Annons:
Etikettlagar-regler
Läst 2643 ggr
Trin
7/17/15, 11:54 AM

Ta in släkting som fosterbarn ?

Hej

Jag har en släkting som har hamnat lite fel i livet. Barnet själv och barnets mamma anser att det är bättre att barnet flyttar till Sverige (de bor i Storbritannien). Kan tillägga att barnet är svenskmedborgare , hen kan tala svenska men behöver träna upp sin svenska hen kan även skriva/läsa lättare meningar. 

Hen ska börja på collage i Storbritannien , så det blir väl till att börja gymnasiet i Sverige ? Hur gör vi om vi vill ta in hen som fosterbarn ? Hur blir det med skola i Sverige ?  Vi har ingen aning om vart vi ska vända oss och vilka vi ska kontakta för att få bollen att börja rulla. Vad är det som gäller ?

Tack på förhand.

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Annons:
annia1
7/19/15, 4:36 AM
#1

Trin jag vet inte. Men när det gäller barn så brukar det ju vara socialen som är inblandad. Så ring socialen i din kommun och fråga. Om det inte är dom som håller i det så vet dom nog vart du ska vända dig.

.

NiklasTyreso
7/25/15, 10:50 PM
#2

Varför är bättre att tonåringen bor i Sverige än hos släkt i uppväxtlandet? En 16-åring med trasslig familj kan lätt ha 2-3 års erfarenheter av att skaffa sig "respekt" genom våld och genom att ha imponerat på kriminella kamrater genom att begå brott, ju värre desto mer respekt från "vännerna". Men är det en skötsam person som kanske deppat och lidit p g a sin förälder, då kan det säkert bli tryggt och bra med ordning och struktur i tillvaron hos Er.

Upp till toppen
Annons: