Selektiv mutism
Undrar om någon har det eller har barn/bekanta med den diagnosen ?
Ärligt talat har jag inte ens hört talas om detta! Vad är det för något?
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
"**Vad är selektiv mutism?
**Selektiv mutism är en diagnos som brukar visa sig första gången i barndomen, vanligen i förskoleåldern. Den kännetecknas att barnet är tyst i skolan eller i andra offentliga sammanhang samtidigt som det talar och kommunicerar obehindrat hemma. Tystnaden beror inte på svårigheter att förstå eller använda med språket.
Symptomen kan vara svåra att upptäcka för vuxna som bara kommer i kontakt med barnet i en enda miljö, men kan förutom tystnaden visa sig genom bl.a. ”förstelnat” kroppsspråk. Svårigheter med mimik och ögonkontakt är också vanligt. Selektiv mutism är överrepresenterat hos barn med en tvåspråkig bakgrund."
#2 Hm… Just tystheten i skolan och svårt med ögonkontakt kan jag känna igen, men behöver ju inte vara en sjukdom för det.
#3 Nej klart inte. Men det är något en logoped märker av under utredning. Min dotter har många stolpar på kännerteckena. 
Just för min egel del vet jag varför, det är som det är. Men det gör inte saken enklare för det. vad gör man om man har fått diagnosen?
Bearbeta talet 
Dottern har inte det ännu, men innan dess ha vi gått hos vanlig logoped, och sen teckenkurs med förskolepersonalen, och det har hjälp mycket, dem få saker man lär in för att underlätta vad barnet vill.
Kommer få gå hos speciallogoped efter sommar tid nu, där dem säkert sätter det på papper. Jag ha bara läst om det och misstänkt det. Men ingen, verken på BUP eller logoped har ens nämt att det kan vara så det ligger till..
Vill gärna ha kontakt med någon som har det redan på papper på sitt barn.. Delvis för vissa frågor och hur barnet vart som liten.
Fast jag har ju gärna diskution med andra ändå