Bakverk/recept
Tycker du om att baka eller bara vill kolla på fina bakverk då har du hittat rätt tråd.
Här kan ni tipsa varandra om recept på bakverk. Om ni vill får ni väldigt gärna lägga upp bilder på det ni har bakat.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Jag kan lägga in bilder. Är också konditor/bagare sedan gymnasiet - så jag kan svara på frågor.
Jaghar köpt "sprutgrädde" och gräddvaniljglass. Till det vill jag ha bananer med kokos. Hur gör jag? Kan man steka dem i kokosflingor? Eller ska jag använda kokosmjölk? Kan de göras i micron?Tacksam för svar.
#2 Detta var något nytt för mig, men jag fann recept på detta här, och där står det att man bara kan rulla bananen i kokos. Jag kan tänka mig att det är väldigt gott att doppa i vit choklad och sedan kokos med. Och skiva.
Mums filibaba! Detta skall prövas!
Tack Snövit🙂
#4 Skvallra gärna över hur resultatet blev, är väldigt nyfiken.
Får återkomma om det. Kunde inte prova för kokosflingorna var försvunna!
I stället stekte jag bananerna i farinsocker och kokosmjölk. Gick att äta men mer var det inte.😕
#6 Vad synd! Bakar du ofta?
När jag satt och funderade på bakverk kom jag och tänka på den goda tårtan jag gjorde till studenten. Helt underbar tårta om man älskar choklad, som väldigt många gör.
Ingredienser
200 g smör
4 ägg
5 dl socker
180 g vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
Glasyrtryffel
100 g smör
300 g mörk choklad av bästa kvalitet
2 dl grädde
1 dl socker
Gör så här:
Ställ in ugnen på 190 grader.
Smält smöret i en kastrull och låt det svalna.
Knäck äggen i en bunke och blanda sedan ner det smälta smöret. De övriga ingredienserna siktar du i bunken i en sil. Den här kakan blir bättre ju mindre man rör i den så försök att bara precis blanda om.
Smöra en form med löstagbar kant, cirka 24 centimeter i diameter. Häll smeten i en formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen cirka 25 minuter. Kakan ska ha en fast kant men vara mjuk i mitten.
Glasyrtryffel
Ställ fram smöret så att det blir rumsvarmt.Hacka choklad och lägg den i en rymlig skål eller bunke.
Koka upp grädde och socker och slå blandningen över den hackade chokladen. Rör så chokladen smälter.
Tillsätt därefter smöret och blanda till en slät smet. Låt stå i rumstemperatur minst 12 timmar innan du glaserar tårtan.
Bred glasyren över den kalla kakan och dekorera gärna din chokladtårta med fina, färska bär.
Sitter just nu och mumsar på hembakade nygjorda munkar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#9 Låter väldigt gott!
Du får gärna dela med dig av receptet. 🙂
#10 Jag bakar med höftmått. Man gör en något fetare bulldeg med ägg (typ 2-3 st till en normalstor sats) i och mer kardemumma, jäser, bakar ut i ringar och när de jäst friterar man.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#10 Lät gott! Får nog prova och göra egna munkar någon gång. Gillar att baka men brukar ha svårt att veta vad jag ska baka.