Anhöriga iFokus

Anhöriga

Etikettot-utanför-ämnet
Läst 1027 ggr
IceBlueEyes
0

Kompis som skär sig

Jag tror att min kompis skär sig, jag har sett sår men bara genom hennes strumpbyxor. Uppe på låren. Jag vet att hon inte mår så bra men hon låtsas att allt är bra. Vi var bästisar förut men umgås inte så ofta längre. Och jag vet inte vad jag ska göra, om jag ska kontakta någon eller om jag inte ska tänka på det, om jag ska prata med henne eller något annat. Jag skulle behöva någons råd om vad jag ska göra.. Skriv gärna. Ps. Det känns konstigt att bara prata med henne för att jag vet inte om det är allvarligt. Vi pratar inte så mycket. Men det känns fel att bara låta det vara :/

Intehärutandär
0

Kanske kan Du försöka fråga hur hon mår? Och inte nöja dig med "bra". Då man skär sig, så vill man få ut inre smärta på något vis. Fast efter ett tag så kan det bli ett beroende där man känner starkt behov att skära sig för små motgångar med. 

Annars kan Du vända dig till skolsköterskan, om Ni går i skolan. Så kan hon försöka fånga upp tjejen.

monstermash
0

Har hon okej hemförhållanden och du känner föräldrarna kanske du kan vända dig till dem? Med tanke på att ni har varit bästa vänner, då brukar man ha en relation med kompisens föräldrar.

Något måste du göra iallafall, så kan du inte hjälpa henne själv (och det är inget fel med att inte kunna det) så måste du be någon om hjälp. Skolkuratorn, någon lärare du litar på eller skolsjuksköterskan?