Annons:
Etikettatt-vara-anhörig-till
Läst 2003 ggr
MonicaLagerquist
7/25/18, 12:05 PM

Svärmors flytt

Nu har Asta sovit en natt på boendet.Hon ringde ju ett par gånger igår efter att vi lämnat henne där.Trodde att hon skulle ringa direkt i morse men så blev det inte.

När vi kom dit vid tio tiden satt hon på sängen med tre väskor packade för att åka med oss hem. Vi pratade, packade upp och hade en trevlig stund. Vi stannade i en dryg timme och hon var glad och positiv men virrig.

När jag sa att vi ev kommer fobin ikväll så tyckte hon att det var onödigt vi hade ju varit där nu.

Nu när det är så här varmt kan vi inte gå dit med hunden. Så han fick åka bil med oss idag personal och boende hälsade glatt på honom.

Svärmor älskar ju honom så det blev ett bra möte.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Maria
7/25/18, 12:18 PM
#1

Vad skönt att det har gått bra. Svärmors virrighet kan ju öka på så här med flytt och allt. Det kanske lugnar ner sig när hon fått bo in sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
7/25/18, 12:20 PM
#2

Ja att det skulle bli virrigare än tidigare var vi fullt tu medvetna om.

Min man har dåligt samvete för att hon har det så jobbigt nu. Men samtidigt vet han ju att det inte finns några alternativ.

Vi tar en dag i sänder .

Stolt ägare till fem La permer

Lussan20
7/25/18, 8:19 PM
#3

Ja gör så! ta en dag i sänder, för varje dag har sina bekymmer. Det kommer gå bättre och bättre, dessutom får ni sova lugnt om natten. Då orkar man bättre vara stark då det behövs. Tänk att Asta ändå är på plats nu! Bara det är stort. Nu håller vi alla tummar att det bara blir bättre och bättre dag för dag som det står i visan. Ha det bra önskar WL🌺

MonicaLagerquist
7/25/18, 8:47 PM
#4

#3 tack.

En lite ledsen Asta ringde nyss men efter en stunds prat och påminnelse om att det finns glass i frysen så vände det.

Det känns som att muta ett barn om ni förstår vad jag menar.

Man får ta fasta på de saker hon minns.

Hon har ett stort körbärsträd utanför sin balkong och det minns hon för det mesta så det kan man alltid prata om.

Stolt ägare till fem La permer

Lussan20
7/26/18, 8:03 AM
#5

Så gör vi också, tar fasta på det svärmor minns. Dansen, de imaginära barnen, (Rubens barn)hon vet att de heter Ruben. Men en har visst kommit bort? Hon klär dom i sina kläder så jag ska se på loppisen om jag kan hitta något bättre. Känslorna kommer och går, enda bra med sjukdomen är att de växlar och att det ledsna snart är glömt igen! Min svärmors språk börjar bli mer och mer fragmentariskt nu. Ibland en hel mening. Men ingen oro och det tackar vi för. Du ska se att Asta snart känner sig hemma, så när det blir svalare kan din hund och du hälsa på oftare. Vi har över 20 mil och en gammal hund , ingen hundvakt, så vi är ganska låsta nu!Vi längtar efter de skurar de lovat på lördag, men jag tror det då jag ser det! Vila i att Asta blir omhändertagen nu. Ja de blir små barn igen och behöver tillsyn, hjälp att dricka mm. Ingen anhörig orkar detta dygnet runt! Allt gott från WL🌺

MonicaLagerquist
7/26/18, 8:13 AM
#6

Det har ju varit et önskemål från vår sida i ca tio år  att Asta skulle flytta till det här boendet.Det är ju alltid bättre att flytta medan man minns och kan ha mer glädje av flytten .Men Asta har totalvägrat fram tills i julas när hon plötsligt säger när vi passerar boendet Där vill jag bo.Jag avvakttade några dagar men hon återkom hela tiden till att hon ville flytta dit och hon grät och vile inte att vi skulle köra hem henne efter jul som hon firade här hemma hos oss.

Jag bokade ett besök nere på boendet och vi var där och kikade och hon blev ännu mer ivrig på att flytta.

