Annons:
Etikettvåldtäkt-incest
Läst 2789 ggr
BaraLisa
2012-06-06 15:32

Våldtagna "outar" förövare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är några tjejer/unga kvinnor i Uppsala som har blivit utsatta för våldtäkt där killen blivit dömd men fått någon månads samhällstjänst och 10 gångers aggressionsterapi och dylikt. En flicka blev gruppvåldtagen och tog sitt liv.

Alla dessa tjejer anser att man inte givit gärningsmännen tillräckliga straff och man tar lagen i egna händer och går ut och affischerar med bild och namn på dessa dömda våldtäktsmän. (Det är alltså inte olagligt då de är dömda, men kan tydligen anses vara "förtal").

De klär sig i masker och är oerhört hemliga. De önskar att de kunde stå för det men de fasar för sina liv.

Vissa tycker synd om de dömdas anhöriga. Vad tycker du? Kommentera!

(Foto: Sara G)

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Annons:
BaraLisa
2012-06-06 19:41
#1

Jättenyfiken att höra ni som tycker det är fel. Jag tog "rätt". Men om rättssystemet skulle funka är det ju inte det. Men vad ger detta för signaler? Man skiter i de våldtagna tjejerna som får men resten av sina liv, men lägger massa pengar på killarna. Dock inga straff. Har jag fel? Flört

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Monsva
2012-06-06 20:04
#2

Håller med dig. Många av dessa tjejer har fått men för livet. Alltså ett livslångt straff, jämfört med killarnas månadslånga samhällstjänst.  Det är väl för sjutton mer synd om dessa tjejer än killarnas anhöriga!

Jess89
2012-06-06 20:56
#3

Jag tycker att killen ska få ett hårdare straff, men tycker inte att de har rätt att hänga ut männen som de gör.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

BaraLisa
2012-06-06 21:08
#4

Men när de inte kan få ett hårdare straff? När man anser att männen är "unga". Och ska inte mannen stå för vad han gjort, egentligen? Det är inte olagligt det de gör.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

BaraLisa
2012-06-06 21:09
#5

Till alla: om det var din syster/dotter?

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Jess89
2012-06-06 21:22
#6

Tycker man är ganska maktlös här i Sverige. Tycker vi har för "mesiga" straff.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
walter
2012-06-06 21:53
#7

Mig veterligt faller väl förtal inom ramen för olagligt. Sen vet jag inte hur PUL-lagen fungerar om dom ev bryter mot den.

När det gäller uthängning så svara jag fel. Vad får vi för samhälle om vi tycker att någon fått ett för milt straff då tar lagen i egna händer och själva begår brott.

Det står att det är unga. Hur unga. Under 15 så döms ingen till fängelse utan det är då sociala. Upp till 18 är lägre straff.

När det gäller anhöriga, visst nu står det unga, men säg om dom har barn. De flesta vet hur grymma barn kan vara mot andra barn. Ska förövarens barn drabbas bara för att pappa har begått ett brott, det tycker inte jag.

Vi har det rättsystem vi har och vill man ha längre straff så får man gå på politekerna så dom ser till att vi får längre straff än vi har och då se till så att även unga döms till straff.

Sen att vi generellt har väldigt snälla straff det tycker nog de flesta även jag.

#5 Det du tar upp det vanligaste argumentet som finns när det gäller att på något sätt få personer att ändra sig eller rättfärdiga uthängning. Det är fel att hänga ut, oavsett vem som drabbats och det kan jag säga utan tvekan efter själv varit drabbad av brott, tänker inte gå in på vilket.

hej

Jess89
2012-06-06 21:59
#8

Håller med #7.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

BaraLisa
2012-06-06 22:00
#9

Tjejer i tonåren, under arton. Killar +- 18. De över arton kan i teorin få 6 år eller något. Då tycker man att de kan få ett år. Ne, de får fisstraff för de är "unga", under 21. Tjejerna är unga….

Och ja, förtal är olagligt. Men i artikeln som jag läst så står det "eventuellt", det skulle man få undersöka. Och är det förtal att berätta vad någon gjort, vill vi ha det så? Tjejerna har inte gjort något fel, men får straffet. Killarna som begick brottet slipper lätt undan…

Som du sa med barn, tjejerna ÄR barn. Vem bryr sig om dem? Vad får de för hjälp? Vem bryr sig om deras anhöriga? Bara allmänna frågor.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

BaraLisa
2012-06-06 22:02
#10

Walter, om du känner någon tjej som behandlades såhär. Någon tog hennes oskuld och gav henne klamydia och ärr innan hon ens börjat leva. Skulle du föreslå PUL för henne då? Och gäller PUL privatpersoner? Vet de själva vilka killarna är behöver de ju inte få ut dem någonstans ifrån, foton kan man skaffa.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

BaraLisa
2012-06-06 22:04
#11

Gå till politikerna och se till att de får längre straff. jag håller med. Men praxis går inte bara att fixa. Det tar 20 år att få folk att inte hata bögar så mkt. Etc, det är en process. Och flickor har haft det såhär i tusentals år. Och tro mig, många har protesterat.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

walter
2012-06-06 22:22
#12

"10 Ta och läs det jag skrev en gång till. Jag ville inte gå in på vilket brott jag varit utsatt för, men med tanke på att du inte vill se att även drabbade kan se att det är fel så.

Jag var utsatt för sexuella övergrepp när jag barn. Så jag vet mycket väl vad det handlar om. Men för den skull vill inte jag ta lagen i egna händer det gör inte att det jag varit utsatt försvinner. Jag får inte tillbaka mitt liv som det var före. Man blir inte att må bättre av att själv begå fel. Att utsätta andra gör inte att man läker lättare.

Man kan faktiskt läka och få ett bra liv, vilket faktiskt många kvinnor gör. Många lever helt normala liv med man och barn. Fast visst dom har alltid ett ärr. Och visst finns det dom som aldrig kommer över det så det skiljer från person till person.

PUL-lagen gäller mig veterligt alla, men jag vet inte vilka sammanhang den gäller.

hej

Algotgardens
2012-06-11 07:52
#13

Men om en person våldtar p.g.a psykiska problem så finns det väl ingen anledning att låsa in personen i massor med år? Hur hjälper det de som blivit utsatta? Då är det väl bättre att ha dem inne på rättspsyk till de är rehabiliterade och friskförklarade.

Nu var det kanske inte på det viset i det här fallet, men generellt sett är det så.

Sedan tycker jag inte alls att det är OK att höja straffen för personer mellan 15 och 18år då de ej har rösträtt och inte på något vis kan vara med och rösta i den här frågan som i allra högsta grad gäller även dem.

DÄREMOT tycker jag att man kan höja straffåldern till 16år och sänka rösträtten till detsamma, så blir det mycket mer demokratiskt.

Annons:
[Moa-]
2012-06-13 20:40
#14

Att hänga ut människor i ung ålder stämplar dem för livet, detta göra att risken att hamna i upprepad brottslighet ökar och att flera människor riskerar att utsättas för brottsliga handlingar från dessa individer i framtiden, är detta en positiv utveckling?

Att dessa unga personer döms till vård och att få ta tag i problemet anser jag är mycket bra! Den typen av våldshandlingar har antagligen sina grunder i djupa personliga problem, och det är viktigt att lösa dessa istället för att fastna i en nedåtgående spiral. (Våldtäkt mot barn innebär överhuvudtaget inte att våld eller tvång förekommit.)

Lisa; att det skulle falla under förtal är det ingen tvekan om, detta finns det prejudikat på.

Walter; vill korrigera dig i inlägg nr 6, i Sverige har vi "straffrabatt" upp till 21 års ålder.

tasartir
2013-06-22 18:08
#15

Rätt

Så klart? De jävla idioterna ska lida

De har förstört en annan människas liv, så inte mer än rätt att deras egna liv blir förstört

[Moa-]
2013-06-22 18:46
#16

tasartir; och de som är felaktigt misstänka/dömda?

Deras familj och i vissa fall barn, förtjänar de också att lida? Skall människor aldrig få en chans att komma åter? Vem bestämmer vilka brott som är okej att hänga ut folk för?

tasartir
2013-06-22 18:55
#17

Jag tvivlar starkt på att någon människa skulle hänga ut en person med bilder etc om inte brottet verkligen begåtts. Det gör man ju för att man känner att en person ska inte kunna förstöra mitt liv i utbyte mot nån månads samhällstjänst och lite terapi.

Visst är det synd att familjen eller barnen ska få lida, men det borde personen tänkt på innan han våldtog någon. Det är ju inte heller så att offrets familj inte får lida.

Det finns ingen som bestämmer när det är okej eller inte, men i det här fallet är det (iaf enligt mig) klockrent, så inget att diskutera.

tasartir
2013-06-22 19:11
#18

Och han kan få en chans att komma åter, men i så fall i ett annat land.

[Emma--]
2013-06-22 19:11
#19

Vad blir bättre av att hänga ut någon? 

Håller med #7 i alla fall. Och #14 skrev ett bra inlägg också.

tasartir
2013-06-22 19:30
#20

#19 Det blir en lättnad för offret om förövaren får det straff han förtjänar. Det gör det lättare för en att gå vidare. Både för offret och anhöriga. Det stärker också offrets självkänsla, som antagligen brytits ner, att sätta ner foten och stå för att det den här personen gjorde mot mig var inte okej. För det är just det man som våldtäktsoffer har svårast att acceptera. 

Att ni nu sitter och skriver att det är fel gör bara saken värre för offret, eftersom att det då tolkas som att det GM gjorde inte var en stor grej och att nån månads samhällstjänst kan jämställas med det som offret kommer att behöva utstå under hela sitt liv.

Annons:
walter
2013-06-22 19:50
#21

#18 Vad har annat land med det hela att göra. Jag ser ingenstans att det framgår att våldtäktsmännen var utländska och därmed kan utvisas efter avtjänat straff. För det är bara utländska medborgare som kan utvisas, svenska medborgare har rätt att bo kvar i sverige även om dom begår brott. 

#20 Nu har jag inte läst om tråden, men jag kan inte komma ihåg att någon sagt något om att förövarna inte ska få straff. Dom ska självfallet straffas. 

Det jag och andra tycker är fel att tjejerna tar lagen i egna händer och själva i sin tur begår brott vilket dom kan straffas för.

hej

[Moa-]
2013-06-22 19:53
#22

tasartir; mycket märklig rättskänsla när du anser att två fel ger ett rätt? Sedan när är det okej att andra straffas för brott som någon annan (eventuellt) har begått? Skall vi återgå till det gamla grekiska rättsväsendet där din son dödas om du mördar min? Vart är logiken i detta…?

"Jag tvivlar starkt på att någon människa skulle hänga ut en person med bilder etc om inte brottet verkligen begåtts." Detta är så läskigt naivt att det knappt går att diskutera… Det förekommer flera fall varje månad vid respektive polisdistrikt där utredning och ofta åtal om falsk tillvitelse utreds, när människor på direkt felaktiga grunder anklagat oskyldiga för våldtäkt. Vad skulle vara skillnaden vid detta fall?

[Emma--]
2013-06-22 19:57
#23

#20 Vad för straff förtjänar man? Har man några känslor alls och är skyldig är det antagligen något man kommer att bära med sig resten av livet. Har man inte det så spelar det antagligen ingen roll. Och är man oskyldig så blir det fruktansvärt. Stod väl i tidningen för inte alltför längesen en som blev felaktigt uthängd som sexbrottsling.

Eller är det bara tänkt som en varning till andra? 
Och kan man verkligen hindra från att något mer kan hända i framtiden genom att hänga ut någon? Eller blir det istället som #14 säger att man istället ökar risken att GM kommer drabba någon fler?

Och anhöriga till GM lider också. Och den sidan har jag sett väl tyvärr. 

Det är självklart otroligt hemskt att offret blivit utsatt. Det är jättefel det GM gjort och det bör självklart bli ett bra straff också.

tasartir
2013-06-22 20:19
#24

#18 Vad pratar du om? Var någonstan har jag sagt att personerna ska utvisas? Det var någon som sa att de aldrig kommer kunna leva normalt här i Sverige efter att ha blivit uthängda - då får de väl flytta utomlands om det passar bättre. Jag menar inte att någon ska tvingas ut ifrån Sverige.

Och jag sa få det straff de förtjänar vilket jag tycker är att bli uthängda och inte plocka skräp från gatan i en månad.

Jag förstår inte heller vad det är för olagligt med att berätta för fler personer om något som vem som helst kan läsa om? Alla kan ju läsa domen. Det är som att man inte skulle få berätta för sina kompisar om vad Anders Eklund har gjort.

#22 Var i min text kan du hitta att jag tycker det är okej att andra straffas för vad någon annan har begått?

Jag har sagt att jag tycker det är okej om våldtäktsmannen blir uthängd, ingen annan? 

#23 Vad menar du med att det inte spelar någon roll om GM kommer bära med sig och lida för det han har gjort hela livet eller inte? Det har väl väldigt stor betydelse?

Och som jag tidigare sagt så är det självklart väldigt synd om GM anhöriga, men det borde han tänkt på innan han våldtog en tjej. Och det är ju minst lika synd om offrets anhöriga.

[Emma--]
2013-06-22 20:29
#25

#24 Läs igen. Om personen har känslor och är skyldig så kommer hen antagligen redan bära med sig det resten av livet. Har personen inte känslor så bryr hen sig knappast om att bli uthängd och då drabbas bara anhöriga. Och absolut värsta är väl om personen faktiskt inte är skyldig. Vilket faktiskt hänt.

Som anhörig till GM hjälper det inte känslomässigt att GM borde ha tänkt sig för. 

Och vad är ett tillräckligt bra straff egentligen? Finns det någon gräns när det är ok att hänga ut någon? När man själv inte är nöjd?

walter
2013-06-22 20:36
#26

#24 Spelar väl ingen roll om jag då istället skriver att personen tvingas utvandra för att få ett normalt liv. Det är inte rätt, dessutom är det inte många länder som accepterar dömda brottslingar att flytta till och leva i deras land.

Finns nog inte en enda person som utsatts för brott som anser att förövarna får tillräckligt straff och det spelar nog ingen roll vilket brottet är så vill brottsoffret att straffet ska vara längre än vad de döms till.

Du skriver att det är ok att hänga ut dömda, men det finns faktiskt personer som blir oskyldigt dömda som först långt senare kommer fram. Ett av de mest kända fallen där en sexbrottsling blivit oskyldig dömd och setat i fängelse var det i 6 år innan det visade sig vara felaktigt. Det fallet tog uppdrag granskning tag i och det gällde en pappa och en kompis till han som blev anklagade och dömda för att förgripit sig på hans dotter. Så det finns faktiskt personer är oskyldigt anklagade och dömda.

hej

tasartir
2013-06-22 20:45
#27

#25 Problemet är ju just det att personen inte tycker att det han har gjort är fel, och har inga känslor för offret. Det är en helt annan sak att bli uthängd, man kan fortfarande ha känslor för andra saker. En psykopat t.ex. skulle ta väldigt hårt på just det. 

Som anhörig till offret hjälper det inte känslomässigt om GM ska behöva utstå att arbeta utan lön i en månad. 

Dina andra frågeställningar har jag redan svarat på.

Annons:
tasartir
2013-06-22 20:49
#28

#26

Då har vi helt enkelt helt olika åsikter så det går väl inte att diskutera mer där. 

Ja det finns det men det är ju extremt ovanligt, med tanke på hur hårda dom är på att det ska finnas bevis vid sexualbrott. Och även om det så finns bevis är det ofta att förövaren inte blir dömd.

[Emma--]
2013-06-22 21:01
#29

#27 sorry missade att du tycker att man alltid ska hängas ut som brottsling. 

Vi får helt enkelt vara överens om att inte vara överens. Jag ser inte ännu ett brott som en bra lösning. Ser inte att något som ökar riskerna för att personen kommer utsätta fler som en bra lösning.
Och som anhörig oavsett sida så lider man redan och det blir heller inte bättre för åtminstone GM:s familj. 

Och dom tydliga riskerna att någon oskyldig får sitt liv förstört av den anledningen. Det är lätt att hänga ut någon, men att rätta till misstaget är inte fullt lika lätt.

walter
2013-06-22 22:08
#30

#28 Hur vet du att det är extremt ovanligt. Visst det är svårt att bli fälld för våldtäkt, men det finns vad jag vet ingen statistik på hur många som döms fast dom är oskyldiga. Har du blivit dömd är det näst intill omöjligt att inte bara bli friad utan även bli rentvådd. Skulle du lyckas bli friad när du är oskyldig så kommer i alla fall det där "ingen rök utan eld".

En sak som kanske är värt att tänka på. Om killarna skulle anmäla tjejerna för uthängningen så finns möjligheten att tjejerna blir dömda och då kan killarna i sin tur hänga ut tjejerna ifall dom tycker att deras straff inte är tillräckliga. Om en kan ta lagen i egna händer så kan andra det.

hej

[Moa-]
2013-06-23 09:43
#31

tasartir; "Visst är det synd att familjen eller barnen ska få lida, men det borde personen tänkt på innan han våldtog någon."  Skrev du, vilket innebär att du anser att det är helt okej att straffa offrets familj om någon eventuellt har begått ett brott. Läste du ens det jag skrev om falsk tillvitelse? Vid varje polisrotel så kommer det varje månad in flera anmälningar som är så pass felaktiga att den som anmäler istället blir utredd misstänkt för falsk tillvitelse, så det finns många "offer" som nyttjar denna möjlighet och de låga beviskraven för att sätta dit människor. Flickvänner som blivit dumpade, kvinnor som blivit nekade och inte minst vanligt kvinnor som varit otrogna vars parter kommit på detta (ja, finns säkert män också, men dessa har jag aldrig hört om så de lär vara en absolut minoritet).

Det är som sagt helt olagligt att peka ut tidigare dömda, misstänkta eller andra offentligt i efterhand, och jag hoppas när jag läser så tragiska inlägg som dina att jag hoppas att påföljden för detta höjs. Förtal är inget vi bör ta lätt på, många får sina liv förstörda och vem hjälper detta?

Vill du straffa gärningsmannen genom offentlig utskämmning, flytta tillbaka till medeltiden där detta var vanligt förekommande, både genom skampåle, spöstraff, stegling vid avrättningar och många andra varianter. Enligt mig hör inte detta hemma på 2000-talet i ett utvecklat land med ett riktigt rättsväsende. Finns ett par länder som fortfarande nyttjar dessa eller liknande påföljder, du kanske skall överväga att emigrera dit?

Grunden i svenska rättsväsendet är att du ej skall kunna straffas för samma brott två gånger, detta gäller både inom och utom rättsväsendet, med andra ord får inte heller "folkmobben" straffa gärningsmannen utanför rättsväsendet (vilket de aldrig får), eller som det heter på latin ne bis in idem. Denna diskussion var senast uppe vid frågan om skattebrott och skattetillägg.

Allamej
2013-06-23 13:03
#32

Moa "Vill du straffa gärningsmannen genom offentlig utskämmning, flytta tillbaka till medeltiden där detta var vanligt förekommande, både genom skampåle, spöstraff, stegling vid avrättningar och många andra varianter. Enligt mig hör inte detta hemma på 2000-talet i ett utvecklat land med ett riktigt rättsväsende. Finns ett par länder som fortfarande nyttjar dessa eller liknande påföljder, du kanske skall överväga att emigrera dit?"

Det var aldrig gärningsmannen som fick straffen utan då som nu var det kvinnan som fick ta det. Vi har inte gått så mycket framåt som du önskar. 

Och som kvinna som har blivit utsatt för detta brott. Om jag någon gång skulle ens ta modet till mig att berätta hur det gick till, vem det var… ingen skulle tro mig oavsett. För jag är en av dom som ska vara tacksam för uppmärksamheten… hur mycket den än skadat mig.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Moa-]
2013-06-23 13:22
#33

Allamej; "Det var aldrig gärningsmannen som fick straffen utan då som nu var det kvinnan som fick ta det. Vi har inte gått så mycket framåt som du önskar." Va? Jag förstår inte alls vad du avser med detta?

Att du inte blir trodd ger dig ingen rätt att förtala någon, det är lika fel oavsett, och även lika olagligt.

Sedan huruvida det är rätt eller fel att våldta någon kan vi skippa, det är ingen som säger att det är okej att våldta någon, det är inte det vi diskuterar. Utan vi diskuterar människor som medvetet bryter mot lagen i ett syfte att förstöra andras liv, vilket förtal faktiskt är. Två fel ger som sagt inte ett rätt, detta lär sig barnen redan på förskolan.

Allamej
2013-06-23 13:53
#34

Moa, Jag menar att vi är lika böjda för att tro mannen idag som på medeltiden. Att inbilla sig något annat är naivt.

Jag försökte berätta… alla gångerna. Men ingen har trott mig. Jag fick tom. för mig att det faktiskt var mitt fel och att jag förtjänade det.

Jag har aldrig, och kommer aldrig att hänga ut dom. Det hjälper inte mig, inte min familj, inte deras.. och det skulle inte resultera i något annat än en massa hat.

Vad jag istället gör är att jag håller mig borta fullständigt från risken. Och ja, det är ensamt men efter ett par år så blir det enklare.

Jag vill inte ha sympati, tyck synd om ect. Den båten har seglat för länge sedan. Men jag vill ha goda korrigeringar i lagen ang. våldtäkt. Jag vill ha hårdare straff och att bevisbördan inte läggs på kvinnan.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
[Moa-]
2013-06-23 16:44
#35

Allamej; du är verkligen inrutad i genusfördomar och inskränkta tankebanor. Om en man har blivit utsatt för ett övergrepp så har han idag långt svårare att få respekt för sin utsatthet och saknar det skyddsnät som vi idag har åt kvinnor. Du har kvinnojourer, de skyddar kvinnor, mansjouren i den stad jag bor i vänder sig istället mot män som slår, inte män som blir misshandlade, vart är skyddsnätet för de männen?

Sedan anser jag inte att någon, någonsin skall dömas endast baserat på ett utpekande eller någons historia, det måste finnas bevis, oavsett vem som är offer. Att oskyldigt misstänkas och i värsta fall dömas för sexualbrott är något av det värsta en människa kan utsättas för, det är svårt att återhämta sig från detta och återfå folks förtroende även om eventuella åtal läggs ned. 

"Jag vill ha hårdare straff och att bevisbördan inte läggs på kvinnan." Nu undrar jag seriöst vart din känsla för rättssäkerhet har tagit vägen?!? För det första utreder polisen brott, och åklagaren bär sedan bevisbördan i domstol, ingen annan. Givetvis kan vi inte heller ha det på något annat sätt, du skall inte bevisa din oskuld, utan någon annan din skuld, det är grunden i hela rättssamhället. Ditt påstående är så dumt att jag inte vet hur det skall bemötas, skall detta då gälla alla brott, eller hur tänkte du då? Den som påstår något, måste alltid vara den som bär bevisbördan. 

Vidare så är inte alltid mannen den onda och kvinnan ett oskyldigt passivt offer, jag är trött på den synen på kvinnan. Kvinnan är inte en lägre stående varelse som behöver särskilt skydd, utan vi är alla jämlikar och samma lagar och regler måste gälla för oss alla. Ingen får varesig våldta eller förtala någon, svårare än så är det inte.

[AnnaFannyKarolina93]
2013-06-23 20:11
#36

Tog annat för känner rent spontant att det är rätt av de, samtidigt var jag rätt hundra på att det var någonting jag inte tagit med eller tänkt på så tog det för att se om jag kunde se vad andra tyckte. 

Vet inte vad jag tycker om just handlingarna, men känner starkt i alla fall att pojkar/män får väldigt mjäkiga straff i jämförelse med vad kvinnan/tjejen får leva med resten av sina liv. Att man dessutom frågar tjejerna vad de hade på sig m.m. som om man ska försöka att skylla på de. Blir så fruktansvärt förbannad…

tasartir
2013-06-23 22:15
#37

Moa-

Jag tänker inte diskutera mer med dig eftersom att du uppenbarligen inte kan argumentera och möta mina åsikter på en lugn nivå . Det här är en diskussion där det är meningen att alla ska få säga vad de tycker, utan att behöva bli bemött så som du svarar - med egna idéer som att jag skulle vara för spöstraff, och vad du nu babblar om? 

Du har väl märkt att man uppenbarligen kan ha helt olika åsikter inom det här ämnet, det betyder inte att någon har rätt och fel. Vi tycker helt enkelt olika, och du kommer inte kunna övertala mig med att jag har "fel", och jag kommer inte kunna övertala dig med att du har "fel". 

Vi har helt olika åsikter och det finns inget mer att diskutera.

Geru
2013-06-23 22:17
#38

#37 Det finns helt klart någonting som är rätt och fel. Sen kanske du inte märkt det, men de senaste inläggen av moa- är inte riktade till dig, eller hur?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Moa-]
2013-06-23 22:34
#39

tasatir; med grund i svenskt rättssystem så kan man ha rätt och fel, och dina åsikter är inte förenliga med det svenska (västerländska) rättssystemet och dess grundprinciper. Dina idéer är ej förenliga med dessa. Du vill hänga ut människor offentligt för att straffa dem, detta hör nära samman med spöstraff och de avskaffades ungefär samtidigt och de länder som tillämpar spöstraff gör ofta detta offentligt i avskräckande syfte. För mig är det ingen större skillnad på ett spöstraff, en skampåle eller dina offentliga uthängningar som du förespråkar. Möjligen att en offentlig uthängning i media och över internet år 2013 är värre, dels för att vi borde ha kommit längre i utvecklingen, men framför allt på grund av dess ofantligt mycket större spännvidd och räckvidd.  

Du måste ha en grund för dina åsikter och kunna väva in dem i vårt faktiska rättssystem, vilket jag inte kan se hur det skulle vara möjligt. Du måste även ta hänsyn till de faktiska omständigheterna och riskerna. Det går inte heller att frånse oönskade spridningseffekter. Det är så mycket som saknas i ditt resonemang att det inte går att bemöta dina inlägg på något annat sätt än det jag gjort.

LinaLj
2013-06-24 08:45
#40

Att hänga ut någon på det sättet handlar inte om rättvisa utan om hämnd. Det är en milsvid skillnad. 

Det finns flera fall där en överfallen/våldtagen person har pekat ut en gärningsman som de tror till 100% är den skyldiga men som senare visar sig oskyldig genom tex dna bevis. 

Det finns en orsak till varför offret inte bestämmer straffet för sin förövare, de är för känslomässigt inblandade för att kunna fatta bra beslut. 

Om man ser på våldtäkt rent känslomässigt så finns det inget straff som är "tillräckligt" och det finns inget straff som kan ta bort de skador som offret råkat ut för, både fysiskt och psykiskt. Så att tala om "rättvisa straff" är tämligen omöjligt.

cosmonita
2013-06-29 17:41
#41

Svar: nej

Tyvärr kan man tycka att det svenska rättsväsendet är lamt och inte tilldelar tillräckliga straff men det är tyvärr det vi som bor här måste rätta oss efter. 

Att hänga ut folk som visserligen är avskum men som enligt svensk lag gjort rätt för sig genom att avtjäna sitt (för låga) straff ses som fria människor och att då hänga ut dem är inte rätt.

Enda sättet att komma åt detta är att bli politiskt aktiv och försöka påverka brottspåföljden på så sätt.

Annons:
Kalli
2013-06-29 18:37
#42

Om man tycker att det är en lämplig hämnd för våltäkt när straffen blir låga vore det väl ännu lämpligare att hänga ut de som inte dömts eftersom de ju kommit ännu lindrigare undan.

För ingen skulle väl komma på att anklaga någon för våldtäkt om det inte skett. Eller?

I övrigt finns det mycket jag tycker är del när det gäller våldtäkts mål, inte bara straffen utan hela vägen från första anmälan. Katarina Wennstam har skrivit två fantastiska och skrämmande böcker i ämnet som jag varmt rekommenderar.

Men oavsett är det inte rätt att ta lagen i egna händer, antagligen därför det är olagligt.

Upp till toppen
Annons: