Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1117 ggr
Eda
2019-01-06 19:22

Anhöriga som inte vill skaffa hjälpmedel

Fotot visar en kvinna som tack vare sin rollator, som hon hade med på en bussresa från Sverige, klarade av de besvärliga backarna i Siena (November 2018). 

Att det är många behövande som inte vill skaffa de hjälpmedel och hjälp de har rätt till kan faktiskt bli ett stort problem för anhöriga, vilket många med funktions-nedsättning inte tänker på! 

Själv tror jag att det har att göra med missriktad stolthet, att man skäms för att visa att man har funktionsnedsättning, en bra karl reder sig själv och att man inte vill ligga samhället till last eller vara till besvär. Men rent praktiskt blir det oftast precis tvärtom.

Jag har därför gjort ett blogginlägg med tips för anhöriga till behövande som inte vill skaffa färdtjänst, rullator, rullstol, byta bostad samt att ta hjälp av samhället fast de skulle behöva det, se vidare: 
https://handikapptips.wordpress.com/2019/01/05/tips-till-anhoriga-till-behovande-som-inte-vill-skaffa-fardtjanst-rullator-rullstol-byta-bostad-samt-att-ta-hjalp-av-samhallet-nar-de-ar-i-stort-behov-av-det/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-01-06 19:38
#1

Min svärmor vill ju aldrig ta rullstolen med sig när vi ska på stan eller läkarbesök,Men vi tar med den och så kan hon använda den som rullator tills dess att benen inte bär längre då får hon åka. Hon tycker att det är pinsamt att sitta i rullstol

Stolt ägare till fem La permer

Annette
2019-01-06 19:59
#2

Eller när någon vägrar skaffa hörapparat. Vederbörande vägrar att inse att den hör dåligt och hävdar bestämt att det är alla andra som talar otydligt eller mumlar. Tyvärr medför det att den med dålig hörsel lätt uppfattas som dement eller bakom flötet.

Eda
2019-01-06 20:13
#3

#1 Min mamma ville vara sig skaffa rullator eller rullstol från början, men eftersom jag är envis av mig övertalade jag henne, hon använde också sin rullstol i början som rullator tills hon blev trött och inte orkade gå längre. Senare i livet var hon dock tacksam över båda dessa och insåg själv att hon skulle ha svårt att klara sig utan dessa. 

#2 Så sant, dessutom blir många väldigt irriterade när de märker att den de pratar med inte hör utan att man får ”god dag yxskaftsvar”, vilket kan leda till att man slutar prata eller umgås med personen.
När det gäller min mamma trodde jag att hon hörde illa när hon var i 90-årsåldern så jag tog med henne till hörseltest, men det visade sig att hon hörde ovanligt bra, men att hon struntade i att svara om hon inte ville!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Lussan20
2019-01-06 21:09
#4

Min pappa vägrade hörapparat, mamma fick skrika och fick så ont i halsen. Hon hade opererats för cystor på stämbanden tidigare och blev så trött på detta skrikande.

Han påstod att hon mumlade. Vi som inte var där så ofta orkade höja röstvolymen, men hon fick kämpa varje dag. Pappa fick idéer om lite allt möjligt. Mamma fick inte ha Adventsljusstakarna tända  det drog ström, hon skulle gå i mörker och snubbla omkring.

Hon skulle lägga sig då han ville lägga sig, där låg hon i mörkret medans han låg och lyssnade på gammal dansmusik. Ja till slut blev det ett utbrott, men det får bli en annan historia. Pappa gick inte att rubba….Mvh/WL🌺

Eda
2019-01-07 09:55
#5

När det gäller TV och att höra dåligt i en familj där övriga hör bra vet jag två bra tips, dels att sätta på text-tv när sådan finns och dels att skaffa hörlurar kopplade till TV:n som den som hör sämre kan använda. På så sätt slipper övriga familjemedlemmar lyssna på störande uppskruvad TV.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: