Anhöriga iFokus

Anhöriga

Etikettertips-och-rådövrigt-anhörigafunktionsnedsättningarpsykiska-sjukdomarfunktionsnedsättning
Läst 28 ggr
Eda
2026-02-11 13:00
0

Brandrisk vid funktionsnedsättning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

BRANDRISK VID FUNKTIONSNEDSÄTTNING
Jag har skrivit om detta också i Rörelsehinder, men jag vet att detta också är extra viktigt för anhöriga till personer med demenssjukdom som kanske inte själva tänker på brandrisken när det gäller rökning och tända stearinljus.

Många minns säkert den tragiska händelsen år 2005 då Monica Zetterlund omkom vid sängrökning. Hon hade skolios och var rullstolsburen och hade därför ingen möjlighet att ta sig undan när branden spred sig i och runt sängen.

Här är tips på hur man kan minska risken för olyckor, trots att rökning förekommer och likaså alternativ till levande ljus.

Se: https://handikapptips.wordpress.com/2019/10/06/cigarrett-och-piprokning-vid-funktionsnedsattning/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Foto: Rehabshops hemsida Inlägget uppdaterat 2026-01-24 Observera: Jag rekommenderar självklart inte rökning. Detta blogginlägg handlar om hur man kan minska risken för brand och rökförgiftning för personer som redan röker och samtidigt har nedsatt rörelseförmåga eller en demenssjukdom. Sängrökning bör absolut undvikas – men om det ändå förekommer är det extra viktigt att skydda både…
Vixxen
2026-02-11 17:38
1

Bra råd!