Annons:
Etikettfunktionsnedsättningar
Läst 3385 ggr
MonicaLagerquist
2018-06-29 08:12

Bra stol

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min 90 åriga svärmor har väldigt svårt för att komma upp ur våra vardagsrumsmöbler så jag har letat efter en lämplig stol till henne.

Hittade en för ett par veckor sen men den var lite väl dyr.I onsdags var vi in på loppis i Uppsala och de hade 60 % på allt så hela 60 kronor fick jag ge för den här stolen. Svärmor kommer att få ta den med sig sen när hon flyttar till äldreboendet nere i byn.Hemma hos sig har hon en sliten nedsutten rosa soffa som inte kommer att få plats på boendet.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
monstermash
2018-06-30 14:23
#1

Skulle det inte fungera att införskaffa en dyna?

MonicaLagerquist
2018-06-30 16:14
#2

#1     Hur menar du?

Stolt ägare till fem La permer

monstermash
2018-07-01 13:08
#3

När min anhöriga hade svårt att ta sig upp från vissa möbler under en period, så fick vi en hård dyna (sittkudde?) till henne, så hon kom högre upp men kunde fortsätta använda sin favoritstol utan problem. Det hjälpte henne att ta sig upp själv igen utan problem. Hittar ingen bild just nu dock.

Det beror ju iofs på varför hon inte kommer upp från era möbler också.

MonicaLagerquist
2018-07-01 13:10
#4

#3 Våra stolar är så låga och sen lutar de bakåt.

Stolt ägare till fem La permer

Eda
2018-07-29 22:47
#5

I min blogg har jag skrivit om olika typer av förhöjningar till möbler samt var man kan köpa förhöjningsdynor samt s.k. "rumppuffar" som hjälper personer att komma upp ur stolar.
Se: https://handikapptips.wordpress.com/category/mobler/forhojning-av-mobler/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

MonicaLagerquist
2018-07-30 06:04
#6

Tack för tipset.

Stolen jag köpte till svärmor föll henne inte alls i smaken.

Den är för hård säger hon men vi jobbar på att få henne att använda den.

Ska fixa till den lite och sen ta ner den till hennes nya lägenhet i veckan.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Eda
2018-07-30 07:52
#7

Stolen på bilden som du hittat tycker jag ser väldigt trevlig ut och verkar lätt att komma ur! 

Om hon absolut inte gillar den och du måste köpa en ny kan du kanske få tips från mitt blogginlägg som handlar om bl.a. bekväma stoppade fåtöljer för äldre som också är lätta att komma ur, dessvärre är de oftast dyra.
Se: Stolar och fåtöljer för personer med rörelsehinder

Vad man också skall tänka på om man skall köpa en stol till en äldre person är att klädseln är avtagbar och tvättbar alternativt att man syr överdrag till den. Min mamma t.ex. som blev 97 år blev med tiden inkontinent och dessutom serverades hon fil med Müsli varje dag sittandes i sin stoppade favoritfåtölj. Stolen blev med tiden fullkomligt gräslig, jag sydde därför två överdrag till den och placerade äldreboendets plastbelagda haklapp under, det fungerade fint. Det var praktiskt med två överdrag så att det fanns alternativ när det ena var på tvätt.

Se: Tips för personer med inkontinens gällande: Stolsöverdrag, slippa odör, toalett /badrum och kläder

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

MonicaLagerquist
2018-07-30 08:17
#8

Tar tacksamt emot dina tips.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: