Anhöriga iFokus

Anhöriga

Etikettadhd-add
Läst 2890 ggr
toshiba
0

Ledsen mamma

Jag har en dotter som jag är väldigt orolig för. Hon är 22 år och har efter några turer till Psyk och akuten fått diagnosen Borderline. Hon tar en massa mediciner och går regelbundet till en psykolog för KBT.

Hon får dippar ibland då hon skadar sig själv för att det gör mindre ont i skälen då. Hon har egen lägenhet och jag känner att hon är väldigt passiv och inte kommer sig för att göra något åt sitt liv utan bara sitter där och funderar. Ibland undrar jag om hon är ärlig mot sin psykolog och läkare och gör som de säger. Ibland tror jag hon tar andra droger för att lindra sin ångest.

Av en händelse råkade jag komma över en bok om ADD och nu misstänker jag att det är detta hon har och att hon fått det från mig, då jag också känner igen mig själv i detta.

Kan de ha missat detta på psykiatrin? Kan hon kräva ett test? Ska jag kontakta hennes Psykolog eller läkare? (hon är ju myndig).

Jag är väldigt rådvill och känner mig väldigt ensam. Hur ska jag hjälpa henne?.

Jess89
0

Jag känner att jag tyvärr inte har mycket kunskaper inom det här området. Går det att prata med din dotter om dina misstankar?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

monstermash
2

Nej, jag tycker inte du ska kontakta hennes psykolog! Det är hennes liv när hon är myndig. Ta det med henne och låt henne bestämma om hon ska utreda sig för ADD. Däremot kan du ju utreda dig själv om du tror att du har det.

trollsländan
2

Jag tycker nog att det vore bra om hon utreddes om hon har något annat eller mer än bordeline. Jag har själv en anhörig med adhd och sedan är jag godman åt en kille med emetionell personlighetstörning. Det är alltid bra att utredas och komma fram till vad man har, för att man både ska få rätt medicin och rätt insatser insatta.Men detta är jag. Sedan vet jag en del eftersom jag är vardags/livsstils coach åt personer med någon problematik eller med depressioner att oftast vid adhd eller add så tar man till droger.Man självmedicinerar sig om man inte får rätt insatser från början.Men prata med din dotter och tala om hur du tänker och se om hon tar till det du säger. Har du andra frågor får du gärna maila på mail@linjensinfo.se

Disturbed-Angel
1

Hur ser din relation ut med din dotter? Jag har ADD, och jag skulle inte ha något emot att någon av mina släktingar kontaktade min psykolog om de var oroliga för mig. För att få bra behandling behöver man ge all info till sin kontakt på psykiatrin och jag vet av erfarenhet att det är väldigt svårt att vara ärlig med sina problem. Men allt beror ju på hur din dotter skulle uppleva att du kontaktade hennes psykolog. Om du har tillåtelse att göra det så tycker jag att du ska dela din oro med psykologen. Din dotter kommer ju inte få rätt hjälp förrän alla fakta ligger på bordet.  Men var försiktig. Det kan slita mycket på relationen om din dotter inte vill att du lägger dig i och om hon känner sig förrådd om du "går bakom ryggen på henne" och pratar med hennes psykolog. 

Kanske är det bäst att du delar din oro och dina tankar med din dotter?