Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 743 ggr
MonicaLagerquist
4/25/19, 7:49 AM

Nattliga telefon samtal

Idag ska vi lämna tillbaka svärmors telefon. Vi har raderat alla hennes kortnummer då hon har börjat ringa till oss till sin syster och några till nattetid. Själv minns hon inte att hon har gjort det och hävdar bestämt att hon inte ringer till folk mitt i natten.

Är det någon som har ett tips på lösning så delge gärna mig det.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Pyttelite
4/25/19, 7:54 AM
#1

Hon är väl helt enkelt orolig på natten och behöver prata med någon. Ibland är hjärnan inte rationell. Bor hon ensam?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


MonicaLagerquist
4/25/19, 8:04 AM
#2

Hon bor på ett boende men har eget rum.Det finns vaken personal dygnet runt,

Stolt ägare till fem La permer

Pyttelite
4/25/19, 8:14 AM
#3

Då kanske ni både ska prata med personalen och svärmor så att hon vet hur hon ska agera när hon känner sig vilsen att radera kortnummer verkar grymt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
4/25/19, 8:38 AM
#4

#0 Förstår dilemmat. Nätterna brukar ofta vara värst och den gamla förstår inte just då om det är natt eller inte. Och som anhörig orkar man inte med telefonsamtal mitt i natten…

Kanske personalen kan ställa undan telefonen på kvällen och ta fram den igen på morgonen? 

Har hon larm? Då kan man hänvisa till att på natten trycker hon bara på armbandet så kommer någon.

(Detta har fungerat bra i ett fall som jag känner till, men det är klart, alla är olika och man får pröva olika sätt.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
4/25/19, 8:45 AM
#5

Att radera kortnummren är tänkt att fungera så att hon hinner tänka efter. Hon kan alla nummer utantill.

Vi har självklart pratat med personalen. Svärmor kan ringa 10-15 gånger per natt och hennes syster blir så rädd när det ringer nattetid. Systern är också i nittioårsåldern.

Hon har larm.Både på armen vid toaletten och vid sängen.

Stolt ägare till fem La permer

Magi-cat
4/25/19, 8:47 AM
#6

#5 Jobbigt. 😢

Då är det väl att ställa undan telefonen som återstår.

Förhoppningsvis vänjer hon sig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Caeli
4/25/19, 8:53 AM
#7

Finns något som kallas tyngdtäcke eller demenstäcke - tunga täcken som kan minska oro och ge bättre sömn. Kanske kunde vara en lösning?

Tant Grön
4/25/19, 9:36 AM
#8

Ställa undan telefonen är väl det man brukar göra när det blir så. Har en idé, skulle det inte gå att vidarekoppla telefonen på natten så det ringer till personalen i stället på natten? Så är det ju någon som svarar när hon är orolig.

Carmarino
5/1/19, 6:41 PM
#9

Har haft samma problem själv, även om min mor som väl var oftast bara ringde på dagen. Det hände dock att hon ringde på natten också. Vi fick göra som ni, ta bort kortnummerna. Till slut fungerade inte det heller, för hon ringde nummer helt på måfå. Så då fick vi ta bort telefonen helt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
5/2/19, 8:46 AM
#10

Än så länge har det fungerat med att ta bort kortnumren.

När det händer andra saker kring svärmor så blir hon extra orolig. Det som triggade ringadet denna gång var att hon var hemma hos oss och år påskmat. Förra omgången natt ringningande började när hon var magsjuk samtidigt som vi var i Thailand.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
5/15/19, 10:09 AM
#11

Peppar peppar. Sen vi plockade bort snabbnumren så här nattringandet slutat.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: