Anhöriga iFokus

Anhöriga

Läst 147 ggr
Liz85
0

Tömma dödsbo

När en släkting dött som bor någon helt annanstans. Hur gör man bäst och billigast då?

Jag har inte möjlighet att ta mig dit själv men en annan i släkten bor mycket närmare. Så den släktingen har nyckeln och kan ta sig in. Men kommer antagligen inte kunna bära, tömma och städa själv.
Fråga inte varför, för jag vill inte gå djupare än så. Men den som vet förstår varför det inte är möjligt för den släktingen som bor närmast.

Googlade lite kring företag som köper dödsbon så att säga och det verkar som att allt från bortforsling till städning ingår. Men blir inte sånt dyrt? Hur mycket kan ett sånt företag ta för det?

Funderar på om det inte är billigare att släktingen får släppa in folk från en second hand som tar med sig allt de anser att de kan sälja. Och resten skickas på tippen. Men då måste nån städa också. Om inte någon vi känner kan hjälpa till med det. Men jag känner ingen där och tror inte min släkting har några såna kontakter heller som vill hjälpa till att leka "städföretag" för känner på mig att de av släktingen vänner som hjälper till kommer få göra det mesta i så fall.

Draken
0

Vet inte vad det kan kosta med någon som köper hela dödsboet , plockar ut och städar. men det känns som det kan bli ganska dyrt.

Då tror jag hellre på att någon second hand butik skulle kunna gå in och plocka det som kan säljas och forsla bort det, om inte ni vill behålla något själv. Sen får ni gå vidare därifrån

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-11-10 08:39 av Draken
Caeli
0

Om det går plus eller minus vid försäljning av ett helt dödsbo beror på hur värdefulla saker och möbler som finns.

Tror inte det är många secondhandbutiker som även kör till tippen och städar utan det får man anlita någon annan till. Vi tog hjälp av veteranpoolen och det fungerade riktigt bra.

• Redigerat 2021-11-11 17:04 av Caeli
Liz85
0

#2: nej tipp o städ har jag redan räknat ut per logik att de inte gör. Men många verkar ha ett slit och släng- tänk idag.
Själv ser jag hellre att de får plocka med sig hela och funktionsdugliga saker som går att ta reda på och låta någon annan få nytta av.

Än att bara kasta en fin gammal byrå, den där platt-tv som m har 5 år på nacken men funkar än med mera…

När det är utplockat får man väl kasta allt det andra på nåt sätt.

Liz85
0

Veteranpoolen var en bra idé! Ska kolla upp de iaf. :)

Maleficum
0

Nu kanske ni redan har fixat det, men när min farmor dog och vi plockat dem saker vi själva ville behålla anlitade min pappa ett företag som "köpte upp" dödsboet och även städade.
Minns jag rätt så kolla de och värdera alla sakerna som fanns kvar och om säljvärdet blev lägre än vad själva tjänsten kosta så betala man bara mellanskillnaden men var det mycket värdefulla saker kunde man även få betalt av dem istället (detta var i Sollentuna för väldigt många år sen men borde ju finnas liknande företag nu och även på andra orter). Tror det även finns företag som betalar för hela dödsboet oavsett hur värdefulla saker som finns för dem att sälja.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Liz85
1

Ja det är fixat. Min arvssläkting (till den bortgångne) har en som hjälpte till och drog i lite trådar. Så det löste sig galant.

Men det var just såna företag jag kollade på också. Tror jag. Fast jag kanske kollade på helt fel sorts företag.

De företagen jag snackade med gav en ganska stor summa för vad det skulle kosta att hämta allt. Och jag har hört av en bekant att det inte fanns så mycket värde i sakerna i lägenheten så det hade troligen gått ganska mycket minus för oss om han nu har rätt i det. Och då var inte ens städningen inräknat. Eller så var det ett dåligt "köpa dödsbo"-företag.

• Redigerat 2022-02-11 11:30 av Liz85
Maleficum
0

#6: Skönt det löste sig :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu