Problem men God man
Hur gör man om man har åproblem med godman?
Svärmor har ju sen ett knappt år godman.Problemet är att hon krånglar och inte vill betala det som vi handlar åt svärmor.
Nu ville personalen att svärmor skulle ha nya lakan då hennes är trasiga och totalslut.Varpå jag beställt nya men då vill den gode mannen inte ersätta mig då kvittot går till mig.
Jomenvisst hur ska det annars gå till i pandemitder.Jag beställer i mitt namn det svärmor behöver.
Stolt ägare till tre La permer
Du kanske måste prata med God man innan du beställer och då få specifierat för hur köpet ska gå till +ev. får väl god man själv då sköta beställningen ifall du inte är godkänd.
Ja, gode mannen måste ju redovisa allt, i princip vartenda öre, för de på överförmyndarenheten eller vad det kallas, så då behöver hon kvitton att ge dem.
Ni skulle i och för sig kunna lösa det genom att hon (godemannen) skriver att ni handlat och lagt ut pengar, och få en underskrift av er och eran svärmor att allt har gått rätt till och att hon gett sitt samtycke. Plus kvittot i fråga, att skicka med.
Kan du inte istället beställa i hennes namn med ett c/o till ditt namn, din adress?

Den här gode mannen har varit emot oss från början.Anklagat oss för att öppnat svärmors post vilken vi inte gjort och inte kan göra.
Hon har fortfarande efter ett år inte ersatt oss för sånt som hon ska ersätta osv.
#4: om man inte är nöjd med den gode man man har så har man alltid rätt att avsäga sig godmanskapet och/eller få en annan då det är frivilligt att vara tilldelad en.
Detta med att hon inte ersätter er för kostnader ni har lagt ut pengar för, borde ni ta upp med henne en gång till och stå på er.
Det ingår inte i hennes uppdrag att trilskas på det viset.
Går det inte, att istället vända er direkt till enheten, om det är så att ni känner att hon inte sköter sitt uppdrag så som hon ska.
- Redigerat 2021-01-11 08:44 av [Moon AppleGrey]
#4: Ta kontakt med överförmyndarnämnden i er kommun.

Så här svarar hon bland annat
"I många fall brukar anhöriga även ge gåvor till sina äldre. "
#7: Snicksnack, då ska det framgå redan från början att det är en gåva.
Så det resonemanget köper jag inte.

Så glad.Nu ska svärmor få en ny god man.
Hoppas på ett bättre exemplar!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#9: vad skönt!
Hoppas att det blir bättre nu med den nya (och det lär det nog). 🙂

Jag har kollat upp personen och det verkar vara en trevlig tjej.Vi har många gemensamma vänner på FB.
#9: Hoppas att det blir bättre med den nya.

Vi har fortfarande inte hört av överförmyndaren.
Vilken tid de tar på sig.

Ja det tar hur lång tid som helst.När vi fick brevet från dem hade vi två dagar på oss att besvara brevet.
Det är väl typiskt. Om vi skall göra något så skall det ske på en gång medans de har all världens tid på sig att fixa 🙄
Hoppas de får fingrarna ur snart, om inte annat för er skull.
- Redigerat 2021-03-08 11:08 av Draken
#14: Ja, tyvärr så tar sådant tid.

Nu har svärmor fått en ny god man.
#19: Skönt. Hoppas han/hon är bra.
- Redigerat 2021-03-27 13:06 av Draken

Tyvärr krånglar det ju alltid.
Vi har inte fått något brev om att svärmor har fått ny god man.Men jag ser ju på svärmors adress att hon har fått en ny.Så jag mailade till överförmyndaren och undrade om vi kunde få kontaktuppgifter till den nya.Känns ju lite knepigt att ta kontakt med personen på FB.Men så kunde man inte görea.Eftersom att jag inte är släkt med svärmor så får jag inte veta vem det är.Min man mår dåligt av att kontakat myndigheter och han har problem med att skriva så det är alltid jag som fixar sånt.
Nåväl jag får väl skriva från hans mail helt enkelt.
Men att det skall vara så svårt med allting.
Hoppas ni får kontakt. Ja skriv från makens mail om de är så tjuriga.

Eftersom att det är vi som hjälper svärmor med inköp så kan det ju liksom vara lite smidigt att vi har kontaktuppgifter.
Jo jag tänkte lite så jag också :)

Fortfarande krångel med gode man.Nu ringde boendet.Det ligger obetalda räkningar och de har inte fått några uppgifter om ny god man och den tidigare svarar inte på mail eller telefon.
Nu har jag via min mans mail skrivit ett mail igen till överförmyndaren och påpekat att det finns obetalda räkningar och att deklarationen snart ska göras.
#25: Men så jobbigt! Hade hoppats på att det hade löst sig vid det här laget.

Fortfarande inget svar från överförmyndaren.
#27: Verkligen en stressfaktor i ert liv - hoppas att det kommer att lösas snart!

#28 Ja mitt mående är ju inte på topp om man så säger.

Nu har överförmyndaren hört av sig.Hon skulle kolla så att den gode mannen tagit kontakt med svärmors boende.Men vi fick inga kontaktuppgifter till den gode mannen.
#30: Det är så dåligt så man tror att det inte är sant.
Har de själva inga äldre anhöriga?
Tappa inte modet - det är inte er det är fel på!!

Jag fatttar inte varför vi inte får kontaktuppgifterna.Jag vet ju vem det er men det känns ju lite knepigt att ta kontakt via FB.
#32: Jag håller helt med - troligtvis finns det någon regel som styr och att man är rädd för att ta egna motbeslut för då hamnar man i pressen.
Nej, kontaktuppgifterna borde de anhöriga få.
Åtminstone barnen.
(En jag känner har haft både förvaltare och god man.)
Finns ingen anledning till varför de inte har lämnats ut.
#27 Vad är det för fel på folk. Vad jobbigt för er :(
#32 Förstår att du inte vill ta kontakt över Facebook. Jäkligt dåligt av överförmyndaren att inte lämna ut uppgifterna.

Nu har gode man ringt till oss.
#36: Skönt att höra. Då har det löst sig nu då? Även fast det tagit onödigt lång tid…

Ja det är skönt att det till slut har löst sig.Men helt onödigt att det ska vara så krångligt.Väldigt dåligt skött tycker jag.
#38: Hoppas nu att den nye håller måtten.
Förstår hur jobbigt det måste vara när man ser ett problem men kan inte påverka.

I princip är det ju bra med en god man.Men då ska det ju fungera.Det har det ju inte gjort tidigare.Jag hoppas att det ska fungera bättre nu.
#36: Vad skönt. Hoppas ni slipper mer strul nu. Och att svärmors räkningar som ligger blir betalda så hon slipper inkasso.

Idag när vi var nere hos svärmor ringde det en man på svärmosrs telefon och sökte XXX XXXX som var svärmors förre gode man.Det var jag som svarade så jag bara sa att här finns ingen XXX XXX.
Förstår inte varför hon har givit ut svärmors nummer.
#42: Jag tycker att systemet God man borde granskas - det verkar vara en del konstigheter inblandade.
#42: Det låter ju ganska oroväckande. Tur att det var du som svarade och inte svärmor.
Slogs av en tanke …kan det vara bedragare ? det har ju varit mycket sånt nu med folk som har lurat och rånat äldre personer. De har gett sig ut för att vara bl.a hemtjänstpersonal.
- Redigerat 2021-05-22 13:07 av Draken