Annons:
Etiketti-livets-slutskede-och-tiden-efter
Läst 2891 ggr
[postmortum91]
2012-09-16 15:03

Sju år smärtar fortfarande

Tänkte bara skriva av mig lite. Hade en dröm inatt som triggade igång min saknad efter mamma. Det var sju år sedan hon gick bort i cancer och idag är jag 21 år. Jag har ett bra liv och är lycklig men ibland hinner sorgen och saknaden ikapp en, som idag.

Nu när det ändå gått några år så har min saknad ändrats. Jag blir mer och mer rädd för att jag ska glömma. Glömma hur hon var, hur hon såg ut och saker vi gjorde tillsammans. Rädd att glömma berättelser om hennes liv som hon berättat. Ju längre tiden går desto mer känns hela hennes existens som en saga för mig, ändå sitter jag och gråter när jag skriver detta. Just för att jag känner såhär. Tiden innan hon dog så var livet kaosartat för mig. Det var inte bara min mamma som jag behövde vårda, min missbrukande far orkade inte så jag fick vårda båda. Idag känns det så distansierat, så overkligt. Det känns nästan som det inte hände i detta livet, det har ju gått 7 år, vilket börjar bli en lång tid utan sin mamma. 

Cancer var en stor rädsla innan min mamma insjuknade. Hon fick diagnosen i slutet av augusti 2005 och dog redan 16 november samma år. Jag var med hela vägen och såg så snabba förändringar på mamma. Ena dagen kunde hon gå, nästa dag var hon sängliggande. Idag är min absolut totala störta rädsla cancer. Hur många procent dör av cancer tror ni? Jag är så rädd att få det efter att fått varit med mamma till slutet så jag har slutat sola för att inte få hudcancer och jag går och oroar mig ständigt om leverfläckar eller knölar i brösten eller vad det nu kan vara. 

Det är så många som dör i cancer, det känns som risken är stor att jag kommer ha den oturen att insjukna i mitt liv och dö på kuppen. 
Det är en hemsk sjukdom.

Idag växer det ilska i mig när jag tänker hur mamma fick lida pga. denna förbannade sjukdomen.

Annons:
Jess89
2012-09-16 15:17
#1

Styrke kramar till dig. Ett tips är kanske att skriva ner det du minns av din mamma och spara det det gör det enklare att minnas. Jag har också förlorat släktingar i cancer. Jag såg aldrig hur dåligt personen mådde men kan tänka mig att det är ett helvete att gå igenom. Jag lider verkligen med dig. Du låter som en stark person.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

PiganX
2012-09-16 19:33
#2

Du fick ett väldigt bra tips av Jess, skriv ner saker du kommer att tänka på, minnen du har av henne. Något annat du kanske kan göra är att köpa ett tjockt block och börja skriva jämt, åt henne kanske? Berätta om dina dagar, om gamla minnen, saker du känner och saker som händer i ditt liv. Jag vet själv att det kan funka, saknaden känns på ett annat sätt när man gör så, när man får berätta om saker man annars håller inom sig.

Även om hon inte läser det du skriver, så kan det kännas skönt att kunna berätta, och få ur sig allt man känner. Och jag tror nog att hon också vet att du saknar henne, och att du aldrig kommer glömma henne, även om det känns så.

Jag är själv bekant med rädslan av att glömma. Min morfar dog 2007, och jag tillbringade mycket tid med honom, han fanns där alla stunder jag behövde och stod bakom mig i alla beslut. Och ibland skrämmer det mig att jag inte längre minns hans lukt förrän något påminner mig. Att jag inte riktigt kan komma ihåg hans röst, förrän jag hör den igen.

Men jag lovar dig, att du inte är en sämre människa för att du glömmer små detaljer. Du verkar vara en stark person, ta vara på det. Du är värdefull.

Stay strong, kram på dig!

Upp till toppen
Annons: