Anhöriga iFokus

Anhöriga

Etikettot-utanför-ämnet
Läst 1178 ggr
Jess89
0

Stormen

Hur har ni förberett er inför stormen?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[dvärghamster Uppfödning]
3

Det kommer ju inte vara världens största storm och ett hundra tal människor kommer dö. Det är bara en liten storm som kommer. Varför överreagera och tro att det är en jätte stor som kommer?

[mansolsson57]
1

här i skåne har tak trilat av så jo det är stor storm

Grodan
0

jag tog fram ljus, bunkrade upp med vatten osv… men stormen nådde inte hit

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Intehärutandär
1

Vi behöver inte det - bor i Dalarna och här blåste inte ett löv fel. 🙂

monstermash
0

#1 - Eh, skojar du med mig? Det är den mentaliteten som gör att folk dör i stormar, för att man inte tar det på allvar.

Tak blåste av, container flög iväg, båt gick på grund, byggställningar flög iväg, elleningar rasade, 82 000 var utan el… Och vi överreagerar? Sverige är inte rustade för storm. Det är ovanligt för oss, 11 år sedan en ordentlig storm och denna var ännu värre än Gudrun.

Stormen låg på mest 40 meter per sekund, och den högsta medelvind som uppmätts i Sverige någonsin vid kusstationer är just 40 m/s, den högsta byvinden är 43 m/s - år 1999… Så att folk var oroliga är faktiskt väldigt bra, för stormen hade enorm kraft och kunde tagit så många mer dödsoffer om allmänheten inte hade hållt sig inne.

monstermash
0

20,8–24,4 m/s, halv storm: Bryter mindre träd, taktegel blåser ned. På öppet hav är vågorna över 3 meter, ibland upp till 5 meter. Färjetrafiken påverkas av t ex förseningar. Oftast ställs katamaranfärjetrafik in.

24,5–28,4 m/s, storm: Rycker upp stora träd med rötterna, stora skador på hus, höga vågberg med brottsjöar, havet nästan vitt av skum. Färjetrafiken ställs oftast in för passagerarnas komfort och vältrisk av gods eller fordon på bildäck

28,5–32,6 svår storm: På stora ytor i skog har alla träd fällts av vinden, stora fartyg som nyss synts försvinner bakom vågberg, havet helt vitt, skum i luften försvårar sikten

32,7–36,9, orkan: Stora föremål flyger i luften, fönster blåser in, byggnadsställningar rasar, båtar kastas upp på land, allmän ödeläggelse

… Jag tycker vi alla borde vara tacksamma att vi klarade oss väl, med tanke på att vissa delar i Sverige faktiskt hade orkan och drabbades mycket hårdare än oss. Hos mig var det vindstyrka upp till 29-30 m/s..