Hjälp!
Min bästa vän, som jag växte upp tillsammans med och fortfarande ser som den som står mig närmast, börjar jag misstänka är alkolist.
Hon har sedan tidigt ålder fått stå ut med mycket skit, föräldrar som inte brytt sig för fem öre, sexuellt utnyttjad ett flertal gånger av personer hon litat på, blivit rejält sviken flera gånger.
För ca ett år sedan hände ännu en hemsk grej henne och i samma veva träffade hon en ny kille, nu är hon dag och natt med denne kille och då han festar mycket så får hon alkohol från honom. (hon är minderårig) Hon festar med honom oftast 2 ggr/vecka sedan dricker hon så fort hon är ensam. Bara i förra veckan fikade vi tillsammans (för första gången på ca 3 månader) då frågade hon om jag ville ha en lakritsshot där och då! Nu träffas vi nästan bara på fester där hon alltid dricker lite för mycket och gör bort dig rejält.
Jag vet inte vad jag ska göra, jag har stöttat henne genom allt hemskt hon gått igenom, gått till polisen å hennes vägnar etc. Jag vet att man inte ska se de hemska saker som hon råkat ut för som hennes person, men det är endå svårt. Jag gråter nästan varje gång jag tänker på henne nu :(
Då tycker jag att du ska kontakta socialbyrån för att få råd och hjälp ang. din vän.
Det bästa är att ta tag i detta snabbt, och du kan vara anonym när du ringer socialbyrån. Men om du bestämmer dig för ett möte tillsammans med socialbyrån kan du naturligtvis inte vara anonym.
Det finns olika vägar att gå för att ta tag i din vän, men här dig för med soc först.
Kram Lotta
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Hon har varit i kontakt med soc otaliga gånger innan, de har aldrig gjort något bättre, snarare tvärtom.
Även om jag anmälde anonymt skulle hon fatta att det var jag som anmält :(
Finns det inget jag som vän kan göra?? mer än det jag redan gör
Då får du nog kanske bita i det sura äpplet och faktiskt prata med henne om din oro som du har för henne. Även om hon blir arg. För som det är nu så tror inte jag att hon heller mår så bra om hon dricker för mycket. Då kan du vara ett stöd för henne o ni kan gemensamt söka hjälp för henne.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Ja, det är nog det jag måste göra. Har dragit mig för att inse det själv.
Då måste hon först komma över sin ovilja för myndigheter. Sist hon gick till en och prata med (som hon trodde hade tystnadsplikt) så berättade hon allt hemskt hon vart med om utsprett på 4 sessioner och på den fjärde sa den idioten att hon måste berätta för hennes föräldrar! Visst är det bra att det blev så i längden men det var väldigt dåligt skött allting av soc
Ja, det är ju olyckligt att det blev så. Men är hon minderårig så måste tyvärr föräldrarna kontaktas. Men dock är det kanske lättare om hon känner att hon har en vän med sig. Samt berätta om familjesituationen. För på något sätt så måste ju både hennes o familjens situation i så fall lösas.
Jag säger samma som Kalendula hur du ska göra. Det är att vara rak och visa att du vill hjälpa till. Det är mer än beklagligt att vuxan inte kan hålla på tystnadsplikten fast det handlar om en minderårig.
#5 tack för dina kloka ord :)
#6 Ja, det är hemskt" Fast det värsta är nog tycker jag att hon inte stannade och berättade att hon har anmälningsplikt när hon hörde vad det handlade om så hon själv fick välja, utan trampade rakt över henne! (tog föresten reda på hos polisen någon vecka senare att det är olagligt att inte berätta att man har anmälningsplikt ifall man har det)
När jag jobbade på en skola kom alltid tjejerna till mig fast jag är lärare och inte kurator. En tjej i 8:an hade varit till kuratorn och berättat om en kille och kuratorn som känner mamman berättade om vad tjejen talat om.
Då gick jag till rektorn och talade om detta och gissa om han blev arg och kuratorn fick påföljder av detta och fick be tjejen om ursäkt!