Annons:
Etikettatt-vara-anhörig-till
Läst 3472 ggr
jela96
10/9/14, 9:48 AM

Anhörig till 'papperslös'

Känner bara att jag måste få skriva av mig någonstans.

Jag kommer ihåg när jag träffade honom, hur jag föll för hans djupa och vackra ögon och hans enorma glädje. Jag visste då ingenting om hans tillstånd, uppehållstillstånd och hade knappt hört ordet Migrationsverket. Nu känns det som jag vet allt vad migrationsverket är och allt dom gör.

12 April 2013 satte vi oss ner och pratade, vi valde att leva tillsammans och ingå i en pojkvän-flickvän relation. Två månader senare kom jag hem till honom. Han låg på sängen och grät och skrek jag frågade vad som hänt men han ville inte svara. Tillslut förstod jag att han hade fått sitt sista avslag på Uppehållstillstånd, allt var kört. Jag satte mig och höll om honom medans han förklarade allt, varför han inte kan återvända till Afghanistan.

När han var ett barn blev han förföljd av en äldre man som tillslut lyckades låsa in honom och försöka våldta honom, när han tillslut kom därifrån kastade mannen en stor sten som träffade hans arm varav han har skador kvar även idag.

Han har blivit ignorerad av sin familj i flera år då ingen pratat med honom och undvikit honom. Han har fått jobba som väldigt ung för att få mat på bordet till hans mamma och två små bröder.

Hans pappa hade blivit tvångsrekryterad av talibaner när min pojkvän var runt 10 år och bara något år senare hade dom dödat honom och fört kroppen hem till min pojkväns hus medan dom hotat honom och sagt att han och hans familj ska dö om han inte började kriga för dom. Talibanerna kom varje dag och misshandlade och hotade honom tills hans mamma valde att skicka iväg honom. Under resan från Afghanistan till Sverige har han blivit skjuten på, bärt små barn vars föräldrar blivit skjutna, blivit misshandlad, suttit i fängelse, sovit ute, blivit diskriminerad och rest i bagageutrymmet i en buss i 48 timmar.
När han äntligen var på Svensk mark grät han av lycka.

Och nu då?
Vi har officiellt bott ihop sedan 1 år tillbaka men innan det sov jag hos honom varje natt. Nu bor vi i en liten lägenhet i en mellanstor stad.

Vi har försökt skicka in hindersprövningar, ringt runt till alla och blivit intervjuade av tidning, inget hjälper och inget händer.

Jag har två extra jobb för att klara att försörja oss och han då? han får inte göra någonting.

Han har inte rätt till skola och inte rätt till jobb.

Jag ser på honom hur fruktansvärt dåligt han mår, hur rädslan skiner i hans ögon.
Men ingen hjälper oss. Han lider av depression och humörsvägningar. Han kan skrika och gråta för att han vill dö och så även jag. Jag har haft panikångest sen 4 år tillbaka och klarar inte att hålla skenet uppe…

Vad gör man när det är såhär? När man är så otroligt maktlös och inte kan hjälpa den man älskar mest i den här världen…

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
VildaVittra
10/9/14, 9:53 AM
#1

Av vem fick han hjälp med ansökningarna? 

'Jag vet, migrationsverket är en vidrig värld att komma i kontakt med.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fialialej
10/9/14, 9:53 AM
#2

Så otroligt sorgligt med såna här situationer. :(

Kan du kanske kontakta Röda Korset eller http://www.ingenillegal.org/kontakta-ingen-manniska-ar-illegal för att få stöd och hjälp?

"På natten är alla katter svarta"

jela96
10/9/14, 9:58 AM
#3

1# Av en advokat som var utsedd av Migrationsverket. Dock bodde hon 7 timmar bort och var bara ute efter pengarna…

2# Har pratat med dom och dom är super snälla men kan tyvärr inte hjälpa.

Sen så är det ju ett problem att han inte ens kan gå till tandläkaren även om han har hela munnen full med hål…

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

VildaVittra
10/9/14, 10:02 AM
#4

#3 Varför kan han inte gå till tandläkaren?

Jag skulle boka en tid hos en annan jurist, som inte går i migrationsverkets ledband.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

satsuke
10/9/14, 10:18 AM
#5

Kort bara här men angående hans behov av tandläkare så finns det mottagningar för papperslösa, åtminstone i Stockholm. Säkert i andra delar av landet också.  Obs det gäller förstås bara akut tandvård som inte kan vänta (hur man bedömer sånt har jag ingen aning om).

Se också vad landstingen svarar på denna frågan: http://www.tandlakartidningen.se/media/880451/okunskap%20hindrar.pdf

En annan fundering: har han kontakt med andra här i Sverige från sin stad, område eller så?  Det är alltid bra att känna att man inte är ensam, det är därför jag funderar över detta. Jag har en släkting som jobbat i Afghanistan, så jag har hört en del…

Har du för egen del kontakt med någon som kan ge dig inblick i Afghanistan? Tror det kan hjälpa dig att ha så mycket kunskap som möjligt om landet, historia, kultur osv. Kan hjälpa dig att förstå honom.

Lycka till….

jela96
10/9/14, 12:52 PM
#6

Han har inte kontakt med någon i Sverige som är ifrån hans stad men känner väldigt många andra afghaner här iallafall där även många har fått avslag. Han har även kontakt med några kusiner i Europa och med sin moster i Kabul. Jag har pratat en del med hans kompisar och kusiner och känner att jag verkligen fått tagit del av deras kultur osv. Afghanistans kultur är verkligen underbar!

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
VildaVittra
10/9/14, 1:01 PM
#7

#6 I vilka länder bor hans kusiner? För då kan han ha en chans att få uppehållstillstånd där om kusinerna kan fxa jobb åt honom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: