Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1505 ggr
Eda
2019-03-21 08:34

Demenssjuka som vägrar promenader & hjälpmedel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När det gäller demenssjukas vägran att skaffa hjälpmedel eller vägran till aktiviteter får man ofta ta till andra knep än övertalande och argumenterande. 

Hade jag följt min demenssjuka mammas önskemål hade hon inte kommit ut ur huset där hon bodde i c:a 10 år och inte heller deltagit i några som helst aktiviteter!

Om hur jag gick till väga har jag skrivit om i min blogg.

Se: https://handikapptips.wordpress.com/2019/02/02/tips-hur-man-kan-bemota-demenssjukas-vagran-till-hjalpmedel-eller-aktiviteter/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Magi-cat
2019-03-21 08:55
#1

#0 Bra tips! 🌺 Att argumentera och övertyga hjälper oftast inte.

Ibland kan det gå för långt att den sjuka ska ge sitt godkännande till allting. Om de inte kan sätta sig in i olika situationer och göra ett medvetet val blir det lätt för mycket och de säger bara "nej"…

Men alla är olika. Hur gör man med endast lätt demenssjuka som tycker att man bestämmer över deras huvuden och där det inte hjälper att lirka? (Det är svårt…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-03-21 11:01
#2

Jättebra tips.🙂

Jag tror också att demenssjukdom kan vara som svårast i många fall där sjukdomen inte "gått så långt", där medvetandet fortfarande är stort. Där är det svårt att nå personen många gånger.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2019-03-28 10:36
#3

Toppen bra tips

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: