¤ Tips och råd

Aktiviteter vid demens

2015-08-28 19:05 #0 av: Eda

Många i Sverige känner någon med demens. Enligt demenscentrum är det totala antalet demenssjuka i Sverige nu 160 000 personer, ett antal som väntas öka till 180 000 år 2025 beroende på att den äldre befolkningen ökar i antal.  

Som det nu är får flertalet dementa för lite aktiviteter och stimulans. Bor man på ett särskilt boende räcker resurserna sällan till och därför måste anhöriga och vänner engagera sig mycket mer än som nu sker.

Här följer länkar gällande förslag på aktiviteter för personer med demens som finns i min blogg handikapptips:

Utflykter, gosedjur, empatidockor och andra trevligheter för personer med demens  

Samtal, telefon, TV, radio, dator, surfplatta, fotoram, DVD, korsord och böcker för personer med demens 

Spel, kortlekar och pussel för personer med demens 

Aktiviteter för personer med demens – musik 

Akvarellmålning utan kunskaper

Lättstickad cape 

Exempel på bra demensvårdsprogram

BloggarTextilochtips och handikapptips  

Handikapptips och Textilochtips har referenswebbplatser på Facebook 

Gilla gärna och dela

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
👗Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA  HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna! 🌺

Anmäl
2018-03-31 10:20 #1 av: Eda

Sen jag gjorde det här inlägget med aktiviteter för personer med demenssjukdom har fler tillkommit, det senaste är med kaniner och snögubbar gjorda av kasserade sockor!

Musikspelare, musikmöbler, spelande dockor, nallar & sångböcker m.m. för personer med demenssjukdom

Målarböcker för vuxna och förtryckta canvasdukar

Textila och konstnärliga aktiviteter för personer med demenssjukdom

Pyssel och knåp!

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
👗Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA  HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna! 🌺

Anmäl
2018-04-03 10:37 #2 av: MonicaLagerquist

Tack för bra tips angående demens. Min svärmor har på senaste tiden fått stora problem med sin demens och jag känner att trots att både min mormor och min mamma varit dementa så är det massor som jag behöver lära mig.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.