Sen lyckades ju hon med att ramla och bryta först ena armen. Då bodde hon hos oss första veckan innan vi hann få till mer hemtjänst . Sen ramlade hon ju och vi fick åka akut och hjälpa henne att komma till sjukhus.Då hade hon troligen legat på golvet med bruten fot hela natten.

Efter den sjukhusvistelsen fick hon utökad hemtjänst och även nattpatrull.

Eftersom att Asta ville byta kommun så måste vi ansöka extra om det. Men efter 17 olika turer hit och dit så fick hon nu äntligen den här platsen.

Mellan alla dessa turer så har hon även lyckats bryta armen en gång till. Så att bo kvar i Solna var helt enkelt inget alternativ.

Nu är det bara att jobba på att Asta ska känna sig hemma. Vi kan titta förbi dagligen men jag tänkte vänta tills hon har bott in sig lite innan vi tar hem henne hit på besök.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
MonicaLagerquist
7/29/18, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Idag har vi varit och hälsat på hönsen.

Stolt ägare till fem La permer

Lussan20
8/2/18, 5:21 PM
#8

Vilket trevligt besök för Asta!

Höns är så spännande att iaktta.

Nu har vi kommit hem efter besök hos svärmor. På två månader har språket blivit enstaka ord utanför samtalet. Hon skrattar ibland. Men nej nu är det bara en resa nedåt. Hon äter lite, men de imaginära barnen ser ut att finnas utanför dörren nu, hon pekar däråt. Ja det är sorgligt, men bara hon inte är ledsen och har ångest nu så får man vara glad. det är jobbigt att resa 20 mil och se hur fort det går. Livet är ett mysterium. Ta vara på dagarna med Asta! Jag är glad jag visade så mycket värme medans min svärmor förstod lite av vilka vi var. Mvh/WL🌺🌺🌺

MonicaLagerquist
8/2/18, 8:06 PM
#9

#8 Förstår dig oro och sorg.

Min egen mamma gick bort för snart tio år sen i Parkinson och altzimer och det var jobbigt att se hur fort det gick.

Idag när i besökte Asta berättade hon hur bra det var att bara kliva upp ur sängen och gå ut och få frukosten serverad och att maten serverades klockan halv tolv och halv fem.Hon ar så glad och positiv.

Hon var så tacksam för att hon fick bo så nära oss.Hon tycks inte vara medveten om att vi gjort ett aktivt val att få ha henne så nära uton tror att det bara är tur att hon hamnat så nära oss. Hon tror att hon flyttat från Karlshamn.Solna tycks hon ha glömt av. Där har hon bott de senaste 25 åren.

Nåväl bara hon är nöjd och glad är vi glada.

Stolt ägare till fem La permer

Lussan20
8/3/18, 6:23 AM
#10

Det blir nog bra nu ska du se!

Det tar tid med omställningar även för de gamla. Det som är gammalt och invant försvinner. Men så får man annat istället. Det låter som Asta är trygg med vetskapen om att ni är nära.

Jag var mamma åt mina föräldrar och det är skillnad med svärmor där finns inte samma band och känslor från barndomen mm.

De andra barnen bryr sig inte så mycket tyvärr trots att de bor så nära. Det känns svårt. Men nu är hon inte medveten om vilka vi är längre så det känns lättare , hon har det så bra där hon är. Fint rum, vacker utsikt, bra personal. Vi kan ju ringa och fråga om läget när vi vill.

En märklig sak när min svärmor började insjukna var att hon alltid sprang i vården för småkrämpor, det försvann och hon blev frisk som hon sade. Hjärnan är märklig och allt som sker där. Hoppas Asta kommer till ro och börjar trivas riktigt bra. Det hoppas jag….Mvh/WL

MonicaLagerquist
8/3/18, 6:37 AM
#11

#10 Ja hjärnan är märklig.Grannens mamma har alltid varit lite sur och tvär när hon sen blev dement blev hon så glad och trevlig och ville alla väl.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
8/3/18, 6:34 PM
#12

Svärmor ringde nyss

Det är så bra på det här hotellet.Maten är bra och de tvättar min tvätt också.

Stolt ägare till fem La permer

Lussan20
8/3/18, 7:42 PM
#13

Haha, ja sådant hörde vi också. Men när ska jag resa hem?

En sak som hon sade som var rörande var-Jag funderade på om jag var dement, men det förstod jag att jag inte var, för jag visste var nycklarna och plånboken var-.

Hon höll i handväskan krampaktigt!

Har Asta kokvrå? Min svärmor har aldrig haft varken kokmöjligheter eller kaffebryggare. Ingen TV. Men för ca 1 år sedan kunde hon klockan.

Vad har Asta för färdigheter kvar`Kan hon skriva? Namnen på er?

Bra det är ett bra hotell! Mvh/WL🌺

Annons:
MonicaLagerquist
8/5/18, 7:43 AM
#14

Efter ett par dagars lugn var svärmor väldigt virrig och ledsen igår kväll.Hon visste inte var hon var och varför.
Hoppas att hon kunde somna och sova till slut.
Idag ska jag in till Uppsala och köpa lite underkläder till henne.

Stolt ägare till fem La permer

Lussan20
8/5/18, 8:57 AM
#15

Vi köper alltid underkläder och nattlinne till svärmor. Även om hon inte vet så vet vi att hon är hel och ren under som förr var så viktigt för henne!

Värmen tar också och de blir säkert mer förvirrade då. Man känner själv att minnet sviktar då man har varit varm så länge.

Övergångstiden blir säkert lite rörig för Asta, men snart är detta hennes hem och friden kommer igen. Mvh/WL

MonicaLagerquist
8/10/18, 7:51 AM
#16

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
8/16/18, 9:45 AM
#17

Den planerade visningen blir nog inte av.Två köpare har redan anmält intresse och vi skriver troligen kontrakt idag.

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
8/22/18, 1:24 AM
#18

Hur har det gått?

MonicaLagerquist
8/22/18, 8:35 AM
#19

     #18    

Det går bättre och bättre.

Innan flytt så var svärmor deppig. Krum rygg och inget var roligt.

Nu lyser det i hennes ögon och ryggen är rak.

Hon har slutat att prata om att hon bor på hotell och kommer sakta till insikt att hon nu bor på ett serviceboende.

Hon är för det mesta ute på avdelningen i samlingsrummet-matsalen.

Hon pratar och kramar om personalen och mår så mycket bättre.

Hon oroar sig för att hennes pengar inte ska räcka till det här nya då vi inte fått klart allt med ekonomin att göra.

Det är ju dyrare att bo så här så klart.

tidigare hade hon en faktiskt hyra på drygt tre hundra efter bidrag.

Men jag tror inte att det kommer att bli så mycket dyrare när allt är klart. Sen om det så blir så löser vi det.

Så summa summarum allt är toppen bra med svärmor.

Lägenheten är såld och vi skriver över den på nya köparen 14 september.Nya ägaren ska riva ut hela lägenheten så han tyckte att vi skulle ta det vi ville ha och lämna resten så tar han det i containern när han röjer lägenheten och vi skulle absolut inte flyttstäda den.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
8/22/18, 9:16 AM
#20

Vad härligt att höra att allt blivit så bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
8/22/18, 9:41 AM
#21

#20 Ja det är en sån lättnad.Nu slipper vi all oro över att hon inte äter,tar sin medicin och är så ensam.Vi vet att hennes räkningar blir betalda och vi kan hälsa på henne när vi så vill.På lördag ska hon hit när vi har räkfest och då sover hon över här.

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
8/23/18, 12:47 AM
#22

Vad skönt att allt verkar ordna sig till det bästa!

MonicaLagerquist
8/23/18, 5:57 AM
#23

#22     Ja vi är så lättade.Fortfarande svårt att tro att det är sant att svärmor bor nere i byn.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
8/24/18, 8:26 AM
#24

Igår pratade jag med killen som ska ha lägenheten och vi ska träffas i lägenheten på måndag.Vi ska ta det sista vi ska ha från lägenheten och han ville mäta och kolla lite.

Svärmor ville följa med så det får hon väl göra .Jag hade väl helst sett att hon inte följde med men hon är envis tanten.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
8/27/18, 7:07 PM
#25

Milde tid vilken dag.Vi hämtade Asta vid nio tiden och sen har vi varit i Solna och tömt lägenheten.Massor av saker mycket mer än vad vi trodde.Tur att vi kunde lämna en del.Nu är vi klara där .Det som står kvar,Soffa ett par bokhyllor soffbord och lite småskräp tar Ove som har köpt lägenheten hand om.
Hela hallen full med saker som ska tas rätt på och en massa saker nere hos svärmor men nu är klockan sju och jag orkar inte mer idag.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
8/31/18, 7:43 AM
#26

Igår när vi kom för att hälsa på svärmor var hon iväg på en utflykt.De hade åkt till en kyrka i närheten och det hade sjungits i kör och de hade haft väldigt trevligt.Härligt att svärmor vill följa med när de åker iväg.
Sen fick vi höra att hon även varit med när de åt kräftor i tisdagskväll.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
9/14/18, 8:52 AM
#27

Svärmor trivs så bra i sin lilla lägenhet.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Maria
9/14/18, 9:03 AM
#28

Härligt att höra

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
10/31/18, 6:36 PM
#29

Idag har svärmor blivit riktigt arg på oss. Hon fick ta med tre mattor till nya boendet på prov. Nu har hon snubblat ett antal gånger på den ena mattan så idag har vi på personalens uppmaning plockat bort den mattan. Svärmor är milt sagt tvärförbannad på oss. Hon anser att personalen ljuger .Hon har minsann inte snubblat.

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
10/31/18, 9:24 PM
#30

Okej! 😂

MonicaLagerquist
11/1/18, 7:44 PM
#31

Gud giv mig styrka

Just avslutat det 11 samtalet idag  med en arg svärmor angående hennes mattor.

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
11/1/18, 8:21 PM
#32

Mattkriget har inletts! 👌🏻

MonicaLagerquist
11/1/18, 8:36 PM
#33

#32 Jag är totalt slut.

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
11/1/18, 8:55 PM
#34

#33 Ja, det är tröttsamt… …man kan argumentera tills man dör. 😌

Annons:
Maria
11/1/18, 8:58 PM
#35

Ja vad göra man eller snarare vad säger man.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
11/1/18, 9:17 PM
#36

#35 Ja du. Jag försöker att bevara lugnet och förklara att man inte får ha mattor om man riskerar att snubbla på dem. Min man fixar inte att bevara lugnet så jag har fått ta Alla samtal idag.

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
11/1/18, 9:36 PM
#37

#36 Stackars dig! Hon kanske kan ha mattan som prydnad på väggen om den är snygg nog? Typ en rana.

MonicaLagerquist
11/2/18, 1:13 PM
#38

Idag var svärmor på bättre humör när vi var där. Jag har lovat att köpa henne en gummerad dörrmatta och det gick att skoja med henne om det. Hon ogillar blommiga saker i grälla färger så vi skämtade om ett hon skulle få en sån matta.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
11/2/18, 1:15 PM
#39

#37 Hon har så fullt på sina väggar så om det skulle upp en matta där fick det bli en i dockskåpsstorlek.

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
11/2/18, 1:46 PM
#40

#39 😀 Ha ha! Bra att hon var gladare idag!

Maria
11/2/18, 2:02 PM
#41

Vad skönt att detta verkar lösa sig.

Jag förstår att det är jobbigt och man kan bara hoppas att svärmor i mer klara stunder inte blir för ledsen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
11/15/18, 8:31 AM
#42

Nu har svärmor glömt att hon har haft mattor. Ibland är det skönt med lite glömska.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
11/15/18, 8:42 AM
#43

Ja ibland kan glömskan vara till hjälp vid demens. Sorgligt men bra ändå…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
7/19/19, 11:08 AM
#44

Nu har svärmor bott på sitt boende i snart ett år. Hon trivs bra och personalen är underbar.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
7/19/19, 11:11 AM
#45

Så skönt att höra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
7/19/19, 11:39 AM
#46

Ja att ha henne så här nära är så tryggt. Vi är nere i princip varje dag,vi kan enkelt hjälpa henne med tandläkarbesök, betala och hålla koll på hennes räkningar. Hon är så mycket gladare och piggare nu när hon får mat och medicin som hon ska. Hon får komma ut dagligen en liten sväng ,det finns folk kring henne så hon får sällskap och stimulans.

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
7/19/19, 3:25 PM
#47

#46 Härligt! 🙂

Upp till toppen
Annons: