Annons:
Etikettpsykiska-sjukdomar
Läst 1279 ggr
Anonym
Anonym
2017-07-17 23:27

Sjukdomshistoria och förändrat humör

Jag har en nära familjemedlem som jag älskar högt, såklart❤️

Personen har ett tag lidit av akut stressymptom/depression men är påväg upp nu igen. Det jag har reagerat nu på senare tid är att personen är väldigt negativ, väldigt kritisk och tycker illa om människor.

Ska personen berätta om något roligt hen har varit på så är det alltid något negativt som hände, har någon inte hört av sig på ett tag så är den dum (och personen har själv inte hört av sig till personen i fråga), snackar skit om den ena och den andra och ja, är så väldigt negativ och allt är fel.

I allt detta är personen i ett lyckligt förhållande med en partner som stöttar. Jag vet att detta beror på sjukdomshistorien, jag tycker att det är något som kommit under den tiden och inte var så innan, inte lika mycket åtminstone.

Det blir jobbigt till slut att lyssna på då jag själv har egna problem, blev själv sjukskriven för akut stressymptom i våras  och har fått byta jobb och komma upp igen. Känner att jag dras ner i humöret av att prata med personen men samtidigt VILL jag prata med personen ofta då vi står varandra nära.

Finns det något man kan göra för att få personen tillbaka på rätt spår, kan man hjälpa på något sätt? Jag förstår ju själv att det inte hjälper att jag blir irriterad..

Annons:
Vemärjagidagdå
2017-07-21 20:38
#1

Jag tänker att det bästa nog är att beskriva dina känslor för personen precis så som du upplever det, var 100 % ärlig. Jag förstår att det kanske kan kännas jobbigt men det är nog det enda som hjälper. Tror det kan vara nyttigt för personen att höra, för kanske är hen inte ens medveten om sitt beteende. Du verkar vara en väldigt omtänksam och förstående person, så om du bara lägger fram det lite försiktigt så kommer det säkert gå bra :).

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: