Annons:
Etikettpresentationer
Läst 1675 ggr
Wand
1/25/12, 5:41 PM

Välkommen till familjen Diagnos!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min storasyster (20 år) fick sin ADHD-diagnos vid 8-års ålder om jag inte missminner mig. Nu, 12 år senare, har hon inte bara diagnos på ADHD utan även aspergers och tourettes, samt trolig Borderline
Hon är oerhört komplicerad att umgås med. Självfallet är hon fantastisk (hon är ju trotsallt min syster Oskyldig) men det är inte så lätt alla gånger. Hon har extrema humörsvängningar, är hemskt narcissistisk och har ett tusental andra problem som man inte alltid orkar tacklas med. 

Min mor har ADHD, och hon fick sin diagnos vid 30-års ålder. Hon började nog misstänka att hon hade diagnosen då syster fick sin, men hon fick vänta i några år. 

Jag är just nu under utredning för ADD, utredningen gör jag för att få det överstökat och kunna få hjälp till att gå vidare, för jag är redan säker på att jag har ADD, och det har förstört min vardag i hela mitt liv. Jag har lärt mig att leva med det, men det är ändå inget jag finner roande direkt, haha.

Vi har alltid misstänkt att min äldsta lillasyster har ADHD, men på senaste så har hon faktiskt lugnat ner sig och blivit en väldigt harmonisk (fast självfallet tonårsaktig då hon är 13 år) och jag tror inte att hon är någon ADHD'are faktiskt.

Däremot så är en utav mina yngre småsystrar (de är tvillingar) antagligen aspie, men hon är ännu för liten för att det ska gå att avgöra ordentligt. Hon fyller 7 i mars.

Skulle vilja kalla oss familjen Diagnos, att vi ska dras med allt detta. Som om inte det vore nog så är hela familjen pälsallergiker (ironiskt med tanke på att jag har rummet fullt av djur…) och atopisk eksem. Höftproblem och ledproblem likaså, dessutom har moder psoriasis vilket jag troligen har ärvt. 

Ska man säga att vi har haft tur? Tyst

Har inget direkt syfte med detta inlägg, mer än att få skriva av mig och känna mig som hemma här på anhöriga iFokus. Det är inte lätt att vara anhörig till någon med diagnos eller övriga problem, likväl som det inte är lätt att leva med det själv.
Men man får helt enkelt göra så att dagarna går runt i alla fall!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
BaraLisa
1/25/12, 6:32 PM
#1

Vi är glada att ha dig här, Wand! Din berättelse är rörande, men det märks även att ni älskar varandra mycket. Speciellt på den fina bilden!

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: