Annons:
Etikettövrigt-anhöriga
Läst 7262 ggr
Emelie-Le
2015-06-18 17:34

Hej, jag behöver få skriva bara Min mamma vill dö

Jag hoppas detta är rätt grupp. Så jag inte gör bort mig mitt i allt dessutom.

I tisdags så åkte min mamma ut i skogen efter de gjort upp om skiljsmässa, drack en flaska vin, nån klunk whisky och drog i sig runt 200lugnande, lika många levaxin, en hal burk saroten, ett 20 tal antidepressiva som va mina och sen en del annat jag inte kommer ihåg.
Vi vet att hon låg medvetslös i minst 14timmar, kraftigt nedkyld och fick bli ambulanshelikopter.
Fick ligga i respirator tills igår  och idag så sa hon flera gånger så tydligt hon kunde ,problem att prata p.g.a. alla mediciner. Att hon inte ångrar sig. Hon vill dö, hon vill inte ha hjälp, hon vill att det ska ta slut.

Jag vet inte vad jag ska göra. Har själv diagnoser som gör att jag har svårt att hantera saker.

Men vad gör man? Åker in och ber på sina bara knän att hon inte  lämnar oss eller vad ska jag göra?
Jag bara gråter och får ångest och raserianfall hela tiden. Tydligen duger inte jag och mina syskon för att det ska vara värt o leva.  Hon sa till sin man, om du  lämnar då har jag inget att leva för. Vi har hittat 5 gamla självmordsbrev ända från 2014. Så hon har ju planerat men inte gjort det. Och de kan inte tvinga henne att var krav under uppsyn så fort hon är klar i huvudet och kroppen funkar. Och då tänker hon göra om det säger hon.

Vet inte varför jag skriver egentligen. Måste bara får ur mig det på nått sätt

Annons:
Lexie82
2015-06-18 17:41
#1

Jag är dålig på hur psykvården funkar, men någon som är suicidal borde ju kunna tvångsintas på psyk. Men det får du prata med läkare om, som vet bättre.

Däremot tycker jag att det är viktigt att tänka på att detta inte har med er barn att göra, och det är heller inte ert ansvar. Nu vet inte jag hur gamla ni är, men det spelar egentligen ingen roll. Om din mor lider av en djup depression så behöver hon hjälp, men det är inte ert jobb att hjälpa henne, det är psykvården. Och hennes mående har ingenting med er att göra. Det har ingenting med hur mycket hon älskar er att göra.

Ni kan stötta, så klart, men vad som händer med er mor är ingenting nu ska ta på er skulden för.

Emelie-Le
2015-06-18 19:11
#2

Om hon  säger till läkaren att hon vill ha vård, hemma. SÅ släpper de hem henne. De får inte tvångsinlägga henne. Så vi väntar bara på att det ska hända igen så fort hon kommer ut

Lexie82
2015-06-21 09:59
#3

Det finns en lag som heter LPT, lagen om psykiatrisk tvångsvård. Den ger läkare möjlighet att tvångsvårda en person som inte vill stanna kvar. Någon som försökt ta livet av sig till följd av depression faller under den lagen.  Prata med läkarna, är mitt råd. Be att de tvångsintar henne och förklara situationen för dem.

Allt oviktigt
2015-06-22 09:23
#4

Med största sannolikhet får hon LPT på sig.  Så blir det oftast efter ett självmordsförsök och då kommer hon att bli inlagd på psykiatrisk avdelning. Där lär hon bli kvar i ett par dagar medan läkaren försöker avgöra om hon kommer att göra om det eller inte. Anser läkaren då att det inte är någon direkt fara för hennes liv så blir hon utskriven och hänvisad till öppenvården. Anser läkaren däremot att det är fara för hennes liv kan hon hållas kvar mot sin vilja på den psykiatriska avdelningen i max 4v. Efter 4v är det förvaltningsrätten som avgör om LPT ska förlängas eller inte.

Vixxen
2015-06-27 09:41
#5

Hur går det för dig? Och din mamma?

Upp till toppen
Annons: