en viss gräns. Om människor fick göra precis vad de ville skulle vi t.ex ta bort lagen att det är olagligt med självmord och dylikt. Människor har rätt över sin egen kropp men de har även en roll i samhället och om låt och säga, 1/4 av sveriges befolkning testar och inte pallar detta och faller in i psykoser, hur skulle samhället se ut då?

Och en förändring. Problemet som jag ser det är att vi har för mycket droger i samhället, ska vi då göra det "bättre" med att göra det lagligt? Oc jag har läst innan om dina teorier om att man "slipper stiga in i brottslighetens bana" men ska vi bara legalisera allt för det? "Så många får sprit endå så varför inte sänka åldersgränsen?" lite samma argument.

Sedan detta med att inte skada andra, det blir samma debatt som man har om rökare, detta med andrahandsrökning. Andrahandsrökning med cannabis är samma sak.

Där håller jag inte alls med, jag tror mååånga många skulle testa.

Baktiden
10/23/11, 1:53 AM
#26

Mja, nu är det ju inte så att många får psykoser, knappt några skulle jag vilja säga. Som sagt, tror inte heller att så många fler skulle bruka cannabis, därför skulle inte heller antal psykoser öka.

Nej, gränsen tycker jag då skulle sättas vid 18 år. Och nej, personer under 18 år är en ''ägodel'' till föräldrarna. Man är inte kapabel till att bestämma sånt då. Tycker att åldersgränsen på alkohol är befogad.

Kalendula
10/23/11, 10:15 AM
#27

Jag drack alkohol en lång tid av mitt liv o insåg att jag blev en alkoholmissbrukare. Kände att jag inte ville gå min pappas fotspår av alkohol.

En annant tid i mitt liv tyckte jag om att röka hasch. För att jag kände att jag kunde slappna av.

Så min jämförelse med alkohol o hasch är: Det var svårare för mig att lägga av med alkoholen än haschet. Derssutom så gjorde inte det någon annan illa, medan jag gjorde andra illa med alkoholen. Blev en helt annan person, så svar på din fråga om att legalisera hasch så ja. Det tycker jag, o alkoholen kan man göra samma sak som man gjorde med tobaken. Höja skatten o berättta för alla hur farligt det är att dricka. Å andra sidan tycker jag som så att varför ha lagliga droger alls. Då får man förbjuda alla former av droger.

För allting är relativt o att jämföra en drog med en annan om hur skadlig den är. Så tror jag att alla drogen ÄR skadliga, var o en på sitt sätt.

Den som inte vet hur det är att leva i ett missbruk oavsett om man är missbrukaren eller den som är medberoende. Kan jag inte tänka mig att den personen vet vad dom talar om. Där kan dom bara utgå från siga egna tankar utifrån vad dom själva har hört o läst.

O en sak är klar, ett missbruk är ett missbruk o det är det viktigaste för en missbrukare att kunna missbruka.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
[postmortum91]
10/23/11, 1:53 PM
#28

lite fakta till er som inte verkar veta vad ni pratar om:

Utseende och form

Hasch och marijuana kommer från växten Cannabis Sativa, en hampväxt som odlas i stora delar av världen. Den vanligaste formen i Sverige är hasch.

Hasch är kåda som avsöndras från växtens blomma. Kådan tas tillvara och pressas till kakor. Hasch säljs i småbitar och färgen varierar från ljust brunt till nästan svart.

Marijuana är växtens torkade blomställningar och toppskott, ibland också blad och delar av stammen. Den liknar torkat, hackat gräs eller örtkryddor.

Cannabisolja (cannabisextrakt) är en tjockflytande vätska som varierar i färg från brunt till nästan svart.

Hasch och marijuana röks vanligen i handrullade cigarretter eller i speciella pipor. Cannabisolja doseras i minimala mängder i tobak eller på cigarrettpapper. Cannabispreparaten kan också sväljas, utblandade i mat eller dryck. De är inte lösliga i vatten och kan därför inte injiceras.

Effekter

Cannabisruset medför att man känner sig avslappnad och upprymd och pratar och skrattar mer än vanligt. Upplevelsen av tid påverkas så att ett par minuter kan verka som timmar eller tvärtom. I ett senare stadium blir man ofta tyst, fundersam och sömnig. Ruset är i regel över på 2-3 timmar, ibland följt av ett långdraget bakrus med trötthet.

De kroppsliga tecknen på ett cannabisrus är att hjärtat slår snabbare och ögonvitorna blir rödaktiga. Man blir torr i munnen och halsen och känner sig ofta hungrig eller sugen på sötsaker.
Korttidsminnet och inlärningsförmågan kan vara nedsatta upp till ett par dagar.

Efter intag av cannabis bryts stora mängder THC ner till THC-metaboliter. THC och flera av dess metaboliter är fettlösliga och lagras i kroppens fettvävnad, för att sedan långsamt återinsöndras. Vid höga koncentrationer av THC-metaboliter i fettväven kan hjärnan fortsätta att påverkas, även efter att THC-halten i blodet inte längre är mätbar. Nedbrytning via lever och njurar gör det möjligt att via urin uppmäta THC-metaboliter i upp till flera veckor efter intag, beroende på hur omfattande intaget av cannabis varit.

Skadeverkningar

De vanligaste, och vetenskapligt belagda, negativa ruseffekterna av cannabis är ångest, olust, panikkänslor och förföljelsemani, speciellt bland nybörjaranvändare. Ytterligare effekter är försämrad tankeförmåga under berusningsperioden. Långvarig daglig användning kan, förutom beroendeutveckling, ge skador i andningsorganen, nedstämdhet eller depression. Sårbara individer har en betydligt högre risk att utveckla kvarstående psykotiska symtom.

Cannabisanvändning försämrar flera av våra vanligaste tankefunktioner , däribland minne, uppmärksamhet, koncentration och analys- och planeringsförmåga. Försämringar som kan uppstå redan efter en enstaka berusning och kvarstå i många timmar beroende på dosens storlek och intagningssätt. Vid beroende med upprepad, daglig cannabisanvändning kvarstår dessa funktionsförsämringar. Efter avslutad användning kan även lätta former av försämrade tankefunktioner bestå under en längre tid (månader).

Cannabisanvändning försämrar individens förmåga att utnyttja sin intellektuella kapacitet och förmågan att reflektera över sig själv, vilket bland annat medför att den psykiska mognaden hos ungdomar och den nödvändiga frigörelsen under tonåren går långsammare. Denna störning anses långt farligare än risken för kroppsliga komplikationer.

Cannabis försämrar korttidsminnet och förmågan till logiskt tänkande. De som i åratal har missbrukat cannabis blir avtrubbade och passiva, får svårt att lära sig nya saker och att arbeta koncentrerat. Närstående upplever ofta en karaktärsförändring hos dem. Hos en del utvecklas ett så kallat "amotivationssyndrom", det vill säga passivitet och oförmåga till planerad verksamhet.

Hormonbalansen kan störas, både hos män och kvinnor. Hos ungdomar kan detta hindra att kroppen utvecklas normalt. Produktionen av det manliga könshormonet testosteron kan minska och den sexuella lusten försämras. Hos kvinnor kan de hormoner som styr ägglossningen förändras och menstruationscykeln kan rubbas, vilket kan påverka fruktsamheten. Vidare löper barn till mödrar som använder cannabis under graviditeten ökad risk att födas underviktiga.

Idag är litet känt om mekanismerna bakom påverkan på immunsystemet. Cannabinoiderna modifierar en lång rad immunceller, ibland förstärkande, ibland hämmande. Dessa effekter är dock övergående.

Cannabisrökaren löper ökad risk att få cancer i luftvägarna (lungor, munhåla, svalg, hals), kronisk bronkit och andra lungsjukdomar. Tjäran från cannabisrök innehåller minst 50 procent fler cancerframkallande ämnen jämfört med tobakstjäran.

Förmågan att köra bil eller utföra andra komplicerade uppgifter är klart försämrad under påverkan av cannabis.

Tolerans och beroende

Om man använder cannabis regelbundet ökar toleransen; man behöver högre doser för samma effekt. Cannabismissbruk kan leda till beroende. Det fysiska beroendet anses dock inte särskilt uttalat och de kroppsliga abstinenssymptomen är vaga. Irritation, sömnproblem och nedstämdhet är vanliga. Det psykiska beroendet kännetecknas av att själva drogen blir det centrala i tankar, känslor och aktiviteter.

[postmortum91]
10/23/11, 1:53 PM
#29

denna information kopierade jag rakt av på http://www.can.se/Drogfakta/Cannabis

[postmortum91]
10/23/11, 1:58 PM
#30

#7 "det är inte sant" svarade du när jag nämnde bubblan

läs informationen här,

Cannabisanvändning försämrar individens förmåga att utnyttja sin intellektuella kapacitet och förmågan att reflektera över sig själv, vilket bland annat medför att den psykiska mognaden hos ungdomar och den nödvändiga frigörelsen under tonåren går långsammare. Denna störning anses långt farligare än risken för kroppsliga komplikationer.

Cannabis försämrar korttidsminnet och förmågan till logiskt tänkande. De som i åratal har missbrukat cannabis blir avtrubbade och passiva, får svårt att lära sig nya saker och att arbeta koncentrerat. Närstående upplever ofta en karaktärsförändring hos dem. Hos en del utvecklas ett så kallat "amotivationssyndrom", det vill säga passivitet och oförmåga till planerad verksamhet.

[postmortum91]
10/23/11, 1:59 PM
#31

jag har aldrig rökt på men jag vet vad jag pratar om.
Jag tycker det är idiotiskt att röka hasch
och detta skall INTE bli lagligt, i den bästa av alla världar skulle alkoholen också varit olaglig, men ni går inte det tyvärr.

Baktiden
10/23/11, 2:13 PM
#32

#28 Den där faktan ger jag inte mycket för… Redan första stycket är lite missvisande.

Baktiden
10/23/11, 2:37 PM
#33

#30 Jag skrev i #2 Dessutom så har alla nyare vetenskapliga studier visat att det inte är så farligt… Att hjärnan tar skada av THC när man är ung men inte så mycket när man blir äldre.

Känner ni ens någon som röker cannabis, vet ni hur stor utsträckning cannabisrökandet är i sverige? Man märker inte på en person om den röker cannabis lite då och då…

Folk måste släppa den något inaktuella gamla Amerikanska synen på cannabis… USA har till viss del accepterat cannabisens positiva effekter nu, dags för oss att göra det i Sverige också.

[SweetRose]
10/23/11, 2:43 PM
#34

Jag känner personligen 3 personer som röker regelbundet. 1 19 årig kille som röker nästan varje dag, 1 19 årig kille som röker 1-2 ggr/vecka och en som jag inte vet exakt hur ofta men iallafall minst några gånger/månad. Alla tre beter sig som småbarn. De är omogna och har dåliga betyg (det började för de två jag känner mest att gå utför i skolan andra året i gymnasiet när de började röka hash). Och nu menar jag EXTREMT omogna för att endå vara i den åldern. Hjärnutvecklingen stannar upp.

Annons:
Baktiden
10/23/11, 2:53 PM
#35

Jag känner nog ett 30 tal som röker regelbundet varav 2 som är lite smått tröga och allmänt omogna. Restan går i skolan eller har gått ut skolan och har jobb, vissa pluggar vidare… Precis som ''vanliga'' människor.

Naturlig variation gör att vissa personer är mer omogna än andra…

Själv röker jag inte eftersom jag är livrädd för de sociala situationerna jag skulle bli intvingad i om jag åkte fast… Därför hade det varit väldigt trevligt om man inte behövde bli en brottsling om man ville röka nån gång ibland.

Kalendula
10/23/11, 3:35 PM
#36

O ändå är det fantastiskt att hjärnan har en förmåga att reparera sig själv efter ett missbruk Förvånad

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[postmortum91]
10/23/11, 7:11 PM
#37

#32  dem som skrivit faktan är Centralförbundet för alkohol- och anrkotikaupplysning, det anser jag som pålitligt

[postmortum91]
10/23/11, 7:22 PM
#38

Varför ska man ens röka över huvud taget?
ska vi följa efter usa med allting, även vapenlagen? ska vi gå runt med vapen på stan?
Vem har sagt att USA är ett bra föregångsland när det gäller droger, har du ens kollat på deras gentemot sveriges siffror när det gäller missbruk av både alkohol och narkotika?

Det finns faktiskt en anledning till att cannabis är olaglig, och det skulle även alkoholen blivit om vi upptäckte den idag. Min bror har fått en väldigt svår haschpsykos av att röka hasch, och han kommer aldrig bli normal igen. Han behöver år och år av terapi för att ens må nogorlunda bra. Han har förföljelsemani, han kan få vanföreställningar och kan varken jobba eller umgås normalt med "normala" människor.

Och Cannabis vill du alltså göra laglig, drogen skulle hämma samhällets utveckling om vi gjorde den laglig och många fler skulle tagit den regelbundet eftersom tankevärksamheten blir skadad. Fler psykiska problem skulle det även medföra och räcker det inte redan med all skit som alkoholen drar med sig?

Jag fattar verkligen inte hur människor kan vara så fruktansvärt korkade (ursäkta) att ens röka på, varför ens testa, blir man lyckligare av det? NEJ
blir man smartare av det? VERKLIGEN INTE

[SweetRose]
10/23/11, 7:34 PM
#39

#38 Jag håller med dig ner till sista stycket. Jag tycker man ska vara försiktig med vilka man kallar korkade. Och så är det så att man faktiskt blir lyckligare av hash, iallafall för stunden men det räcker för många som är olyckliga. Samma med alkohol, man hittar ett botemedel för stunden.

Många som röker cannabis har även någon sorts sjukdom som orsakar smärta i kroppen, detta kan cannabis lindra mycket bättre en exempelvis morfin. I många länder skrivs Cannabis ut till  t.ex cancerpatienter.

Sen finns det såklart tonåringar som tror det är coolt med, men dra inte alla över en kant.

[postmortum91]
10/23/11, 8:12 PM
#40

Min definition av lycka är mer långvarig, därför kallar jag inte detta rus man får av hasch för lycka. det är glädje, lycka uppnår man under längre tid och är mer stabilt lagd enligt mig alltså

Baktiden
10/23/11, 10:07 PM
#41

#37 Ja, men va bra! Då är det alltså okej att röka Cannabis indica och Cannabis ruderalis.

