Hemska drömmar
Min mamma är, eller var, alkoholist under många år. I mitten av April gick hennes drickande så långt att hon försökte ta livet av sig, hennes lillebror gick bort i levercancer i Februari. Efter det hände så har hennes inställning till alkohol förändrats otroligt mycket, hon dricker inte alkohol över huvudtaget längre. Det var oftast jag som fick ta hand om mamma och hålla koll på henne när hon drack, ibland fick jag gå ut på natten till nattklubbar och säga åt henne att komma hem.
Nu när hon slutat dricka så känner jag mig lugnare och mer trygg i hemmet och när jag är utanför hemmet. Jag behöver inte skämmas längre. Men nu har jag även börjat drömma om att mamma får återfall och att hon börjar dricka igen, och i dom här drömmarna så är hon alltid uppkäftig och säger att hon inte bryr sig om vad jag tycker och tänker. Vilket hon i verkligheten gör.
Jag ska med på en gruppträff med anhöriga tillsammans med alkoholisterna i September där jag ska få prata med andra anhöriga och en terapeut. Är det normalt att man drömmer sånt här?
❝ The truth is rarely pure, and never simple. ❞
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
Jag tror det är helt normalt. Det kanske är ditt sätt att bearbeta det jobbiga, drömmar kan vara knepiga.
Det låter fullt normalt.
Du är orolig för att din mamma ska få ett återfall och tänker antagligen på det ganska ofta och saker vi tänker på mycket eller upplever brukar vi ju drömma om.
Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still
willing to get our hands dirty”
†