Annons:
Etikettfunktionsnedsättningar
Läst 2893 ggr
JereMina
11/2/12, 10:45 PM

ODD?

En 7-åring flicka som alltid är i farten, från tidiga morgon till kvällen. Bråkar med storebror som är 10 år och tar hans saker. Förstör hans saker, och stampar på hans godis och bullar.

Skyller på honom eller någon annan om hon gjort något, ska vara i centrum och alla ska kolla på henne. Om man koncentrerar sig mer på brodern så blir hon arg, ilsken och hon skriker, bråkar.

Hon är dum, våldsam mot katter, hundar och en del katter är livrädda för henne.

Ett par timmar med henne så är man alldeles slut i huvudet och blir fysiskt trött.

Vad tror ni om denna lilla flicka om vi alla såklart älskar men som ingen snart orkar med längre?

Annons:
Jess89
11/2/12, 10:50 PM
#1

Jag har tyvärr inga kunskaper inom diagnoser. Men låter som att det kan vara någonting då hon kräver mycket uppmärksamhet.

Önskar dig ett stort lycka till med att få reda på svaret!

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

JereMina
11/2/12, 11:35 PM
#2

Tack Jess!

Viggen96
11/6/12, 5:02 PM
#3

Säger som #1, har inga kunskaper inom diagnoser.

Men jag tror också att det kan vara något som står på tok.

Åldern hör ju lite till trotsbeteendet. Vissa barn blir mer intensiva än andra, så det kan vara helt normalt.

Men om man som förälder känner en oro tycker jag att man ska kolla upp detta proffesionellt. Det tar enormt på krafterna att gå runt i oro och funderingar.

Jag tycker att detta kan påminna lite om ADD eller ADHD. Men olika diagnoser yttrar sig så otroligt olika på olika personer. En med diagnosen ADD kan har ett liknande beteende som en i trotsåldern.

I dagens samhälle kan man ju sätte en diagnos på i princip allt.

Men som sagt, kolla upp det!
Vissa barn behöver hjälp rent psykiskt inom exempelvis BUP. Men andra behöver bara växa till sig lite.

Hoppas mina små funderingar var till någon nytta.

Stort lycka till nu!

Livet är en ständigt berg-o-dalbana. Det är bara att hänga med i svängarna. Stå ut med dalarna och lev livet!

 

http://www.tjugoattondeapril.blogg.se

JereMina
11/8/12, 2:59 AM
#4

Tack för ditt svar Hedda Glad

PiganX
11/9/12, 10:25 PM
#5

Jag är själv diagnostiserad med ODD, men det är mest för att jag har haft några struliga år då jag inte alls lyssnat. Så jag tycker inte att den diagnosen är helt rätt i mitt läge, men eftersom jag har den så har jag läst en del om den, och det låter absolut som att hon kan ha det. Du kanske bör låta henne utredas?

Upp till toppen
Annons: