Annons:
Etikettfunktionsnedsättningar
Läst 2346 ggr
Ketang
3/3/13, 5:45 PM

Hjälpmedel för kommunikation?

Jag har en anhörig som fått en stroke och hjärnblödning samtidigt. Han är halvkropps förlamad och en stor bit av hjärnan är död. Han förstår väldigt mycket, men inte allt man säger. Han kan säga ja och nej men inte mer.

Nu har han fått en surfplatta och jag letar efter ett program eller en app som han kan förmedla sig med. Bilder som han kan peka på så hans assistenter förstår vad det är han vill säga eller en app som hjälper honom att prata. Finns det sånna och var får jag i så fall tag på det?

Annons:
-Idaoh-
3/4/13, 1:03 AM
#1

Jag är lite gammalmodig av mig och använder inte appar 😃

Men vet att de finns något "manuellt" pekbord (?) där man pekar på orden , kommer bara inte på vad det heter .. Men den funkar ju bara ifall man kan röra armen , vilket kanske är frustrerande för personen ? Vet faktiskt inte .. Såg en glad tjej som hade någon funktionsnedsättning använda en sådan och assistenten fattade precis vad hon menade 🙂
Ifall man åker/ringer till en hjälpmedelsbutik (finns lite överallt t.ex. enklare liv) så kan de nog hjälpa dig hitta något ännu mer smidigare ! Eller testa att googla runt lite ? 🙂

-Idaoh-
3/4/13, 1:16 AM
#2

Hittade denna när jag sökte runt lite , kanske dyr app men om den funkar är det ju toppen ! Den skulle tydligen läsa upp ordet när man pekar på bilden :)

http://www.foraldrakraft.se/articles/hj%C3%A4lpmedel/f%C3%B6r%C3%A4ldrar-uppfann-appen-som-hj%C3%A4lper-barn-att-kommunicera

Ketang
3/4/13, 7:27 AM
#3

Tack! Jag satt och Googlade igår innan jag skrev här. Hittade inte så mycket. Ska kika på länken jag fick!

LinaLj
3/4/13, 3:04 PM
#4

Den här finns ju, den ska vara bra sägs det

Ketang
3/4/13, 3:10 PM
#5

#4 Den verkade ju jätte bra! Men han har ingen iPad utan något annat märke. Vet du om den bara finns till iPad?

LinaLj
3/4/13, 3:18 PM
#6

I nuläget finns den bara till iPad, den är på g till android.

Annons:
Ketang
3/4/13, 3:21 PM
#7

Läste lite om den och hittade ingen info om den fanns på svenska. Vet du hur det är med det?

Jag är super dålig på teknik prylar. Men kan jag kolla i min android i playbutiken om den finns? Eller fungerar den bara till mobilen då? Eller kan man hitta den till surfplatta om den finns till mobil?

LinaLj
3/4/13, 3:28 PM
#8

Den är skapad av grupp svenskar så jag antar att den är på svenska. Jag tror inte den har släppts på android än, det tar ju ett tag att arbeta om den. Det finns android os även till surfplattor, enklast är ju om du tar reda på vad det är för os på den surfplattan som din anhöriga fått och söker specifikt efter det. Tex med hjälp av sök ord som: app android (eller vad det nu är för os) afasi

Ketang
3/4/13, 3:32 PM
#9

Okej! Ja, jag tror att han skulle få hem den i veckan nu så jag får kolla den! Kanske är enklare att söka efter appar direkt ifrån den plattan.

Vad kan man tänka sig använda för sökord om man ska söka efter liknande appar? (Gu vad kass jag är på sånt här 🤪)

LinaLj
3/4/13, 6:55 PM
#10

Använd ordet afasi eller möjligen kommunikations svårigheter eller liknande.

-Idaoh-
3/4/13, 10:07 PM
#11

#4 , riktigt cool ! Ser ut att vara lätt att lära sig :)

Hjälpmedel kanske också är ett bra sökord , Tråkigt att de inte "uppfinner" till båda och på samma gång 😕

Ketang
3/4/13, 10:55 PM
#12

Tack för all hjälp!

LinaLj
3/4/13, 11:11 PM
#13

#11 Det beror på att kodningen är helt annorlunda och det tar tid att skriva och att dessutom få det att fungera på samma sätt trotts att man använder olika programmeringsspråk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: