Annons:
Etikettövrigt-anhöriga
Läst 1397 ggr
MonicaLagerquist
2018-04-04 11:09

Så lättade och glad

Nu har vi fått beslut om att svärmor har rätt till ett boende på omvårdnadsboende i Enköpingskommun.

Hon bor i en egen lägenhet i Solna och klarar inte av det längre. Hon har ramlat tre gånger i år och brutit sig. Hon är dement och vet oftast inte ens om att hon har hjälp hemma.

Hon har hjälp hemma fyra gånger per dag och en gång nattetid men trots det känns det inte alls tryggt.

Nu ska vi bara vänta på att det blir en lägenhet ledig på boendet nere i vår by.

En sån oerhörd lättnad for oss som anhöriga.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
2018-04-04 11:53
#1

Grattis! 🙂

Förstår precis hur du känner dig. Har varit med om ungefär samma sak, även om min mor inte var dement. Åtminstone hade hon inte fått någon diagnos, men hon var rätt förvirrad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Surpan
2018-04-04 11:56
#2

Grattis!

Men Enköpings kommun? Finns det ingenting tillgängligt närmare? 😡 Jag bor själv i Solna men är inflyttad här så jag har ingen aning om hur det ser ut med vårdplats. Eller ens hur systemet funkar. Min demente farfar fick nyligen flytta till ett hem i Stockholms kommun och som tur är så fick han boende där han redan vart på dagvård i närheten av sitt hus så han redan känner sig trygg på det stället. Men det var många turer innan det gick igenom.

/Surpan

MonicaLagerquist
2018-05-13 09:26
#3

#2 Anledningen till att vi sökte till Enköpingskommun är att det är där vi bor.Boendet vi vill ha till svärmor ligger 20 minuters promenad väg från oss.Svärmor har inga vänner i Solna och endast en syster och en dotter som hon inte är kontant med.

När hon flyttat hit så kan vi besöka henne dagligen då vi promenerar med hunden utanför boendet. Hundar och andra djur är välkomna att hälsa på.Boendet har tex höns under somar perioden.

Stolt ägare till fem La permer

Surpan
2018-05-13 20:04
#4

#3 Jaha Okej! Vilken tur att ni fick där ni ville då. :)

/Surpan

MonicaLagerquist
2018-05-13 20:28
#5

#4 Man har ju alltid rätt att söka vart man vill.Sen kommer ju säkert de som redan bor i kommunen ev i förtur men så är det ju alltid.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
2018-05-29 08:56
#6

Nu har jag pratat med kommun och nu står Svärmor först i kö för boende här ute i vår by.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
MonicaLagerquist
2018-07-02 15:55
#7

Imorgon ska vi titta på en lägenhet till svärmor ner i byn.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
2018-07-03 16:54
#8

Nu har svärmor tackat ja till boendet. Nu väntar vi bara på att den ska städas och besiktigas sen kan hon flytta in.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
2018-07-06 07:27
#9

Ett antal samtal igår från en orolig Svärmor som nog vill bo kvar i sin lägenhet, men det går ju inte så jag radar upp alla fördelar med att flytta hit.Tre sekunder senare har han glömt att hon inte vill och allt är bra. så går det en kvart och hon ringen igen och frågar hur var det nu ska jag flytta och vart ska jag flytta. Min man klarar inte av att i lugn ton ta det hela så jag pratar med Svärmor en massa gånger per dag och drar samma visa med flytt,möbler,mäklare och hela faderitten.

Jag känner mig som om jag svalt ett karbonpapper.
Nåväl förhoppningsvis blir flytten av inom en eller två veckor.

Min man säger kommer du inte ihåg att vi pratade om det och det gör ju svärmor ledsen och ännu mer förvirrad för hon kommer ju inte ihåg det.

Det är bättre att bara dra hela visan ytterligare en gång.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-07-06 09:58
#10

Känner igen det där. Tur att du kan hålla dig lugn och "vara karbonpapper". Jag är tyvärr mer som din man, och hade svårt att hålla mig lugn när min mor började på samma sätt. Försökte verkligen låta bli att bli irriterad, men lyckades inte. Hade önskat att hon hade haft någon annan att ringa till, som hade mer tålamod än jag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-07-06 10:00
#11

     #10

Jag ser så fram emot att svärmor flyttar hit snart. Det ska bli så skönt.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-07-06 10:08
#12

Förstår det. Kommer hon att få med sig telefonen? Om ni har möjlighet att låta bli, så rekommenderar jag att hon inte får det.

Min mor ringde mig 10-15 gånger om dagen även sedan hon flyttat. Hon ville nämligen inte ha hjälp av personalen på boendet, utan ville att jag skulle komma dit. Kan ju säga att det var svårt att hålla sig lugn tolfte gången hon ringde mig på jobbet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-07-06 10:54
#13

Vi har funderat på hur vi ska göra med telefonen. Jag är inne på att hon inte ska ha någon telefon.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
2018-07-06 13:31
#14

Brukar hon ringa någon annan än din man och dig?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-07-06 13:36
#15

#14 Hon har en syster som hon ringer till vid jul och födelsedagen. Just nu lutar det åt att vi skaffar ett mobilabonnemang och en seniormobil.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-07-06 13:42
#16

#15 Det blir nog billigare än fast abonnemang. Fast hon lär väl ringa er lika ofta med den förstås.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-07-06 17:24
#17

#16 Blir det för mycket ringandes så kan ju telefonen"gå sönder"

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-07-06 17:52
#18

#17 Ja, eller "tappas bort".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-07-08 08:10
#19

Svärmor ringer och ringer hit.

Hon är så orolig över flytten.

Nu har jag bestämt att jag pratar med svärmor om flytten min man blir lätt irriterad och säger lätt fel saker.

Jag har lättare för att ta svärmor och hennes minnesproblem.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-07-08 09:15
#20

Det är förståeligt att hon är orolig, för det är en stor omställning att flytta. Gissar att du kommer att få berätta många gånger för henne hur bra det kommer att bli när hon kommer så nära er att ni kan hälsa på mycket oftare.

Så småningom kommer hon säkert att uppskatta flytten. Särskilt om det är så trevligt som du beskriver. Då kommer hon att få nya vänner, och ha fullt upp med dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
2018-07-08 11:32
#21

     #20

Hon kommer inte ihåg att vi har varit där och tittat. Men pratar man om körsbärsträdet utanför balkongen så minns hon den.

Jag pratar massor om hur kul det ska bli att kunna gå förbi med vår hund som hon älskar. Det gäller att vara positiv

Jag är helt övertygad om att det kommer att bli toppen.

Min man börjar bli nervös för att hon inte ska trivas och att hon ska tycka att det är vi som lurat henne.

Men situationen är fullständig ohållbar som den är nu.

Nu hoppas jag bara på att vi ska få tillträde till nya lägenhetn i veckan så att vi får flytten avklarad. och inte säga saker som kommer du inte ihåg det utan bara upprepa samma ramsa hela tiden i glad och positiv ton.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-07-08 13:03
#22

#21 Tror inte att hon kommer att tycka att ni har lurat henne. Hon har förmodligen glömt bort att det är ni som har skaffat boendet åt henne.

Ja, det kommer säkerligen att bli mycket bättre för henne. Dels för att hon slipper vara ensam och dels för att ni har mycket närmare till henne så att ni kan besöka henne oftare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-07-08 15:57
#23

#22

Det är möjligt men i sina klara stunder så vet hon och vill flytta till Liljegården..

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-07-08 16:08
#24

#23 Då blir det säkert jättebra när hon väl kommer dit.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-07-08 16:25
#25

#24

Det finns inget anat alternativ. Hon kan inte bo kvar där hon bor.

Hon terroriserar grannarna  och ringer bostadsrättföreningenn 20-30 gånger per dag osv.

Hon fixar inte att ta sin medicin.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-07-08 16:26
#26

#25 Förstår er lättnad att hon fått plats på boendet. Har själv gått igenom samma sak, så jag vet hur det är.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-07-17 14:41
#27

Nästa vecka får svärmor flytta in.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
2018-07-17 14:42
#28

Så bra. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-07-18 21:32
#29

Idag har vi talat om för svärmor att på måndag går flyttlasset. Vid dagens sjunde samtal har det gått in att på måndag är det dags för flytt och svärmor är nervös en positiv.

Stolt ägare till fem La permer

Lussan20
2018-07-21 12:34
#30

Precis så som du beskriver det hade vi det med min svärmor. Det var kaos innan diagnos och flytt. Hon sprang ute om nätterna, hade imaginära barn osv.

Nu bor hon fint med utsikt över Mälaren och där åker hennes bror förbi med båten varje dag. Han har varit död länge nu.

Vi dansar och hon säger-du är bäst- trots att hon inte förstår känner hon min värme, hon är söt. Jag arbetade på sådana ställen i min ungdom.

Hon har fått två Rubens barn(dockor) som hon matar, de är ganska grisiga nu runt munnen. Gå inte säger hon till mig, men vinkar åt sonen. Men hon är ganska nöjd.

I början pratade hon om att åka hem. Tyvärr har vi lågt dit, men det är så bra där. Till mors dag var vi där och då hade jag köpt nattlinne och lite annat till henne.

Men andra på boendet fanns som var ångestfyllda. Det är så svårt för dom då de kommit till ett stadium där de inte kan säga vad som är fel längre.

Hoppas det går bra för din svärmor, var glad för du har tålamod, vi kvinnor är utrustade oftast med rikt tålamod för barn och gamla.

Tror det blir riktigt bra för henne.  Då vi har med vår Labrador, vaknar en del upp som suttit länge tysta vid borden. De får klappa och ge en liten bit bulle om de vill. De lena Labradoröronen är så sköna att ta på.

Lycka till med allt, Mvh/WL🐶🌺

MonicaLagerquist
2018-07-21 13:38
#31

#30 Tack för dina ord.De värmer.

Jag är ju lite nervös för att det inte ska fungera men det finns ju inget bättre alternativ.Bara sämre.

Stolt ägare till fem La permer

Lussan20
2018-07-21 13:58
#32

Vi var också så oroliga i början. Men det gick ju inte längre ändå, svärmor åt inte. Hon glömde det och gick ner så mycket i vikt. Sprang hos grannarna och visste inte vad klockan var på dygnet. Med mediciner blev det lite lugnare sedan. Hennes rum är trevligt med sjöutsikt och mot en park. Vad hon uppfattar fortfarande är närhet och det märks då man tar i henne. Hon får lite färg.

Innan alt är klart känns det som berg, men när det är klart så lugnar det sig snart. Här ordnar de så mycket för de gamla, det finns det mesta och fest för anhöriga till jul och midsommar. Min svärmor sade om de andra boende-tänk att man kan bli så där-jojo. Hon har sina dockor och ett sött hårspänne som en liten flicka.

Du ska se att alt kommer bli bra då din svärmor är på plats, det blir snart hemma och tryggt. Ni kan ju hålla kollen och känna på hur alt är under första tiden.

Önskar det bästa för er och ro för er alla! Mvh/WL👍

MonicaLagerquist
2018-07-21 16:27
#33

#32 Svärmor bor ju nu en timmes bilresa bort och det fungerar inte alls. Hon äter inte som hon ska tar inte sina mediciner. Ramlar och har hamnat på sjukhus ett par gånger i år.

Hon ringer hit och gråter för hon är så ensam.Hon tror att folk har stulit hennes nycklar eftersom att hon inte kommer in i tvättstugan.Det är tidlås på tvättstugan så man kommer bara in på sin egen tid.Hon ringer på hos grannarna och en massa annat som inte fungerar.Nu kommer hon att bo två km från oss på ett mycket trevligt boende.

Stolt ägare till fem La permer

Lussan20
2018-07-21 17:10
#34

Det kommer bli så mycket lugnare så! Ni har inte huvudansvaret och man ringer till er om det behövs.

Min svärmor bodde i ett höghus och tittade över balkongräcket efter de imaginära barnen, vår fasa var att hon skulle ramla ut över räcket. Hon låste sig ute då det var jättekallt men hade tur efter några timmar att en granne kom hem. Nej det blir bara värre med tiden. Man gör ju allt av kärlek, man får tänka så. När de börjar ramla, tappa nycklar, ge sig ut på nätterna då går det inte längre.

Oftast är det närminnet som sviktar först, så de glömmer fort att de flyttat. Min pappa blev så, jag kom in och han hälsade så översvallande, lämnade jag rummet en minut hälsade han lika översvallande igen.

Glöm de dåliga samvetet , ni handlar i kärlek, annars gjorde ni inget åt situationen.

Det är som med små barn, de vet inte sitt bästa och man gör saker som de skriker för, men det kan vara livsavgörande. Det blev jätteskönt då vi visste svärmor fick det så bra! När värmen ger sig kanske vi åker dit och tar oss en liten vals svärmor och jag! Det blir bra för er det är jag övertygad om, men lite krävande med flytt och städa ur det gamla hemmet, vad som ska med och alt som ska bort! Men en sak i taget så löser sig alt! Se ljuset i tunneln….Mvh/WL🌺

Annons:
MonicaLagerquist
2018-07-24 07:00
#35

Vi orkade med ett flyttlass ut och in igår.

Idag ska vi försöka att få svärmor installerad på hennes nya boende.

Nattpatrullen skulle komma och ta bort en låsmojäng i lägenheten men de dök aldrig upp igår så det måste jag ta tag i.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-07-24 12:39
#36

Lycka till! 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-07-24 17:40
#37

Svärmor ringde nyss orolig och vet inte vart hon är. Men med lite lotsande av mig så hittar hon sin säng sitt matbord och sina kläder och kommer nog fram till att det är där hon bor.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-07-24 18:01
#38

Det kommer att gå bättre för var dag som går. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-07-24 18:58
#39

Ännu ett samtal avverkat. Hoppas att gud förlåter mig för att jag ljög och sa att ännen är ute han klarar inte av att vara lugn så jag tar samtalen. Efter en stund så tog svärmor en kopp the med personalen.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: