Anhöriga iFokus

Anhöriga

Etikettfunktionsnedsättningar
Läst 1762 ggr
Jess89
1

Tourettes

Första gången på bra länge slog jag på tvn och fick se den dokumentär om touretts. Tyckte det var väldigt intressant och se och det fick mig och fundera över hur folk behandlar mäniskor med touretts syndrom.

Hur behandlar du en människa med Tourettes syndrom?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Karmatarerskanise
0

Har aldrig träffat någon med den problematiken, inte som visat det i alla fall.

XxKimxX
0

Det här är intressant. Jag har aldrig hört om behandling för touretts, bara att lära sig att leva med det.
Jag har därför haft känslan av att det inte är något som går att bli av med men det borde ju gå. Eftersom många kan låta bli med sina tics bland folk, eller åtminstone tona ned det så borde det gå att lära sig att stå emot.

Jag vet inte men hoppas att någon här inne kan ha svaret.

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Karmatarerskanise
0

Visst kan man bli mycket bättre med hjälp av terapi och stöd. Känner en som är stödperson åt en som nästan är. Symptomfri idag och som var riktigt illa däran.

Jess89
0

#2 såg du programmet?

[AnnaFannyKarolina93]
0

Har (vad jag vet) aldrig träffat någon med Tourettes, så vet inte riktigt hur jag skulle reagerat. Förmodligen olika beroende på vissa saker … om man ska vara riktigt ärlig.

Intehärutandär
0

Har inte mött någon heller. Som vuxen så hoppas jag att jag skulle koppla det till diagnosen och inte undra argt över dåligt beteende. Som yngre tänkte man ju sällan längre än till ett beteende. Nu kan man se bakom beteendet. Och försöka se hela bilden, innan man dömer.

[Citronpaj]
0

Tja, jag vet troligen inte om att personen har något sådant. Så försöka undvika personen så gott det går.

Karmatarerskanise
0

7 nu hänger jag inte med?

Denna kommentar har tagits bort.
XxKimxX
0

#4 Jag vet inte om jag såg det men jag har sett flera dokumentärer om det. Jag har mina egna tics för mig, pratar för mig själv och kan både klä och bete mig lite udda så jag har total förståelse för människor som inte riktigt "passar in". Om inte annat tycker jag att det kan vara lite härligt att se människor som är annurlunda, även om jag också vet hur jobbigt det kan vara för en själv.

Jess89
0

#10 Är det intressant och se och kan du lära dig något av dokumentärerna?

XxKimxX
0

#11 Jag är intresserad av människor och hur vi är. Varför vi gör de val vi gör och varför vi beter oss eller tror på det vi gör. 
Så… Jag hoppas det. :)

Jess89
0

#12 Ja det är väldigt intressant. 🙂 Intressant och se om de kommer med några bra metoder som kan hjälpa de som har tourettes. Kan alltid hoppas kan inte vara jättelätt och leva med även om man lär sig hur man ska leva med det.

XxKimxX
0

#13 Nej, det kan det inte och ja, det hoppas jag att det gör. Vet själv hur svårt det kan vara att leva med tvångstankar och tics. 🙂