Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1833 ggr
Eda
1/26/17, 7:52 AM

Anhörigtips för dementa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni kanske läste i artiklarna om ”Karin” i Expressens reportage från januari 2017 skrivna av Anna Bäsén, så är det ingen självklarhet att boende på äldreboenden får den dryck de behöver.
 
På min mammas äldreboende serverades inte dryck spontant, fastän hon var dement och inte klarade av att larma om hon var törstig, jag kom därför på att tejpa en inplastad papperslapp på såväl bordet bredvid hennes rullstol som på bordet bredvid hennes säng, där det stod att hon alltid skulle ha dryck framställd. Det fungerade faktiskt! 
Hade jag istället pratat med personalen hade det inte fungerat eftersom personalen växlade och det ofta kom tillfälliga vikarier.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Eda
2/16/17, 8:31 AM
#1

Vid närmare eftertanke tror jag att det skulle varit bättre  med följande text:
 ”Här skall alltid stå en dryck” eller ”Doktorn säger att här skall det alltid stå en dryck”. 
Detta beroende att om det kommer in en av personalen kanske personen med demens inte är törstig just då, läser på lappen och säger ”Jag vill inte ha någon dryck, ta bort glaset.”

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: