Annons:
Etikettpsykiska-sjukdomar
Läst 1704 ggr
trollsländan
3/12/14, 9:04 AM

Individ anpassade insatser vi psykisk ohälsa

Nu är jag trött på hur läkare och socialtjänst bemöter individer.Jag arbetar med två klienter.Den ena har adhd och den andra har emetionell personlighetstörning.Läkarna sätter in medicin och tror att det ska hjälpa alla problem socialtjänst vill inte anstränga sig särskilt mycket för att hjälpa klienterna.I det ena fallet ser dom den ena personen som psykiskt sjuk och att det inte går att göra något, den enda insatsen dom kan hjälpa till med är att sätta in klient A den med emetionell personlighetstörning på en daglig verksamhet med andra som är riktigt sjuka.Klient A är inte så sjuk och visst A har haft riktiga dippar och jag har pratat med socialtjänsten att detta gör A ännu sjukare.Soc säger att vi har lagar och kan inte göra något mer.Jag har arbetat med Klient A i 5 månader och jag kan tala om att hon haft riktiga dippar innan jag började arbeta med henne.När jag arbetar så arbetar jag från Maslows behov pyramid,FaR och MI.Detta har gett otroliga resultat på båda mina klienter.Klient A mår så pass bra att hen kunnat trappa ner på sin antidepressiva medicin, hon ser en mening med livet och vill kämpa för att må bra, har fått en praktikplats och det fungerar mycket bra.Klient B har fått viljan att arbeta och vill klara skolan,koncenrationen har blivit mycket bättre och hen känner själv att hen mår väldigt bra och trivs med livet.Så det jag är trött på är att landsting och Kommun där jag bor bara ser hinder och inte försöker lösa problemen efter individens olika behov.Man har inte individ anpassade insatser. Jag kan tala om att jag även hjälpt två personer till som lidit av inre stress och varit arbetslösa i 5-10 år.De kom till mig och den ena mår så pass bra att hen har fått 6 månaders provanställning och det funkar jätte bra och det ser ut som att hen kommer få fast anställning, den andra har fått viljan tillbaka och försöker få tag i en praktikplats.Så än en gång är det jätte viktigt att ha individ anpassade insatser.Hur upplever ni det,har ni fått hjälp och har ni varit nöjda med den hjälpen som ni har fått? Vore intressant att veta om det endast är vår lilla ort som arbetar på detta sätt

Annons:
[postmortum91]
3/18/14, 11:32 PM
#1

Inte för att vara jobbig, men det är lite kul med särskrivning, om du nu inte menar att en person anpassade sina egna insatser. 

Du menar Individanpassade väl? :P

trollsländan
3/19/14, 3:58 PM
#2

Ja ursäkta, helt rätt där!! Jag menar att man måste utgå från individen och dennes behov.sedan är jag trött på att man tror att medicin ska lösa allt.medicin tar bort symptomen,men vad orsakar symptomen det struntar läkarna i .Jag går till botten med vad som orsakar dessa symptom.Jag tror att det är mer hållbart i längden.

[postmortum91]
3/19/14, 5:47 PM
#3

Det tror jag också.

vallhund
3/21/14, 2:37 AM
#4

Eget beröm….

Försöker du ragga klienter?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

trollsländan
3/21/14, 12:41 PM
#5

Jag vill att fler förstår att det är många delar som spelar in i hur en människa mår och varför vi får vissa sjukdommar.Jag har själv lidit av utbrändhet.Men jag har lyckas tagit mig tillbaka genom att se till alla delarna som jag behöver. som jag nämnde hjälper jag att coacha två klienter genom det.Jag går väldigt mycket efter Maslows behovspyramid , FaR ,alternativa behandlingar och MI samtal.Om Vallhunden läser så frågar jag hur andra har upplevt det,sedan tycker jag att det är viktigt att tala om de positiva resultaten jag har fått.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: