Annons:
Etikettpositivt-i-livet
Läst 3728 ggr
Jess89
11/3/13, 6:54 PM

Positiva tråden november

 🙂

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
Intehärutandär
11/4/13, 9:28 PM
#1

Jag hade besök av en vän igår, som jag inte träffat på…ja ett år tror jag - trots att vi faktiskt bara bor 5 min cykelväg ifrån varandra. Men vi har båda mått dåligt. Var kul att prata ikapp oss, hon hade en fin blomma med till mig med. Blev så rörd. Fick den för jag är jag. 🙂

Jess89
11/4/13, 9:33 PM
#2

#1 Har ni planerat in några fler besök? 🙂

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Jess89
11/4/13, 9:35 PM
#3

Idag har jag fått med mig nyttigheter från min förberedande utbildning. Att få tips om att flytta hemifrån är alltid nyttigt! Jag har även kommit fram till att det vore intressant att praktisera som kurator. Det ska bli intressant och se om jag lyckas få en praktik på min gamla skola.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Intehärutandär
11/4/13, 9:52 PM
#4

#2 Nej, det är svårt. Men vi ska ses iaf. Hon är biopolär och åker in och ut på Säter - och man vet aldrig från den ena dagen till den andra hur hon kommer må. Jag är mer stabil, för jag mår inte så ofta riktigt riktig skit. Utan ett besök för mig är positivt, för då kan jag städa och duscha.

Jess89
11/4/13, 9:56 PM
#5

#4 Ni får ta dagarna som de kommer. Du kan inte hälsa på henne på Säter? är lite osäker på vad som gäller när man är inlagd.

Jag sökte faktiskt en utbildning i våras som ligger i Säter. 🙂

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Intehärutandär
11/4/13, 10:01 PM
#6

#5 Nej, det går inte för hon är oftast hårt drogad och fick i våras ta regelbundna elchocker - då man får dem så tappar man minnet tillfället. Fragment skadas kan man säga, och det tar tid efter att komma igen. Hon kände inte igen någon förrens efter några månader. Tanken är ju att vården ska funka bättre, för såhär ska det inte vara. Hon vill ju leva ett normalare liv, utan dessa djupa svackor som är skrämmande. 

Aha - Dahlander?

Annons:
Jess89
11/4/13, 10:11 PM
#7

#6 Låter jätte jobbigt hoppas att hon blir bättre så hon kommer kunna leva ett normalt liv igen. Varken kul för henne eller hennes omgivning.

Utbildningen jag sökte gjorde att jag kunde arbeta med psykiska sjuka patienter. Jag minns bara Säter inget namn på någon skola.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Intehärutandär
11/4/13, 10:16 PM
#8

#7 Det är DahlanderGymnasiet. De är yrkesutbildning för psykvårdare också. 🙂 Finns bara ett gymnasie där, då det bara bor 5000 inv i själva Säters centrum. Detta är 10 år gammalt ungefär, rätt nytt. Innan fick vi åka till Borlänge eller Hedemora för gymnasium. (Jag är ju född i Säter, men bor i Borlänge).

Nej, det är inget kul. Hon närmar sig 40 år och vill komma någon vart i livet.

Jess89
11/4/13, 10:22 PM
#9

#8 Man lär sig något nytt varje dag. 🙂 Jag skulle åkt dit på intervju men kände att det blev lite väl långt att åka. Jag skulle iof inte klaga på att bo längre upp i landet men det behöver inte ske just nu. Är Säter en bra stad? (aldrig varit där)

Hoppas för hennes skull att de hittar något som funkar för henne.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Intehärutandär
11/4/13, 10:34 PM
#10

#9 Säter är en vacker välbevarad trästad (kulturarv) med stadsdelen från 1600-1800-tal. Och ett stort ravinsystem med naturpark och nöjespark. Dock händer det ju inget längre, de har lagt ned det mesta och jobb är svårt om man inte väljer sjukhuset då eller personlig ass. Att pendla är inte heller lätt. På skoldagar går det hyfsat bra med buss/tåg. Till helgen, då man kanske vill till Borlänge och Kupolen och shoppa - så går det 5 bussar/dag ungefär. Och ska man ut på krogen så får man åka hem 22.00 eller 01.30. Att gå ut i Säter, ja då är det den lokala pizzerian eller rockabilly som gäller. Möjligen PRO-dans. 

Men är man turist, gärna på sommaren så kan man promenera och kika på allt vackert, gå ner i dalen (ravinen) och se på barnteater, rockabillysaker (loppis, biluppställning, uppträdande, nostalgidagar m.m.), besöka fäboden med dess djur, gå en naturslinga, besöka Biografmuséet eller Mentalvårsmuséet t ex. Eller ut i byarna. 

Kort svar: Ja och Nej. 😃

Jess89
11/5/13, 12:53 PM
#11

#10 Tycker det låter som en väldigt mysig stad. Självklart har vi alla olika önskemål, men tror att det skulle passa mig perfekt. Låter lite som att det är ett måste ha bil och körkort om man vill ta sig någon stans. Men o andra sidan är jag en person som trivs på bra hemma och har inget behov av en krogen. Givetvis blir det knivigare med jobb i en mindre stad, det är sådant man får räkna med.

Men låter som att det funkar för dig i alla fall.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Jess89
11/5/13, 1:47 PM
#12

Bloggen har fått flera inlägg de senaste dagarna. 🙂

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Jess89
11/6/13, 6:13 PM
#13

Skönt att sluta tidigt! 🙂

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
Jess89
11/8/13, 12:29 PM
#14

Äntligen helg!

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

jen83
11/8/13, 9:02 PM
#15

Entligen helj som ovan skrivit å nestan ala barna sover :) bara elsta sonen vaken som siter å kolar tv me sambon just nu :) Å vår ena tös den stor av dom vet vi ju int då hon e å mys me farfar å bonusfarmor inat men mistenker at even hon sov got nu :) Selv liger ja i min seng å funder på en tidig senggång ikvel pga huveverk from hell :( Men lite tråkit at lega sej så her tidit en fredag kvel :\ Men sambon e ju van Ha ju blivit många såna her kvelar enda sen stroke ja fik så men d e endå tråkit at altid va den som måste gå sov pga dena jevla huveverk:( Men önskar er ala anra en supertrevlig å mysig fredag kvel me alt va de ineber :)

Intehärutandär
11/8/13, 9:32 PM
#16

Barnledig i ett par timmar idag. Så skönt att bara sitta i soffan under en filt - i mörkret och se på datan. Med hunden i knäet.

Jess89
11/8/13, 9:50 PM
#17

#15 Hoppas din huvudvärk släpper till i morgon så du kan njuta lite av att det är helg.

#16 Låter skönt passa på och njut av ledigheten.

Önskar er båda en trevlig helg. Har ni några speciella planer för helgen?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

jen83
11/8/13, 10:13 PM
#18

Den ha börj slepa lite men merks at järnan e lite tröt efter huveverks ataken då synen bli lite sudig från å til :\ Men huveverk e iaf under kontrol:) Nja int direkt nåra planer, bli lugnt, tveta lite imon å busa me barna e la d som stå på schemat :) Kan int riktit planera mit liv som d e nu pga mit helsotilstånd så man få ta Dag lite som den komer:)

Jess89
11/8/13, 10:28 PM
#19

#18 Skönt att huvudvärken börjar släppa, huvudvärk är aldrig roligt eller skönt att ha. Finns det något du kan göra för att linda den?

Hur många barn har du och i vilka åldrar?

Tråkigt att inte kunna planera saker på grund av sitt mående, men man får göra det bästa av situationen. 🙂

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

jen83
11/8/13, 10:38 PM
#20

Nja ja ha ju medesiner ja ta moron å kvel starka migren medesiner e d nog ejentligen men dom jelper lite even mot stroke huveverk:) men bli den fö hemst e d bara at stå ut:\ Ja ha 5 barn Leon 11 år, Deus 7 år, Wiggo 5 år, Melanie 3 år & Nikita 2 år en herlig barnaskara me myke spring i bena:) Flikorna skiljer d bara 10 månader på :) så dom beter sej mer som tvilingar faktist:)

Annons:
monstermash
11/8/13, 10:45 PM
#21

Idag är en riktigt bra dag! Varit barnvakt åt två av syskonbarnen idag, så hämtade dem på dagis. Fick väcka lillan som sov lunch, hon blev riktigt glad när hon såg vem hon skulle få gå hem med. 😉 Storasystern var inte lika road över att se mig, däremot mycket mer road över att få se mormor. Typiskt småbarn att ha sina tydliga favoriter. Men det är okej för jag verkar vara favoriten av två av dem iallafall… Maken på gladare ungar såfort jag kommer har jag aldrig varit med om. 😉

Sånt här värmer i hjärtat! ❤️

Jess89
11/8/13, 10:49 PM
#22

#21 Förstår om du har haft en bra dag när du har varit barnvakt. Är du barnvakt ofta och hur gamla är syskonbarnen? 🙂

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

monstermash
11/8/13, 10:59 PM
#23

Den äldsta träffar jag uteslutande bara på kalas och andra familjegrejer. Grabben svänger förbi mig nästan varannan helg, åtminstone varje månad, töserna jag passar idag träffar jag också mestadels på kalas men hoppar även in som barnvakt någon gång emellanåt.

Jag har sju syskonbarn, varav två är bonusbarn som tillhört familjen i två år eller så… Äldsta tjejen är sex, enda grabben är fem, sedan är de andra tjejerna på två och tre år och en på 10 månader. Bonusbarnen är fem och sju.

Jess89
11/8/13, 11:18 PM
#24

#23 Härlig bladning på syskonbarnen. Hur många syskon har du eftersom du har några syskonbarn? Kul att du ändå kan träffa dem ibland finns dem som inte träffar sin syskonbarn alls. Är det viktigt för dig och träffa dem?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

jen83
11/8/13, 11:29 PM
#25

Måste bara seja at d låt så herlit at Ha sån kontakt me sina syskon å trefa sina syskonbarn:) Ja ha selv 2 helsyskon två eldre bröder å den ena Ha 2 barn en flika å en pojke som ja int kener ens:( Pojken vet at ja e Hans faster pga at dom umgås me min ena granne myket å på så set ha ja set dom på gården å så ha min pappa beretat fö pojken som e 10 år at ja e faster til han! men flikan vet int ens at ja e henes faster vilket e veldit tråkit:( Å min anra bror vi ha ganska bra kontakt å Hans lila flika hade ja bra kontakt me å trefade ofta men i somras flyta han ner til Göteborg då han fik job der som va betre betalt å myke betre chans i kariären för han å dom separerarde så nu ser ja hene int jete ofta fast vi bara bo 1,5 mil från varan å henes mamma å ja komer bra överens så vet int varför men låt så herlit at Ha en nera relation me syskonbarn å familj:)

monstermash
11/8/13, 11:36 PM
#26

#24 - Det är uteslutande barnen som är det viktiga för mig. Jag har fyra syskon, tre av dem har barn.

#25 - Om du syftar på mig har jag ingen bra kontakt med min familj. Det betyder inte att jag vänder barnen ryggen, det har de inte förtjänat. Groll mellan oss vuxna kommer jag aldrig ta ut på barnen.

Jess89
11/8/13, 11:39 PM
#27

#26 Låter som ett smart val. Börjar tänka likadant och det är aldrig försent och ändra på.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
jen83
11/8/13, 11:51 PM
#28

Helt ret tenk å ja hade Järna hat kontakt me mina två syskonbarn om ja kunat men dom ha två föreldrar som int e på den linjen:( Så der kam ja int jöra så myke åt saken tyver:( Men va kul endå me barnen:) Ha ni nåra planer i heljen? :)

monstermash
11/9/13, 12:13 AM
#29

#28 - Håll dig gärna till ämnet :) Tråden handlar om positiva saker, inte vad vi ska göra i helgen.

jen83
11/9/13, 12:17 AM
#30

Aa å positiva saker kan int henda i heljen då eler? Isåfal ber ja om ursekt

monstermash
11/9/13, 12:40 AM
#31

Om det händer något positivt på helgen kan man gå in och skriva det här. Annars hör det inte till tråden. Skapa en ny tråd om det om du vill.

Jess89
11/11/13, 11:24 AM
#32

Underbart väder men kallt! 🙂

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[RedHood]
11/11/13, 11:26 AM
#33

Nu är det äntligen minusgrader! Är så lycklig! Dags att börja lyssna på julmusik 😊

Jess89
11/11/13, 11:28 AM
#34

#33 Hur kallt har du?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
[RedHood]
11/11/13, 11:35 AM
#35

#34 -0,5 haha så det är inte så mycket 😃 Hur kallt har du?

Jess89
11/11/13, 11:38 AM
#36

#35 Låter kallt! När jag gick upp i morse hade jag 0.7, nu vet jag inte har inte kollat när jag kom hem. Det är nog bara en tidsfråga innan snön kommer. 🙂

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[RedHood]
11/11/13, 11:46 AM
#37

#36 Hoppas det! 😃 Är ingen jul utan snö 😊

Jess89
11/11/13, 11:51 AM
#38

#37 Jag håller med dig, jul och snö hör ihop med varandra. Det skapar riktiga julkänslor. 🙂

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[RedHood]
11/11/13, 11:56 AM
#39

#38 Ja, precis! Så underbart! 🙂

Intehärutandär
11/13/13, 12:42 PM
#40

Solen skiner och barnet kom hem tidigare.

Monsva
11/13/13, 6:50 PM
#41

En underbar tandläkare har hittat orsaken till min långvariga och näst intill outhärdliga tandvärk, tanden är sprucken rakt igenom och pulpan har dött. I morgon ska den dras ut. 😓

Annons:
Jess89
11/13/13, 8:02 PM
#42

Sista veckan på Lernia för den här gången.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Jess89
11/13/13, 8:04 PM
#43

#41 vad härligt att du har kommit fram till vad som orsakat din tandvärk.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Jess89
11/15/13, 5:26 PM
#44

Sista dagen på Lernia och jag lyckades försova mig, som tur var hann jag i tid till "avslutningen" började. Sista dagen på Lernia blev vi bjudna på fika och sedan fick vi gå hem. Har även fått klartecken på att jag ska börja en lokalvårdsutbildning.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[RedHood]
11/15/13, 9:18 PM
#45

#45 Vad rolig att du ska börja på lokalvårdsutbildning! Vet inte fullt vad det är men det låter roligt! 😃

Jess89
11/15/13, 9:36 PM
#46

#46 ja det ska bli riktigt intressant! Lokalvård innebär städning på olika platser. Jag tror att man kommr ha mycket nytta av det man lår sig i utbildningen. Framför allt för en som är mer eller mindre pedant.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Intehärutandär
11/15/13, 10:07 PM
#47

Möte inställt, skönt att slippa gå i regn.

Jess89
11/19/13, 1:21 AM
#48

#47 regn är mysigt men mysigare inne i värmen då man kan höra regnet piska mot fönstrena.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
Jess89
11/27/13, 4:31 PM
#49

Inte långt kvar till julafton och jag har ett hum om vad jag ska köpa för julklappar.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Intehärutandär
11/28/13, 7:54 PM
#50

Idag då jag var och kikade lite på Indiska så gick en mor runt med ett mindre barn i kundvagn och en liten flicka bredvid på 4-5 år. 

Den större flickan fightas förmodligen emot cancer, för hon hade bara ett par tuvor kvar av tunt hår. Men hon såg så himla söt och lycklig ut. Hon tindrade ikapp med julgranspyntet - och även om en tår kom, så blev jag så glad. En sådan sak får mig att glömma onödig stress som att handla onödiga saker, vara alla till lags, göra allt perfekt osv osv. 

En tankeställare.

Jess89
11/29/13, 2:59 PM
#51

Idag har jg handlat första julklappen, resten ska inhandlas imorgon.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Magisk
11/29/13, 5:26 PM
#52

Mitt målande har kommit igång ordentligt.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

monstermash
11/29/13, 6:57 PM
#53

Allting känns så bra just nu! 😃

Jess89
11/29/13, 7:07 PM
#54

#53 det låter underbart! :)

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Jess89
11/30/13, 9:35 PM
#55

Idag är alla julklapparna köpta, kändes skönt och få det avklarat.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: