Syskon đ
Hej,
Har problem med mina systrar dÄ vÄr mamma börjar bli dement.
Jag Àr mellanbarnet som aldrig passat in i familjen. Valde att Äka pÄ kollo nÀr resten av familjen Äkte pÄ semester osv.
Nu börjar vÄr mamma bli dement, det har hÀnt att hon gÄtt o trillat o hamnat pÄ sjukhus, enda problemet Àr att dom inte meddelar mig om det hÀnt mamma nÄgot, inte ens om hon gÄtt o trillat, som senast- HemtjÀnsten hittade henne liggande pÄ golvet.
Vi alla Àr överens om att hon mÄste in pÄ ett boende, men dom gör allt utan att meddela mig nÄgot.
Ena stunden tycker dom att jag inte bryr mig, i nÀsta stund sÄ anklagar dom mig för allt bara handlar om mig nÀr jag försöker förklara mitt mÄende.
Dom trycker gÀrna pÄ att dom minsann jobbar och jag " bara" Àr sjukskriven, Àr inne pÄ mitt 8Är o försöker arbetstrÀna, som inte gÄr sÄ himla bra.
Dom Àr inte insatta i mitt mÄende (diagnoser) osv plus att jag har bÀttre koll pÄ hur kommunen och sjukvÄrden funkar. (DÄ jag Àr mitt i detta sjÀlv)
Dom tror helt pÄ vÄr mamma om att jag aldrig Àr dÀr eller ringer henne.
Ăven om det Ă€r lĂ„ngt mellan gĂ„ngerna, absolut, sĂ„ trĂ€ffar jag henne ungefĂ€r varannan vecka för vi delar intresse pĂ„ höst o vinter.
Mycket att jag har svÄrt att ha kontakt med henne beror bla pÄ skillnaden vÄr mamma gjorde/alltid gjort mellan mig o mina syskon.
SĂ„ jag vet inte om jag bara ska skita i allt eller vad.
Har mÄnga ggr strÀckt ut handen till mina syskon men dom har bara spottat pÄ den.
VÄr pappa anser att jag ska bjuda till osv men aldrig mina syskon.
SÄ nÄgon som har rÄd till mig?
Ha en fin dag!
FrÄn Gizmo o matte
Att försöka se det lite utifrÄn - det Àr sÄ mycket gammalt som kommer upp i den hÀr typen av situationer.
Har du ngn du kan ventilera med som inte Àr inblandad och som stÄr pÄ din sida - det Àr bra att ha ngn neutral.
Det Àr inte dig det Àr fel pÄ utan en situation dÀr vuxna fortfarande spelar barn.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli Àldre.
Jag Àr sjÀlv mellanbarn, men jag har inte sjÀlv upplevt det som du nÀmner hÀr.
Tror du inte det kan vara sÄ att de inte rikitigt förstÄr att det Àr dina diagnoser som stÀller till det för dig ?
5 av mina barn har autismdiagnoser m.m och deras syskon har svÄrt att förstÄ att det Àr deras diagnoser som stÀller till det för dem. Jag har förklarat för de andra barnen hur det ligger till. Men det Àr inte sÄ lÀtt nÀr de sjÀlva inte Àr i den sitsen.
Min mor börjar bli dement, jag och mina tvÄ Àldre syskon ser det, eftersom vi inte trÀffar henne varje dag, eller ens varje vecka eller mÄnad. Min förÀldrar bor i Nord Norge medans jag och min storasyster Àr bosatt i Sverige, och min storebror Àr bosatt lÀngre söderut i Norge.
Mina tvÄ yngre syskon ,som bor kvar i min hemstad, ser inte att mamma börjar bli dement. Vet dock inte om de faktiskt vet, men att de stoppar huvudet i sanden och lÄtsas som det regnar.
De blev jĂ€ttearg pĂ„ mig nu nĂ€r jag trĂ€ffade vĂ„ra förĂ€ldrar och pĂ„pekade detta. Jag var dum i hela huvudet och bara ljög för att vara elak, jag var tydligen ute efter arvet ocksĂ„, sĂ„ jag ville omyndigförklara mamma đ
Sen att bÄda mina Àldre syskon sÄg samma sak som mig spelade ingen roll, de var lika korkade de med .