Annons:
Etikettadhd-add
Läst 7472 ggr
RebeccaTherese
1/11/13, 10:53 AM

Arg av concerta?

Hej!

Min fästmö blev diagnostiserad med ADHD för ett par år sedan. Hon har inte kunnat börja med någon ordentlig medicinering av olika anledningar tidigare, men håller nu på att ställa in concerta.. den ska ju öka hennes impulskontroll och jag tänkte nog att det skulle bli skönt för henne (och mig) att kunna kontrollera ångest och- vredesutbrott.

Men tji fick vi. Tror aldrig jag sett henne så ARG tidigare! För minsta lilla (typ att hon inte hittar sin jacka för det är för mycket kläder på galjarna i hallen) blir hon störtförbannad och slänger ner allt från galjarna. Det krävs inte mycket för att väcka denna ilskan.

Hon har dessutom världens lägsta självkänsla och känner sig väldigt misslyckad osv. vilket är jättejobbigt att se.. det är svårt för henne att komma till skott och ta tag i saker och ting, vilket gör att hon känner sig mer misslyckad - sen vågar hon inte pröva nya saker för hon är rädd att "misslyckas". Det är en ond cirkel och jag känner mig så otroligt maktlös. Vad gör jag?! Jag älskar henne så mycket och vill finnas där för henne, men vet inte på vilket sätt jag kan hjälpa.

Min fråga är: är det vanligt att bli ARG av concertan innan rätt dos är inställd?

Annons:
PiganX
1/13/13, 9:26 PM
#1

Jag har faktiskt ingen aning om biverkningarna av concerta, men jag vet att det är vanligt med mycket bieffekter i början när man äter nån medicin. Har du kollat inne på Bokstavsfolk? Kan tänka mig att de vet mer inom det ämnet. Tungan ute

Hoppas att det löser sig för er!

Jess89
1/13/13, 11:43 PM
#2

Jag skulle annars ge medicinen en chans och se om det blir bättre. Om hon fortfarande har samma problem om ett par veckor kanske ni ska kontakta läkaren som skrev ut medicinen, och se om hon kan få utskriven en annan istället.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[Jhillhzan]
1/15/13, 8:31 PM
#3

Jovisst kan man få aggressionsutbrott med Concertan, det är en biverkning - jag har samma problem. Och jag tog itu med det, då mina utbrott gjorde att jag fick balckouts, jag pratade med min behandlingsassistent och allt som behövdes var att få ur mig allt groll som jag bär på inombords för att slippa få dem så ofta.

Det kan ju vara så att Concertan har gjort henne mer vaken, att hon ser mer saker nu än innan. På så viss kan man se smutsen i hörnen och sånt, och bli irriterad för det -.-

Flamman1
1/18/13, 10:45 PM
#4

Jag tar concerta har inte ADHD men tar det för att hålla mig vaken på dagarna.

Aggressions problem har jag inte märkt något av snarare tvärt om för min del har mina humörsvängningar blivit mycket bättre. Kan vara för att jag inte är trött längre.

Men ja aggresion är en av biverkningarna har jag för mig.

Vet iaf att är man deprimerad så bör man undvika concerta har för mig att det står i bipacksedeln.

Hoppas det löser sig för er

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

 

pv60
2/22/13, 10:25 AM
#5

Min man blev mycket sämre av Concerta. Prata med läkare så att ni kan byta till nåt annat. Lycka till.🤪

FruJag
2/22/13, 11:46 AM
#6

hej!

Min man blev precis likadan i början med concerta och varje gång dosen höjts. Nu funkade inte just concerta för honom så nu är vi inne på ritalin istället. Och än så länge tycks biverkningarna vara desamma…

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: