Annons:
Etikettsuicid-självmord
Läst 1797 ggr
missfantasy
10/10/14, 2:59 AM

Hur hjälpa?

Vet knappt vart jag ska börja. Men för att göra en lång historia kort:
Jag känner en man med hemskt förflutet, ikväll ringde han och sa hejdå. Vi ringde till polisen och kastade oss genast i bilen för att åka dit. Vi kom fram ungefär samtidigt som polisen, mannen var full och påverkad, men gick att prata med, efter en stunds diskussion fick polisen med honom till akutmottagningen, vi for efter. Väl inne hos läkaren så nekar han att han tänkt ta sitt liv, trots att han ringt till släktingar och sagt det, plus att han har ett tiotal självmordsförsök bakom sig sedan tidigare. Läkaren pratar med oss anhöriga, och tror såklart mer på oss eftersom missbrukare är bra på att manipulera.
Läkaren ringer till en psykläkare för att rådgöra. Kommer sedan med besked att dom inte tänker ta in honom för tvångsvård, för mannen själv vill hem. Läkaren tycker att det var jättemärkligt att skicka hem honom, likaså tyckte poliserna. Till saken hör att denna man har aldrig tidigare ringt för att säga hejdå, dessutom berättade han att han skulle tvätta klart innan. Vilket jag tolkar det som att han ville underlätta för oss efteråt, då denna man aldrig städar eller tvättar i vanliga fall.

Han lever just nu i en lägenhet som är i total misär, utan el dessutom, han har inga pengar heller, visste inte att det var såhär illa. Kan man bli annat än deprimerad av att sitta ensam i en mörk och stökig lägenhet? Hans sambo har nyligen dött, han har blivit bestulen och misshandlad av ett gäng andra missbrukare, och nu har han blivit vräkt från sin lägenhet, det känns som att bägaren har runnit över. Enligt soc har han bränt alla sina broar för att få hjälp, får dom säga så? Han är väldigt duktig på att sköta sitt "jobb" som han har och går till varje dag, så han vill ju verkligen. Mannen har innan ikväll uttryckt sig att han verkligen vill ta tag i sitt liv, men han blir nekad hjälp.  

På psykmott. är han "känd", och det är ingen där som egentligen vill ha något med honom att göra, ingen vill hjälpa honom längre. Därför tror jag att dom sa nej till att tvångsomhänderta honom, dom anser att han bara är en börda helt enkelt. Blir han mot all förmodan inlagt så släpper dom alltid ut honom dagen efter.
Ska det krävas så mycket som ett lyckat självmord innan man får hjälp? Jag som inte längre behöver stöd från psykmott. (pga tidigare LÄTT depression) blir påprackad en massa hjälp, varför inte hjälpa dem som verkligen behöver den istället?

Hur kan jag hjälpa? Imorgon tänkte vi hitta på någonting med honom, tror att han behöver känna att vi bryr oss och för att han inte ska känna sig så ensam. Samt ska vi åka dit med lite färdiglagad varm mat, plus mat som han kan ha hemma som varken behöver kylas eller värmas. 
Är så otroligt orolig och uppgiven, kan inte sova eller tänka på annat.

Annons:
Gasoline
10/16/14, 7:15 PM
#1

Måste säga att du verkar väldigt omtänksam och snäll. 

Bästa sättet att hjälpa någon (vad jag tycker iallafall) är att finnas till hands, visa att man stöttar personen och hjälper till om denne bara ber om hjälp. Att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt är tyvärr svårt och lönlöst. 

Är ni rädda och oroliga för han liv bör ni kontakta soc om detta, får dom in tillräckligt många anmälningar och dessutom från anhöriga om att de är oroliga för att han är en fara för sitt och andras liv kan han bli tvångsomhändertagen på behandlingshem. Minns inte vad anmälan heter just för stunden, men det ska finnas eller fanns för några år sedan (har använt mig utav detta själv) 

Hoppas att det löser sig för den berörda personen 🌺

missfantasy
10/17/14, 4:00 PM
#2

Tack för svar! 🌺
Ska se vad vi kan göra.. Han verkar i alla fall må bättre idag än vad han gjorde förra veckan, men det går ju tyvärr upp och ned.

Gasoline
10/17/14, 7:51 PM
#3

Skönt att höra, alltid ett steg i rätt riktning :-)

Upp till toppen
Annons: