Annons:
Etikettalkohol
Läst 2916 ggr
[postmortum91]
2015-01-16 14:14

Begravning

Jag vet inte var det är bäst att skriva om det här, men varför inte här.

Jag har tänkt på en sak, och det är när min pappa går bort förr eller senare. Han har 3 barn, men av olika anledningar står jag honom närmast. Dessutom bryr sig inte min syster alls om honom, vilket är förstårligt. Han är missbrukare och jag är enda barnet som växt upp med honom. Just grejen att han är missbrukare gör att man är beredd på att han kan gå under när som helst, eller så tar det många år. Man vet aldrig. 

Jag hatar begravningar, får aldrig ut någonting av det, och förstår inte grejen direkt. Just därför, så tänker jag inte betala en enda krona den dagen han dör. Kanske 1000 kr. Men varför ska jag betala för en människa som dött, och när jag själv inte får ut något av det. Måste man köpa kista etc?
Folk kan ju inte kräva att jag ska köpa saker till en död kropp. Jag behöver inte ens någon begravning, men folk kommer säkert förvänta sig att jag av alla ska punga ut massa pengar och fixa och dona. Jag är snart 24 och livet har precis börjat, sambon och jag planerar barn, giftemål, hus, resor. Då tänker jag inte lägga ut 5000-20 000 kronor på min döda far (när han nu dör).

Kalla mig inte kall eller hjärtlös. Hur ska jag göra, har jag ens något alternativ?
Om begravning hade kostat max 1000 hade jag fixat det, men jag tänker aldrig sätta mig i skuld eller begränsa mitt eget liv för en begravning.

Annons:
Annette
2015-01-16 14:19
#1

Kroppen måste ju göras av någonstans. Om den skall jordbegravas krävs en kista och om den skall kremeras måste man ju forsla den till krematoriet på något sätt. Det finns pappkistor och det är kanske ett alternativ om kroppen skall kremeras och du inte vill ha någon begravningsceremoni innan kremeringen.

[postmortum91]
2015-01-16 14:22
#2

Men varför måste det bli mitt ansvar? det borde väl vara statens ansvar att ta hand om folk som dör tycker man…

Annette
2015-01-16 14:32
#3

Om det inte finns anhöriga får samhället ta hand om det. Om de anhöriga vägrar vet jag inte hur det går till.

VildaVittra
2015-01-16 14:34
#4

Du kan söka bidrag från kommunen om dödsboet saknar tillgångar. Men en hel del bekostas redan av begravningsavgiften, som alla skrivna i Sverige har rätt till.

"Vem betalar begravningen?

Kostnaderna för begravningen tas normalt ur dödsboet, inte från de efterlevande. Om det saknas tillgångar i dödsboet kan de efterlevande ansöka om bidrag från kommunen. Kostnader för gravplats, kremation, ceremonilokal, vissa transporter samt lokal för visning av avliden är redan betalda genom  begravningsavgiften som tas ut via skattesedeln. Begravningsbyrån hjälper till att reda ut de ekonomiska frågorna, liksom att se till att eventuella försäkringar betalas ut." 

http://www.begravningar.se/planera-begravning/vanliga-fr%C3%A5gor-och-svar

När min styvmormor dog tog hennes arvingar pengarna och drog (de kommer från ett annat land), så hon fick då en väldigt enkel begravning. 

Ring och prata med en begravningentrepenör och hör vad som ingår i en gratisbegravning. Jag har ingen vidare koll, då min mamma är den som alltid skött sånt där.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[postmortum91]
2015-01-16 14:36
#5

okej tack så mycket för era svar :)

LinaLj
2015-01-20 01:56
#6

När min morbror dog så fanns det inte så mycket tillgångar så kommunen stod för begravningskostnaderna. Det blev en jättefin begravning och varken torftig eller snålt tilltagen.

Annons:
Surpan
2015-01-21 15:07
#7

Någon som vet hur det går till om det finns pengar i dödsboet? Kan de anhöriga förvägra den döde en begravning till förmån för att få ut pengarna som arv?

Tips till TS: Prata med din far om vad han vill? Mina föräldrar är ateister och har meddelat oss att eftersom de inte kommer påverkas eller känna någonting när de är döda så är det onödigt för oss att lägga energi på det.

/Surpan

Intehärutandär
2015-01-21 20:45
#8

#7 Inget arv betalas ut förrens boupptäckningen är gjord. Ja, det gäller alla tillgångar den döde har. Och man begravs innan boupptäckningen är klar (om inte brott ligger bakom måhända, som drar ut på tiden).

Till TS, så har jag svarat förut i en annan iFokus-grupp.

Upp till toppen
Annons: