Anhöriga iFokus

Anhöriga

Etiketttips-och-råd
Läst 216 ggr
johanna95
2

Hjälp!

Hej! Jag skulle behöva er hjälp. Det är så att jag i slutet på Maj ringt in en orosanmälan på mina fadderbarns far då det ena fadderbarnet (5år) berättat för mig att pappan slår båda barnen (3&5år) och lämnar dem ensamma på nätterna när de sover för att åka iväg till kompisar och annat. Jag väntade i tre månader på att socialtjänsten skulle ringa upp mig för att ta kompletterande uppgifter då jag inte la min orosanmälan som anonym. Ingen ringde mig så till slut tog jag tag i det själv och ringde upp dem och de på kontoret uppger att de inte kan hitta min anmälan och det visar sig att de lagt in detta som anonymt ändå. Handläggaren på socialtjänsten säger till mamman till barnen att ”vi vet ju precis vad hon(jag) vill så henne behöver vi inte ens prata med” när mamman uppger att jag är en av de närmsta som de kan kontakta angående frågor kring barnen, och med detta så verkar det som att handläggaren tror att jag ljuger om vad barnen har berättat för mig bara för att sabotera för pappan vilket inte alls är fallet. Kan jag anmäla detta till IVO? De kan ju inte slarva med såna otroligt viktiga handlingar och sedan gå och baktala personen som ringt in orosanmälan? Barnen har själv uppgett att de inte vill till sin pappa för att han slår dem men soc pressar väldigt hårt med att det är för barnens bästa att bo hos båda föräldrarna, vilket jag inte kan förstå då de blir både psykiskt och fysiskt misshandlade där. För att tillägga så pågår en utredning mot pappan angående grov kvinnofridskränkning samt misshandel på barnens mamma så de har inte träffat sin papp sedan slutet på Maj. Han har nu gjort en anmälan om att mamman skulle försvåra umgängesrätten för barnen men han har aldrig ens kontaktat henne för att be att få träffa barnen.

[Jorå]
2

Soc har jag inget förtroende för ! De kan inget ! Totslt inkompetenta, ingen förståelse för människor el barn alls ! De får sin höga lön å struntar i allt de hör å ser, å skulle de bestämma dig för nått så ä detta beslut helt sjukt ! De lever i sin egna värld å jah personligen tycker de borde känna sig sååå jävla misslyckade ! De ä värdelösa! Har ingen koll på nått ! Nä gå å dränk er !

Draken
1

#0 Det är fruktansvärt  nonchalant av dem att ha slarvat bort anmälan och dessutom lagt den som anonym.

Är osäker på om du ska/kan lämna anmälan till IVO. Men däremot tycker jag absolut att du skall skriva en Lex Sarah

* https://www.ivo.se/anmala-och-rapportera/anmala-och-rapportera-som-yrkesverksam/anmal-missforhallande---lex-sarah/

#1 Håller inte riktigt med dig. Du har förmodligen haft oturen och träffat helt fel handläggare. Jag har haft väldiogt mycket hjälp av Soc med sonen som har haft ett kraftigt drogmissbruk och bor hemma. Jag har mindreåriga hemma, så jag lämnade själv en orosanmälan på min son.

Även polisen lämnade en orosanmälan på de yngre barnen då de gjorde husrannsakan med knarkhund.Jag har haft jättemycket hjälp av dem. Jag tackar gudarna för att de finns.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis