Anhöriga iFokus

Anhöriga

Etiketttips-och-råd
Läst 1137 ggr
Jess89
0

Tips vid sömnsvårigheter

Alla människor har någon gång i livet svårt med och sova och givetvis kan det ha olika orsaker.

Försök och kom fram till vad dina sömnproblem kan bero på. Det skulle kunna bero på:

• att rummet du sover i är för varmt

• en obekväm säng

• eller att det inte är tillräckligt tyst och mörkt i sovrummet

• att du oroar dig över något

• stress

• att du har sovit tidigare på dagen.

Om du är stressad är det bra om du varvar ner någon timme innan du går och lägger dig. det kan exempelvis vara genom att lyssna på lugn musik eller att ta ett bad.

Ligg inte och vrid och vänd dig för länge i sängen, gå då upp istället och vänta på att du blir trött. Undbik att tända ljuset som leder till att du blir piggare. Det blir enklare för kroppen om du lägger dig och går upp vid samma tider. Motion kan även göra det lättare att somna. Tänk på att inte träna innan du går och lägger dig.

Givetvis finns det människor som inte blir hjälpa av tipsen.

Tänk på att:

Undvika drycker med koffein(kaffe, te och coca cola) 

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Somnsvarigheter/

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

monstermash
0

När jag gick hos psykolog fick jag tipset att gå ut och gå precis innan jag ska gå och lägga mig, för det skulle tydligen hjälpa.

Jag testade, efter tre timmars promenad höll min mobil på att dö så jag gick hem. Så för mig hjälpte det inte, haha.

Annars har du fått med bra tips, undvika cola etc, samt lära känna sig själv. Vissa människor blir pigga av att se tv, då bör man undvika det åtminstone en timme innan man ska sova, likadant med dator och läsa böcker. Inte ligga i sängen och smsa konstant och kolla saker på den när man ska sova (har man problem med det bör man nog stänga av ljudet på mobilen så man inte störs) är yttligare några tips jag kommer på såhär på rak arm.

milow
0

Ett annat sömntips om man vaknar under natten är att inte kolla vad klockan är, speciellt inte om du ska upp tidigt dagen efter.

Intehärutandär
0

..och man ska inte ha tv, data eller kontor i sovrummet. Det stör sömnen.

Jess89
0

Bra tips ni ger!

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga