Sprit vid midsommar?
Vad anser ni om sprit till midsommar?
Är det något som måste finnas med så att man har möjlighet och dricka eller klarar ni er fint utan och dricka. Som många andra traditioner brukar spriten vara väldigt viktig och ha med.
Vad anser ni om att många tycker spriten är viktig till traditioner?
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Jag behöver aldrig alkohol för att ha kul. Sedan tackar jag inte nej till ett glas vin om jag är ledig och man sitter en grupp och äter något gott. Men det går lika bra med en cola 🙂.
Sprit är hårt knutit till alla våra stora traditionella firande. Vilket inte är så konstigt eftersom den seden går tillbaka tusentals år. Inte så konstigt med tanke på att det är en av de lättaste sätten att påverka intryck och sinnesstämningar.
Problemet uppstår väl när spriten blir viktigare än allt det andra. Men då har man ju problem som sträcker sig utöver midsommar.
Jag är för fritt val. Har man inte problem med sprit så ska man få ta sig en nubbe eller två till maten om man nu tycker det är trevligt och vill man avstå så ska det vara lika självklart det.
Det här med sprit är ett väldigt kontroversiellt ämne. Jag tycker personligen att sprit om personen i fråga kan kontrollera det och dricka utan att bli för berusad är helt okej. Däremot har jag inga svårigheter att gå emot "traditionen" att dricka sprit.
Vill man/ kan man kontrollera det tycker jag att det är okej. Men som sagt, spriten är ju inte kärnan av någon tradition så tycker det är okej att skippa det.
Dricker inte ren sprit men kan ta något glas vin. Jag brukar varva ett glas vin ett glas vatten! Vill veta vad jag gör och säger! Kan också klara mig utan det helt, drack inget denna Midsommar då jag inte firade alls!
Till sillen kan väl de ta en nubbe om de vill men oftast blir det ju påspädning och sen är det inte kul!
De som bara tar en nubbe och sen inget mer, de kan ju kontrollera sitt drickande så då är det ju ok.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Vi har aldrig haft mer alkohol på såna här högtider än varsin julöl (2.8 ) till mormor och hennes särbo. Alkohol har inget med högtider att göra tycker jag. Det är sällskapet, maten och traditioner omkring. T ex Kalle Anka eller kolla/delta på Midsommarfirande.
#4 Jag håller med dig.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Jag har haft problem med alkohol och dricker därför inte sprit. Men min mamma drack. Personligen vet jag inte varför, det är ju inte särskilt gott. Jag har hört att alkoholen ska hjälpa till att smälta ner sillen för att det är fett men jag gillar inte sill så där försvann min anledning till att dricka.
men jag tycker att alla ska få bestämma över vad dom vill göra så länge det inte skadar dem skälva eller andra, för mycket.
"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray
Alla har ju sina egna traditioner, märkte bland annat att min familj skiljer sig väldigt från vad andra gör under midsommar. Men det var inte poängen, det jag ville komma med var bland annat att jag håller med ovanstående. Alkohol är okej om det inte skadar någon annan. Samt att alkohol är ett val, inte en tradition som står själv.
Jag tycker alkohol är okej. I min familj sjunger vi alltid snapsvisor och då behövs ju snapsen, plus öl till maten. Ingen sitter och super sig redlös, men ser inga problem med att dricka det så länge man kan hantera det.
Jag tycker att alkohol (vin, öl, sprit, drinkar mm) är helt upp till var och en om man vill dricka eller inte. Tycker inte det är fel att dricka, o inte heller fel att inte dricka.
Jag har själv haft problem psyket och då jag missbrukade tabletter för att dämpa ångest får jag inte längre sådana, då började jag att på vardagar ta nåt glas in för att känna mig lite lugnare…jag drack mig absolut inte full men tog ett eller två glas vissa dagar. Dricker man alkohol av "fel anledning" är det inte oki, men att ta nåt glas en helg eller vid högtider är det absolut inget fel. Jag kan fortfarande vara sugen på att ta ett glas när jag inte mår bra men ser till att inte ha något hemma och på helgen köper jag bara liiite så att de inte finns i veckan…
Kram från Flashieangel (Sofie Strand)