Anhöriga iFokus

Anhöriga

Etikettadhd-add
Läst 2087 ggr
[Kaktuz]
0

Jisses.. (ADHD-ämne)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fann denna frågan till en dietist i Allers, jag undrar så klart varför inte doktorn informerat föräldrarna om medicinen!

[Forest]
0

Det är så vanligt att det anser jag läkaren bör nämna även när man köper ut medicinen så säger apotekaren "kända biverklingarna". Lite för dubbelkolla att man är medveten om det tror jag. Sen finns det en biförpackning man kan ju läsa den lite, jag har inte gjort det då jag antagligen skulle bli helt nojjig ;) Men vanliga biverkningarna vet jag om o medveten om dom.

[Kaktuz]
0

Ja läkaren SKA ju informera om dem mest vanliga biverkningarna.

Jo precis, läser man så tänker man bara på biverkningarna, men i detta fall är ju aptiten en vanlig biverkning och borde informerats Foten i munnen

[Forest]
0

2 Oja denna är ju en vanlig biverkning så den ska verkligen läkaren informera om. Undra om de fick veta om någon som helst biverkning Obestämd

[Kaktuz]
0

Ha jag med undrat, så orolig som denna föräldrer är och vänder sig till en damtidning (ursäkta uttrycket) och till en dietist..

mayolica
1

Visst kan det verka lite märkligt om föräldrarna inte fick någon information om medicinen, varken av läkaren eller apoteket?  Men jag tycker ändå att det som är mest oroväckande är att föräldrarna vågade ge barnet medicinen utan att först ha läst informationsbladet och sen vänder sej till en damtidning med frågorna? 🤔

Även om dom inte blev informerade och själva struntar i att hålla sej informerade så borde väll behandlingen följas upp av läkare? 🤔

~ mayolica ~

LinaLj
1

Det behöver ju inte vara så att läkaren inte informerade, det kan ju vara så att han/hon informerade men att föräldrarna inte tog till sig informationen. Jag kan tänka mig att det kan vara jobbigt att komma ihåg allt som läkaren informerar om när man sitter och lyssnar på läkaren som förälder. Förmodligen är man både orolig och nervös och till och med rädd. Så det är inte så konstigt att all information inte tas in.

Det som jag tycker är det märkliga är att man inte vänder sig till läkaren med dessa funderingar. Då får man ju chansen att ställa följdfrågor som kanske dyker upp när man får svaret att det är en biverkning. Nu ser man ju inte hela svaret men frågor som kan dyka upp är ju tex om man ska jystera medicineringen eller om man kan göra något annat för att öka aptiten.

mayolica
1

Sen kanske man ska vara så snabb med att dra förhastade slutsatser? Vi vet ju faktiskt igenting?  Det framgår inte i texten om föräldrarna var informerade eller inte?

Att dom skriver till en dietist med frågar om kost o aptit kan vara av andra skäl, det behöver inte betyda  att dom inte visste något om biverkningen.?

~ mayolica ~