#38 Den första och främsta anledningen till att cannabis blev olagligt från första början var att det främst var svarta (negrer) som rökte det. Man tyckte att de svarta blev galna om de rökte cannabis, tex gick på vita personers skugga osv… Cannabisen skulle även konkurera med den växande tobaksindustrin och skogsindustrin. Detta ville man inte skulle hända! Därför satten man en ''Marijuanaskatt'' och gjorde det olagligt.

Varför äter man godis, har husdjur, partner, städar? Jo för att det är sådana saker som gör en lycklig. Svårare än så är det inte. För att man ska vara lycklig ''på'' sådana saker behöver de inte finnas hela tiden. Man är lycklig även när man inte just i den stunden är med sitt husdjur/partner/äter godis osv…

Sen kan man ju undra vad det är för folk som styr och ställer här i sverige… http://www.youtube.com/watch?v=fpm0Wn7fMJk&feature=related Titta och njut…

Annons:
Lumos1
10/27/11, 8:16 PM
#42

Har inte läst ovanstående--kan bara säga det är inte farligt fysiskt

men allt försvinner. "oj det har gått 5 timmar nu ser jag" snart är 5 timmar en halv livstid som råkat försvinna.

det är det som är det farliga

JereMina
10/30/11, 11:33 PM
#43

Jag har som Kalendula druckit för mycket under några år under 80-talet och valde då 1988 bort alkoholen helt. Jag har inte rökt hasch och jag röker inte vanliga cigaretter (har aldrig gjort) men jag har umgåtts med de som rökt hasch.

Jag har sett hur de har blivit och betett sig och inte blev någon av dem aggressiva utan tvärtom men för delen kan jag inte påstå att jag förespråkar cannabis (hasch) mer än som smärtstillande vilket är bevisat vara mycket bra. Om jag varit rökare skulle jag gärna provat det mot mina smärtor och min värk…

Om man inte själv varit missbrukare är det lättare att vara riktigt kritisk för man kan inte veta hur det är att vara det.

Jag har hört att cannabis kan ligga kvar i hjärnan och poppa upp till exempel under ett annat rus som alkoholintag.

Alkohol är ingen drog som cannabis men den är ett nervgift som är värre än cannabis. Med det håller jag inte med varken den ena eller den andra utan jag tycker att vi människor borde prova att undvika alla droger och alkohol om vi kan.

Att prova att leva och må gott utan vare sig alkohol eller droger av olika slag. Ibland går inte det och då ska vi inte döma de som tar till det.

Tro mig INGEN jag skriver INGEN vill bli missbrukare och INGEN vill skada sina närmaste genom att vara missbrukare med de orden avslutar jag min kommentar.

En sak bara: Jag äter Tiparol och flera säger till mig: Det är rena knarket men jag svarar: Vad ska jag ta då när jag har så ont så jag vrider mig i plågor.? Det brukar de inte ha något svar på!

Pilskafinnen
11/2/11, 12:40 AM
#44

Jag är för en avkriminalisering av all narkotika för eget bruk. I Sverige har vi nolltolerans mot narkotika och straffar enskilda missbrukare till löjligt långa straff. Ofta får en missbrukare som döms för narkotikabrott av normalgraden ett hårdare straff, än någon som blir dömd för t ex sexuella övergrepp på barn, vilket är ganska snett.

Men vår fina nolltolerans funkar uppenbarligen inte alls, för då hade vi inte legat i toppskiktet när det gäller statistik över antalet döda i överdoser inom EU varje år. Jag är trött på att se folk dra upp Nederländerna som någon sorts förebild i denna fråga för de är dessvärre påväg åt fel håll de med. Där har de infört lagar som gör att allt fler coffe-shops blir tvungna att slå igen pg a att de har för starkt hasch.

Ett annat land som vi borde se som en förebild istället är Portugal. Där avkriminaliserades allt eget bruk av all narkotika för 10 år sedan. En enskild narkoman riskerar alltså inte att bli lagförd pg a missbruket, utan blir erbjuden vård när denne börjat spåra ur. Detta gör att rättsväsendet kan satsa på att utreda riktiga brott och vårdapparaten kan erbjuda vård som faktiskt fungerar, då landet sparar massor av pengar genom att inte skapa onödiga brott på det sätt vi gör här i Sverige. Hur många personer döms för ringa narkotikabrott i Sverige idag? Hur många brott har inte något med narkotikahandel att göra, förutom viss ekonomisk brottslighet och perversa sexualbrott? I Sverige skapar vi brottslingar och gör av med fantastiska summor på helt onödiga saker, men vid en avkriminalisering för eget bruk skulle ju t ex ringa narkotikabrott försvinna helt.

Att avkriminalisera är dock inte samma sak som att legalisera då man vid en legalisering skulle släppa narkotikan helt fri. Detta skulle troligen vara förödande men vid en avkriminalisering för eget bruk riskerar fortfarande de som sysslar med handeln runt om att bli straffade, vilket gjort att de som förlorar på detta är de stora knarkkartellerna.

Hur ser det ut i Portugal såhär 10 år efter avkriminaliseringen då? Vid tiden för lagändringen tillhörde Portugal toppskiktet i statistiken över nydebuterade, hiv-smittade och avlidna narkomaner i EU. Men idag ser deras statistik helt annorlunda ut. Debutåldern har höjts och antalet döda i överdos har minskat avsevärt. Antalet sammanlagda missbrukare i landet har sjunkit. Allt detta beror på att de satsar sina pengar på rätt saker och har slutat skapa brottslingar av enskilda narkomaner.

Det spelar ingen roll vilka skadeverkningar en viss substans har, eller hur farlig en substans är jämfört med någon annan, då det alltid kommer finnas människor som brukar substanserna trots att CAN säger att de är farliga. Tydligen så missbrukas det inte mindre i de länder med löjligt hårda narkotikalagar som vi har i bland annat Sverige och USA. Det är omöjligt att veta om en avkriminalisering skulle fungera här, men då nolltoleransen är ett fiasko så varför inte prova en annan linje och göra som Portugal där det bevisligen blev bättre?

Kingbeat

kerstinjo
11/2/11, 9:29 PM
#45

http://beroenden.ifokus.se/discussions/4eadd8bed4ebea4017010456-hasch-hur-daligt#discussions-1

Hoppsan, många tja, vad ska jag kalla det? Jo, idiotiska kommentarer. Jag märkte direkt att en av personerna i tråden sitter med skygglapparna på och vill bara leva i sitt haschmissbruk. "Det är ju inget farligt"

"Hasch är ingen dödlig drog". Jodå, visst kan/är ett haschmissbruk dödligt på lång sikt. Hasch är inget man får utskrivet på recept, det kostar pengar och ju mer pengar man lägger på ett haschmissbrik, desto mer beroende är man.

Vill ni höra fortsättningen?

Man får abstinens av haschmissbruk, vad händer då det inte finns något hasch att köpa just den dagen då man mår kass?

Aha, jag kan köpa några lugnande tabletter eller varför inte döva abstinensen med alkohol?

Alla de år av mitt liv som jag har förstört med ett beroende, de åren skulle jag vilja berätta om för de som säger att hasch är ofarligt.

Ni som har varit med här ett tag, vet att det är ingen vacker historia.

Jag är fortfarande lite under isen och väldigt trött, annars kryper det i mig att kommentera den länk du la ut Beavis.

Kerstin

www.labrador.filosoferar.se

 Kerstin 

 

[Beavis]
11/2/11, 10:28 PM
#46

Lösningen är tydligen avkriminalisera och tillåt försäljning i hårt reglerade coffeshops…. Men det fungerade ju inte i Nederländerna därför skärper de reglerna ytterligare och skall nu förbjuda att utlänningar handlar där. Portugal är ett annat exempel som tydligen är "lyckat". Också ett land där pundarna ligger och dör på bakgatorna vad tror ni de började någonstans?

PIlska finnen skulle du kunna presentera kääluppgifter på det du säger? Det måste ju finnas någon avhandling man kan kolla ntar jag.

Geru
11/5/11, 10:47 PM
#47

#45 Facinerande människa du är.

"Man får abstinens av haschmissbruk, vad händer då det inte finns något hasch att köpa just den dagen då man mår kass?"

Då får man helt enkelt vänta. Eller så gör man som alkisarna gör, och går beserkargång. Fast vad jag vet, bland mina vänner, så även om dom har abstinens så är det inte alls lika allvarligt än te.x. en alkolist. Hur vet jag det? Jo, jag bor med en alkolist just nu; så jag har god insikt i det hela!

Det är mindre beroende framkallande än socker(te.x. godis och annat). Socker har en sjuk abstinens i sig. Men ingen säger något om det? Är ni fast i någon form av känslobubbla? Eller kan ni inte hantera faktan?

Dessutom, är det lagligt med en drog som är mycket mer destruktiv, och som har mycket högre grad med dödlighet, så varför inte låta en annan mindre farlig drog komma in på marknaden? Människor kommer alltid vilja ha rus; det är en grundläggande sak med människor.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Pilskafinnen
11/7/11, 2:22 AM
#48

#46. Ja var började de någonstans? Jag har inte den blekaste aning och det är ganska oviktigt, men om jag måste gissa, gissar jag att de började med alkohol? Det är alltid likadant med er som kämpar stenhårt för ett drogfritt samhälle. Alltid en massa antaganden utan några som helst fakta. Du verkar tro att Portugals bakgator är fyllda med utslagna pundare? Men i Portugal ligger inte pundarna och dör på bakgatorna i lika stor utsträckning som här i Sverige. Självklart ska jag ge dig en källa till en studie som bekräftar det jag säger, men testa även sökverktyget "Google" för att hitta mer fakta. Du behöver fakta då du inte kommer så långt när du försöker debattera med dina subjektiva åsikter och antaganden….

www.cato.org/pub_display.php?pub_id=10080

Kingbeat

Annons:
Tusen
11/15/11, 1:54 AM
#49

Skulle vilja hänvisa till en länk
Nog börjar hjärnan sega ur då man använder Cannabis regelbundet och nog blir man känslomässigt urholkad. Har tyvärr sett det på mycket nära håll.

Jag försvarar INGEN drog. Världen vore så himla mycket bättre om folk skulle kunna lösa sina problem när de dök upp istället för att gömma sig bakom en drog och fly från verkligheten. Ångesten följer alltid efter ruset.

Och varför detta testande när man redan från början vet att det både är dyrt och mycket skadligt.

Man kan ju fråga sig varför folk slutar droga sig om det nu "inte är något farligt"Obestämd

Geru
11/15/11, 3:06 AM
#50

#49 Och det skulle man då inte bli av alkohol? Känslomässigt urholkad alltså. Det är som sagt tidigare stor skillnad på att dricka en öl på krogen med några kompisar och ta det lugnt och vara alkolist. Samma regler gäller då för dom som röker. Även om du i slutändan slutar värre med alkolism än om du röker väldigt mycket cannabis.

Jag kan förstå att det är trevligt att få ett rus ibland. Samma rus får du av socker och i små mängder te.x. om man dricker te. Det påverkar, helt enkelt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Tusen
11/15/11, 9:37 AM
#51

#50 Har jag förnekat det? NEJ! Om du läser ordentligt i mitt inlägg så ser du att jag inte försvarar NÅGON drog.

Jag ville bara påvisa att Cannabis inte alls är så ofarligt som du och andra vill påstå.

Och bara för att det finns andra droger som är värre betyder fortfarande inte att Cannabis är ofarligt.

Och kan du svara på min fråga då? Varför slutar folk om det är så ofarligt som du vill påstå att det är?Att det är kriminellt är absolut inte någon direkt orsak. Det vet man redan innan och jag har aldrig hört att man slutar med det bara för att man plötsligt vill bli laglydig.

Tusen
11/15/11, 9:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Detta gäller inte bara alkohol utan kan apliceras på alla droger av ruskaraktär.

Geru
11/15/11, 3:23 PM
#53

#51 Jag dricker inte alkohol för det mesta. Varför slutar folk dricka alkohol? Eller sluta äta godis? Alla av dom är dåliga för hälsan. Vissa människor känner sig avslappnade med hjälp av "droger" så som alkohol liknande. Det är ju därför man använder det överhuvudtaget, för det är ett rus. Även vitt socker kan räknas in till droger av ruskaraktär; och det är någonting som du också får abstinens efter senare.

Jag säger inte att någon drog är nyttig. Men så länge vi har alkohol lagligt kan vi lika gärna ha cannabis. Skit som skit; tilllåter man en kan man ha två!

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[SweetRose]
11/15/11, 3:27 PM
#54

Men varför gå igenom hela processen att göra det lagligt när det ändå inte leder till något bra. Jag tror inte för en sekund att det kommer bli mindre användning av cannabis i sverige om vi legaliserar det. Ja, vi har en dålig drogpolitik men allt kan inte lösas genom att bara göra det dåliga lagligt.

Geru
11/15/11, 3:34 PM
#55

#54 Klart inte. Men det är extrem dubbel moral att ha alkohol lagligt och försvara det med samtidigt inte tilllåta en drog som har mindre destruktiv verkan på ett samhälle. Du kan supa ihjäl dig, men du kan inte röka ihjäl dig…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
[SweetRose]
11/15/11, 3:47 PM
#56

#55 Ja, det håller jag med om. Om alkohol uppfunnits idag skulle det vara förbjudet tror jag. Jag får lite svårt där, i samhällsperspektiv tycker jag vi borde förbjuda allt, alkohol, droger, tobak, allt! Men så är jag ju rökare samt tycker det är trevligt att gå ut på krogen ibland.

Alkohol är nog farligare än vad man tro. Alkolisterna är inte bara de som sitter på  plattan för mig utan även de som tänker "oj det är fredag, vi måste uut!" och även de som tänker "Nu är det helg, nu måste vi dricka vin". Alkohol ÄR skadligt, likaså cannabis och tobak. Men jag ser då hellre att vi har bara en grej laglig då än två.

Geru
11/15/11, 3:58 PM
#57

#56 Personligen tycker jag att det är var människas ansvar att göra det som dom vill - även med droger. Men samtidigt blir det svårt, eftersom beroende är någonting som dom flesta inte vill ha. Personligen gillar jag cannabis mycker mer än alkohol, eftersom den drogen mest gör en lugn, medans alkohol kan ta fram ett misshandlande monster(Det är någonting jag har sätt väldigt många gånger). Så då kommer ju frågan mer om staten ska bestämma vad man ska göra - och vi har redan problem med stress och liknande i storstäderna.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[SweetRose]
11/15/11, 4:04 PM
#58

#57 Ja, det är alltid människans eget ansvar men tyvärr klarar de flesta inte av det ansvaret, som du säger. Jag skulle personligen inte heller ha något emot cannabis men jag vet (kan gissa med rimliga tvivel) att det inte skulle vara bra för samhället.

Det med stress i storstäderna är ett faktum, ja, men är droger verkligen rätt sätt att lösa det? Det är bevisat att buller från exempelvis bilar gör en stressad, varför inte ha bilförbud i städerna då, till exempel? Det finns alltid andra sätt att lösa det på, droger är inte svaret på problem tycker jag. Om de ska användas tycker jag de ska användas så som jag redan använder alkohol, i lagom mängd då och då för att höja den redan trevliga stämningen bland mig och mina vänner.

Geru
11/15/11, 6:55 PM
#59

#58 Bilförbud fungerar nog inte speciellt bra i en stad:p Delar av den kan ha bilförbud - men aldrig hela staden. Säger inte att droger är en lösning, utan liksom en anledning till varför det ser ut som det gör.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Tusen
11/15/11, 10:34 PM
#60

#53 Så typiskt att tjata om att "eftersom alkohol är lagligt borde cannabis också vara lagligt". Varför då? Blir Cannabis mindre farligt då? Knappast!

Om du förstör ditt liv med hjälp av alkohol eller Cannabis eller något annat spelar väl ingen roll. Du förstör ditt liv i vilket fall.

Det som numera är bevisat är att Cannabis INTE är så ofarligt som många har hävdat. Det är både skadligare på kortare och längre sikt än man tidigare trott.

Kan ni inte, snälla, sluta upp och tjata om att det är ofarligt, för det är det inte. Bara själva rökningen i sig är mer än dubbelt så cancerogent som vanlig cigarettrökning. Bara det borde avskräcka tycker jag. Dessutom ÄR det beroendeframkallande vilken man inte tidigare trott.

Sluta upp och glorifiera alla droger.

Och JA!! Jag hoppas det blir olagligt med både cigaretter och alkohol i framtiden!!!

[Beavis]
11/15/11, 10:44 PM
#61

"Tokliberaler i alla forum förenen eder"

Det går inte att stoppa därför  skall allt legaliseras och säljas fritt och låt marknadskrafterna rensa bort allt som är skadligt.

Om inte annat så kommer pundarna och de människorna som är oproduktiva rensas bort. Avskaffa dessutom socialtjänsten så snabbar vi på processen.

Öppna coffeshops där man kan köpa och använda fritt och assisterat. så kan personalen stda undan liken vid överdoser och psykoer.

Läget löst ring Folkpartiet be dem lägga in det i sitt partiprogram eller om de nobbar finns alltid Moderaterna som är pro droger bakom tv-kamerorna.

Kör hårt!

Geru
11/15/11, 11:20 PM
#62

#60 & 61 Ni är ena riktiga kontroll freaks måste jag säga. Att ingen ska få göra det som dom vill, utan att allt ska bestämmas av staten är ju riktigt läskigt. Det är ju bara ett steg i från en totalitär stat.

Människor är människor. Det är helt och hållet skitsamma i vad ni anser att andra ska göra - dom gör som dom själva vill, vilket är hela poängen med fri vilja, iallafall sist jag kollade, men ni kanske har andra åsikter i det hela?

Det är lite lustigt. Människor väljer själva sina öden för det mesta. Jag bara säger det som jag säger, och det enda som faktiskt är sant här, och det är att så länge alkohol är lagligt så har dom som är anti cannabis inte ett skit att säga till om. Och så kommer det förbli.

Jag säger inte att droger är bra - eller att man ska använda droger. Jag använder inget av det själv. Utom socker. Vilket för den delen också förstör kroppen, dra ner livslängden och i för stora mängder ger diabetes, som man dör av obehandlad. Så, vilken av dessa är den värsta? Ingen, alla är lika jävliga, och alla är lika roliga.

Och retoriken i #61 är på tok för konstig för att jag ska kunna ta den på allvar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Tusen
11/15/11, 11:39 PM
#63

#62 Fast av socker blir du inte dum i huvudet av efter att du slutat använda det. Eller hur?

Jag vet vad jag pratar om.

Men varför måste du försvara något som är bra. Försvarar du sockerintag och cigarettrökning lika hårt? Tycker mig inte se det i något av dina inlägg.

Och det enda jag ber om är att ni Cannabisälskare ska sluta upp att säga att det inte är farligt. Det kan vi väl vara överens om i alla fall? Oavsett om det finns andra droger som är mer eller mindre farliga.

Säg inte att det inte är beroenddeframkallande, att det inte påverkar din hjärna, att man är som vanligt efter ett rus osv. Sluta glorifiera drogen! Det är allt jag begär.

Emel
11/16/11, 12:04 AM
#64

Usch vad deprimerande att läsa denna tråden! Har folk ens någon aning hur utbertt cannabisbruket är i sverige? Om ni visste skulle ni inte sitta här inne och klaga över alla efterblivna, oproduktiva och destruktiva människor som röker. Folk som röker cannabis är precis som alla andra, hårt arbetande/pluggande, produktiva och vänliga. Och precis som med alla människor så finns det misslyckade och sjuka rökare också.

Alla naiva cannabismotståndare borde lyssna på Geru.

Creds till alla som står upp för friheten!

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Geru
11/16/11, 12:22 AM
#65

#63 Eh… Nej. Men du blir inte speciellt dum i huvudet av rökning heller - eller om du röker cannabis i måttlig mängd. Alkohol där i mot, det gör dig faktiskt mer eller mindre efterbliven efter ett tag.

Jag försvarar fri vilja. Jag försvarar det egna valet. Jag försvarar att om en sak är tillåten så ska en annan som är mindre farlig vara det med. Punkt slut. Den här disskutionen har inte ens varit om socker intag eller om cigarettrökning överhuvudtaget - det är bara exempel, så varför skulle jag försvara det lika hårt?

Cannabis är - i förhållande till alla andra livsfarliga saker man utsätter sig för - mindre farlig. Alltså är det för mig mer okej att röka cannabis än att vara alkis på deltid. Dessutom är cannabis lugnande och avslappnande, vilket är någonting som gör det jävligt mycket bättre.

Det är lika beroende framkallande som socker. Eller att äta mat för den delen. Eller alkohol och rökning. Te också. För att inte tala om kaffe! Det påverkar din hjärna. Det gör alla dom andra sakerna jag precis nämnde med. Alla av dom ger också ett rus - och du kommer inte vara likadan efter ruset, för när det lagt sig vill man ju ha mer.

Var, bland mina inlägg, har jag glorifierat drogen? Det är - och förblir - en drog. Vad är ditt problem med det?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Tusen
11/16/11, 7:42 AM
#66

#65 Suck! Om du tror att mat är en drog är du illa ute. En drog klarar man sig utan, knappast mat.

Så läng man försvarar en drog med en massa snack om hur bra det är och hur ofarligt det är så anser jag att man glorifierar drogen. Och det gör du i varje inlägg. Vill du ha exempel på det eller kan du se det jälv tror du?

Geru
11/16/11, 2:50 PM
#67

#66 Du missförstår helt vad jag menar. Mat är ingen drog. Du blir inte beroende av den - men du får ett rus av ditt eget huvud när du äter.

Jag har inte sagt att det är bra!? Var fan ser du det!? Jag har inte heller sagt att det är ofarligt, vilket gör ditt inlägg ännu mer konstigt. Jag har bara en annan syn på det och du verkar ha enorma problem att acceptera det!

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Pilskafinnen
11/20/11, 9:01 AM
#68

#67

Är man av en annan åsikt än de som kämpar mot en mildare linje i denna fråga, är man en dum och missbrukande drogliberal som vill se en legalisering för egen vinnings skull. Det spelar ingen roll om du inte sagt att det är nyttigt med cannabis, för om du inte är med dem är du emot dem och tycker därmed att cannabis är hälsosamt. Punkt slut!

Jag blev själv utnämnd till en nyliberal viktigpetter som inte hade något annat för mig än att hacka på folk här på forumet, av herr Beavis tidigare. Detta då jag påpekade hans fantastiskt stora okunskap i denna fråga som han är så starkt engagerad i och kämpar mot en avkriminalisering, samtidigt som han trodde att det redan var avkriminaliserat i Sverige? Nu verkar killen ha tappat argumenten totalt och blivit så förvirrad, att han börjar köra med någon sorts omvänd ironi som är omöjlig att förstå genom att påstå att moderaterna är pro droger? Förlåt om jag klampar dig på tårna igen Beavis men moderaterna och folkpartiet är starkt emot en avkriminalisering. Det är de som kämpar hårdast för en ännu strängare linje i narkotikafrågan. Jag vet att Folkpartiet vill kalla sig liberala men det betyder inte att de är det.

Kingbeat

Tusen
11/20/11, 11:39 AM
#69

#67 Inte vet jag vad du äter men jag blir då aldrig rusig av vanlig mat.

Ni som tror att en mer liberal politik kring haschbrukande tycker ni att den liberala alkoholpolitiken fungerar bra då?
Att alkoholen är laglig verkar ju ha misslyckats då alltför många slås ut eller dör pga olyckor där alkoholen är inblandad. Vad får er att tro att legalisering av Cannabis skulle fungera bättre?

Annons:
Pilskafinnen
11/20/11, 12:26 PM
#70

Nej den verkar funka dåligt. Men om du forskar lite i ämnet kommer du se att Sverige trots en hård narkotikalagstiftning, ligger väldigt högt jämfört med andra länder i EU, i statistiken över narkotikamissbrukets negativa följder. Kolla vidare så kommer du se vilka länder det går bäst för. Statistiken säger att de länder med en liberalare syn på narkotika har färre antal döda i överdoser, högre debutålder och färre tunga missbrukare totalt sett än länder som för en hård narkotikapolitik. Jag säger inte att det till 100% kommer fungera bra här bara för att statistiken visar att det funkar bra i andra länder. Det jag försöker få fram är att vi måste prova något annat än nolltoleransen vi går efter idag. Detta då det uppenbarligen inte fungerar med en nolltolerans. Jag tror för övrigt inte på en full legalisering utan på en avkriminalisering av narkotika för eget bruk…

Kingbeat

Tusen
11/20/11, 2:15 PM
#71

#70 Skulle du kunna visa mig den statistiken. Det är nämligen så att all statistik kan vridas och vändas beroende av vilka uppgifter som man behandlar.

Inget land i världen har sån koll på sina invånare som Sverige. Hur många länder har personnummer t.ex.? I t.ex USA räknas enbart de personer som har försäkringsnummer, övriga uppskattas enbart i antal. Så är det i många länder världen över. Det är en förklaring till denna statistik.

Sen skulle jag vilja veta vilka länder som du hänvisar till då du menar att de klarar sig så mycket bättre tack vara full legalisering (vilket faktiskt inte finns i något land i världen)

Och om nu svenskarna klarar av en relativt liberal alkoholpolitik, vad säger då att vi skulle klara av mer liberal narkotika politik. I mina ögon är det dödsdömt.

Geru
11/20/11, 2:22 PM
#72

#69 Jag kallar det självsanering med alkohol. Med cannabis skulle det bli mindre olyckor av den enkla anledningen att man inte blir påverkad på det sättet som gör att du totalt tappar omdömet och får för dig att hoppa från ett tak.

Hur som helst är det här helt enkelt slutdisskuterat. Du är oresonlig och rent av fientlig när jag försöker resonera med dig.

Jag tror på människors egna ansvar. Om dom inte klarar av att ha eget ansvar, varför ska dom då ens få ha egen frihet?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Pilskafinnen
11/20/11, 3:35 PM
#73

#71. Jag vet inte riktigt vad det är med dig men du verkar vrida och vända på det andra skriver lite hur som helst? Jag har aldrig påstått att något land har legaliserat fullt ut. Däremot skrev jag nyligen att jag inte tror på en full legalisering. Missade du det? Det jag snackar om är en avkriminalisering för eget bruk, precis som Portugal införde för 10 år sen med väldigt bra resultat. Jag har länkat till detta tidigare vilket du hade sett om du var läskunnig och/eller kollat igenom tråden ordentligt. Ett tips innan du svarar nästa gång är att läsa igenom det du svarar på ordentligt…

Kingbeat

Tusen
11/20/11, 4:10 PM
#74

#73 Nu ser jag ingen statisik på den länken jag hittade längre upp. Så det vore intressant om du verkligen kunde visa mig den statistik som artikeln grundar sig på.
Om Sverige nu skulle testa att släppa en del på lagarna och om det går åt h….te. Vad gör vi då? Man kan ju knappast backa till nolltolerans igen då.
Och om du inte förstår varför jag är så anti mot droger så må så vara, men ser en ungmänniska i sin närhet som totalt faller ihop pga droger så blir man väldigt anti.

Jag kan inget göra och det gör mig förtvivlad. Därför kan jag inte se att en legalisering skulle kunna göra saken bättre.

Jag kommer ALDRIG tycka att någon drog är okej.

Geru
11/20/11, 4:17 PM
#75

#74 Klart som fan att man kan backa om det inte fungerar, jag menar, seriöst nu? Det är kanske så att din människa i närheten mår dåligt av andra anledningar och använder droger för att slippa smärtan? Det är inte speciellt ovanligt alls.

Jag bor just nu med en alkolist. Och jag har ändå den här formen av öppenhet. Varför det, tror du?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Beavis]
11/20/11, 4:59 PM
#76

#75 För att du behöver bedöva din ångest av din partner. det blir en ond cirkel

Annons:
Geru
11/20/11, 5:05 PM
#77

#76 Det är inte min partner. Kom inte med fördommar - jag dricker inte själv, jag röker inte själv, jag gör inget av dom sakerna. Jag anser inte att inre lugn kommer av det.

Det är lite lustigt att du försöker "lista ut" hur jag fungerar, du kommer misslyckas, tyvärr.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Tusen
11/20/11, 5:27 PM
#78

#75 Nej, jag förstår inte hur man kan vilja släppa på droglagarna när man på nära håll ser hur det förstör en människa. Berätta gärna.

Och klart som sjutton att något är fel om man tar droger. Men det finns andra vägar att lindra ev. smärta.

Geru
11/20/11, 5:49 PM
#79

#78 Det är inte egentligen drogerna som förstör en människa. En människa förstör sig själv. Du väljer vad du ska ta för något. Du väljer om du vill leva, eller om du vill dö.

Nej, det är inte heller säkert att något är fel bara för att man tar droger. Det är som sagt ett rus. Det är skönt. Behagligt. Avslappnade. Vilken av dom delarna är fel? Sen är det ju bieffekterna, och så vidare, som kommer senare. Dom dåliga delarna.

Jag har helt enkelt den synen att du själv är ansvarig för dig själv. Det finns hjälp att få om man vill ut ur ett beroende, men om man inte vill, då vill man inte. Man skadar endast den personen genom att tvinga den att göra något, och tvinga in den i en social norm. Hur jag kan förstå detta är för jag inte tillhör en social norm, jag är rätt mycket en ensamvarg, och spenderar sjukt mycket tid på att filosofera på var problem kommer ifrån och så vidare. Jag kommer dock alltid till slutsatsen att det alltid är människors egna fel. Och helt allvarligt finns det nog inget bot för idioter, så vad gör man då?

Dessutom ser jag mycket hellre att cannabis är lagligt än te.x. alkohol pga sideffekterna och såvidare.

Allt, som konsumeras i måttlig mängd, är okej, och under kontroll. Utom då vissa speciella droger som är raffinerade. Det är skillnad på drog och drog. Och det är skillnad på människa och människa.

Jag ser inte ett specifikt problem med droger i sig, utan jag ser problemet med människor som inte kan kontrollera det och te.x. blir våldsamma när dom dricker. Den typen av människa är nog den värsta jag vet.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Tusen
11/20/11, 6:26 PM
#80

#79 Så enkelt du gör för dig.

Finns inga droger så finns inga drogproblem. Så ser jag det.

Geru
11/20/11, 6:55 PM
#81

#80 Det är väl inte enkelt? Det är det enda svaret som finns. Droger skapar inte drogproblemen. Människor skapar drogproblemen. Även om du sätter 1000 års fängelse och så vidare som straff för att använda droger kommer människor ändå att göra det. Det är helt enkelt så att du inte förstår det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Tusen
11/20/11, 7:08 PM
#82

Finns inga droger är det svårt at droga sig.

[SweetRose]
11/20/11, 7:11 PM
#83

#82 Det kommer alltid finnas sätt att droga sig. Dricka hostmedicin, handdesinfektion, massa lagliga rökbara droger finns det också. Tycker dock inte vi ska öka utbudet genom legalisering av redan olagliga.

Annons:
Tusen
11/20/11, 7:14 PM
#84

#73 Vart tog du vägen? Hittade du inte statistiken du hänvisar till?

Geru
11/20/11, 7:58 PM
#85

#82 Det är inte precis så att dom tillverkas lagligt. Dom tillverkas olagligt, självklart? Hur ska du stoppa det? Totallitär kontroll över varje persons liv? Det finns alltid något som kommer fungera som drog. Du kan inte ta bort allt det - and that's final.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Tusen
11/20/11, 8:01 PM
#86

#73 Statistiken tack! Eller är det bara något du tagit i luften?

[SweetRose]
11/20/11, 8:03 PM
#87

#86 , #73 är kanske inte inloggad just nu, vänta lite så får du nog svar :)

Pilskafinnen
11/20/11, 8:40 PM
#88

Dags att börja tänka och resonera i realistiska banor snart kanske? Du har helt rätt i att om det inte finns några droger så är det svårt att droga sig med droger. Men varför går du och funderar i dessa banor när det finns droger? Är det inte bättre att försöka göra något vettigt utifrån de förutsättningar som finns iställer för att gå och drömma om en fantasivärld där det inte finns några droger? Det kommer aldrig att bli så och därför tycker jag du ska sluta lägga energi på att fantisera. Lika länge som vi har existerat som en varelse med ett medvetet tänkande, har vi försökt berusa oss på olika sätt. Såg att du tidigare skrev din önskan om att rökning och alkohol blev olagligt. Dessvärre kommer detta aldrig att ske så sluta hoppas eller flytta till Nordkorea.

Jag börjar tro att du inte menar allvar? Vad ska jag förklara för dig? Jag hänvisar till länken som jag la ut tidigare när du frågar efter en källa på statistiken jag presenterar. Men du förstår den inte och vill att jag ska uppge källorna till någon annans studie!? Om du inte kan läsa eller förstå vad det står i studien är det inte min uppgift att översätta den. Har du ens försökt förresten? Jag tvivlar på det då det redan på sidan fyra (första sidan med text) klart och tydligt står att Portugal ligger bra till i statistiken över narkotikans negativa följder inom EU, jämfört med länder som har en sträng lagstiftning i frågan. Det gjorde de dock inte innan 2001 då de tillhörde toppskiktet i statistiken. Om du är tveksam till dessa siffror tycker jag du ska kolla källförteckningen längst bak istället för att be mig om detta.

Jag vill åter igen förtydliga att jag är för en avkriminalisering av droger för eget bruk och inte en legalisering. Det är stor skillnad mellan dessa men folk verkar totalfokuserade på frågan för eller mot en legalisering.

Kingbeat

Tusen
11/20/11, 9:01 PM
#89

#88 Jo jag förstår texten men trots det kan jag inte hitta någon statistik att läsa. Bara det att denna person påstår att det finns någon statistik. Inget annat. Jag ser inte ens att det fins fler sidor ån en i den länk du hänvisar till i inlägg #48.

Eftersom jag inte hittar någon källförteckning i artikel kanske du kan hjälpa mig?

Det jag vill ha förklat gäller inte dig.

Pilskafinnen
11/20/11, 10:32 PM
#90

Men har du verkligen kollat studien ordentligt? Från s 28 börjar han sin tre sidor långa källförteckning och han uppger hela 87 källor. Du kollar nog bara abstraktet som är en liten sammanfattning av studien. Om du ser rutan det står "full text" ovanför så hittar du nog bättre. Om så är fallet så förstår jag din frustration då det inte finns någon källhänvisning i abstraktet. Om du ändå inte hittar det du söker så säg vad du vill veta, så ska jag försöka hjälpa dig…

Kingbeat

Annons:
Tusen
11/20/11, 10:48 PM
#91

#90 NU! hittade jag det. Ska läsa mer imorgon.

Tusen
11/23/11, 10:17 AM
#92

Jag har nu läst det mesta (inte allt. Det var en rätt tung text.)
Följande skulle jag vilja ha svar på (har väl missat det i texten ev)

Vad tror man är orsaken till att användandet minskar om det avkriminaliseras? Är det så enkelt att folk bara vill göra tvärtom eller?

Jag ser inte att Sverige nämns på mer än ett enda ställa och då handlar det om något helt annat. Var ser man att det går så illa här i Sverige jämfört med andra europeiska länder? (Du hänvisar till det i inlägg #70)

Denna kommentar har tagits bort.
JohannaEkroth
12/15/11, 9:32 PM
#94

Jag tog bort inlägget #93  som gjordes av jakke94 för att det strider mot Anhörigas Skrivregler då det innehöll personangrepp.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Mörten82
12/19/11, 2:02 PM
#95

#92 skrivetav Tusen

Användaret kanske inte sjunker, men man kan satsa på bättre missbruks vård. Det är ju konstigt att missbruket forsätter att öka och attt sverige har flest dödsfall av droger, i % Vi har flera tunga missbrukare än Holland där dom har en av Europas liberala drog lagar och..

Sverige är ju typ det enda land i Europa där det är förbjudet att ha droger i kroppen och polisen jagar missbrukare för att få ett urin provet

Det kostar ju enorma sudrog mmor, som kunde gå till vår istället..

Och fler och fler länder ha börjat ändra sina drog lagar..

Men det har börjat hända lite grejer i Sverige , bla har den fd Sd William p . Har börjat att ta debat i riksdan..

Tänkte bara säg att jag älskar droger och att det är ofarligt, och jag har insett att jag inte kan droga, och om jag börjar igen så kommer jag förmodligen att dö, hamna på psyket eller fängelse, för at jag kan inte bruka, det gäller lagliga med tex Alkohol, men man kan faktiskt bruka olagliga droger med, precis som att folk kan bruka alkohol..

Nu har Sverige haft dessa lagar ett bra tag och dom funkar inte. Och jag tycker att det är dags att skipa det moraliska, och se på vetenskapliga och statistik..

Åherregudihelvete..
1/2/12, 11:39 AM
#97

Jag har söner som röker på och testar all skit som finns har det visat sig. Tyvärr..

De goa, omtyckta killarna som i vanliga fall aldrig ens skulle komma i närheten att göra nåt mot sin mamma eller sin familj som fick dom att må kass..mer än det vanliga tjafset som kan bli i tonåren; höra av sig, städa mm.

Samma söner har nu utsatt mig och ett syskon(pappan har valt att inte delta i försöken att få bukt med sönerna..) för ett rent helvete.

Jag och syskonet har fått erfara paranojan, förföljesemanin, mardrömmarna, ångesten, utbrotten, skrikandet, depressionen..att de aldrig får nåt gjort, att de skiter i allt och alla, som tex att sitta hos s.k kompisar på julafton och röka på istället för att lyssna på mammas böner om att komma hem på julafton..och att de sen undrar vafan man gapar och lipar över när man till slut hittar dom, kommer dit och släpar hem dom. Samtal och besök av polisen. Eller när syskonet hamnade på sjukhus, blev akutopererad, jag var ju tvungen att vara där, men det fanns inga planer på att komma och besöka sitt syskon på sjukhuset..Kommer sen hem efter flera dar på sjukan med syskonet som har jätteont, hem för att pusta ut…skönt att va hemma..kommer hem till ett hem en svinstia fullt av ölburkar, fat med haschfimpar, rödvin indränkt i halva soffan. Tack för omtanken.

Vi har legat sömnlösa i evigheter, oroat oss över vart de tagit vägen, ingen vet vart de är..polisen blandas in..allt ljugande…hoppar av skolan, strular med jobbet..när man äntligen fått dem att gå på samtal, åtgärder..då lägger de ner tämligen direkt.

Skam är inget kul heller..syskonet får rapport från alla om vad bröderna ställt till med..syskonet orkade inte längre, bröt ihop, skar sig själv oerhört mycket, fick ligga inne på depressionsklinik i nästan 2 månader.

Sen finns det idioter överallt..en pappa sa rakt ut till mig att det handlar om uppfostran..Alla som känner vår familj vet att vi är en vanlig familj med bra värderingar och struktur, regler som en vanlig, vettig familj har. Som familj har vi varit öppna, rakt på sak, tagit itu med problem som dykt upp..pratat mycket med barnen och det har funkat utmärkt med bra betyg och bra jobb, men det ska TESTAS..efter några öl..kompisarna testar. Detta händer överallt, i alla samhällsgrupper, detta är extremt vanligt! Tyvärr!

Det är inte mycket snack från er haschrökare, pillerknaprare m fl om hur era ANHÖRIGA påverkas av ert beteende och era biverkningar. Det är ju VI som får ta skiten, ni bryr er inte om våra ångestattacker och att vi storvrölar av det här..ni är ju så borta i huvvet, ni har slutat bry er pga att det är så man BLIR när man röker på, knaprar piller/annat…ni fattar inte ens att ni förändras, det är VI som ser detta. Nu blir det förmodligen massa kommentarer om saker som för mig är totalt ointressant, som att man kan faktiskt röka på LAGOM..SÅÅ farligt är det inte enligt dittan dattan..Bryr mig inte..Ni blir stora äckliga EGOISTER av droger..vår familj är helt slutkörd efter flera år av detta helvete, min vädjan är: P R Ö V A INTE ENS SKITEN!!

Annons:
Anderssonskan
1/5/12, 8:04 PM
#98

Hej

Är ny på sajten men gammal medlem iFokus.

Frågan om hur farligt Hasch och mariuana är är jag inte så duktig på, men vill reflektera över frågan i alla fall.

I slutet av -90-talet så gjorde jag praktik på Karsuddens sjukhus i samband med en utbildning. Och jag blev chockad över hur många som hade psykiska besvär av droger och då mest av hasch och mariuana. Många av de som satt "inne" där hade flerårigt missbruk till kortare missbruk bakom sig och satt fast i psykoser som dom inte kom ur. Alla som har en åsikt om att hasch inte är farligt borde komma och göra ett studiebesök där, hjälp om ni visste vad jag sett där, allt från galet skällande man som trodde att han skulle bli vig som en katt om han åt kattungar och spindlar pga hasch till en tjej som såg monster i ögonvrån överallt allt pga partydroger.

Studiebesök kanske skulla finnas med på schemat i skolan på olika anstalter? Vet att efter detta skulle jag aldrig testa en drog någonsin efter ha sett verkligheten bakom partyt!

Mörten82
1/19/12, 9:43 PM
#99

#98 skrivetav Anderssonskan

Är inte måga säger att det är helt ofarligt, och har lsät någonstans att et är typ 1% av dom röker Cannabis dagligen hamnar i en Psykos som måste behandlas

Det bästa hade ju varit om det inte fanns några droger alls.

Men det finns ju bra sidor av droger med, dom flesta används inom Sjukvården tex Smärtstillande, kramplösande, lugnande osv Även Cannabis har bra effekt mot en massa sjukdommar där andra Läkemdel inte funkar så bra, tex Illamånde, MS mm

Tyvärr så kommer det ut till folk som inte behöver och används på fel sätt.

Men jag tror inte att förbud är den rätta metoden det har ju provats i många många år, men missbruken bara ökar och ökar,,

BaraLisa
1/23/12, 2:39 PM
#100

Ja mycket handlar om bristande kunskap. Men alldeles för ofta även av någon form av utanförskapskänsla, där man kanske skiter i vilket.

------

Jag startar en ny tråd och stänger denna, då den blir för lång annars. Fortsätt här: Ny tråd om hasch.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: