Anhöriga iFokus

Anhöriga

Etikettot-utanför-ämnet
Läst 1089 ggr
Intehärutandär
0

Mat att äta.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är Din favoritmat, hur ofta äter Du den - gör Ni det med någon speciell person. Minnen till den rätten? 

Kost kan vara en ren njutning för några, en plåga för andra. En flyktväg från vardagens jobbiga. 

Vissa rätter kanske man inte ätit sedan barndomen, då saker var bra - eller innan en nära gick bort. Och betyder lte extra.

Det fick mycket minnen runt mat (&bak). 

Berätta gärna lite.

Jess89
0

Jag har många favorit rätter. Största favoriten är nog ändå tacos, och det är nog något man aldrig tröttar på. Tacos ätas ibland på helgerna. Förutom Tacos tycker jag om broccoligratäng. Det göras inte lika ofta i hemmet, men njuter av det när det väl tillagas.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Intehärutandär
0

Jag älskar grekisk sallad! Eller att plocka från sallads-buffén på Ica. De har sådan god bönblandning! Det är i princip det enda jag tål numer pga IBS. Är vegetarian, och tål varken gluten/kolhydrater eller laktos något vidare längre. Ett par få undantag finns ( te x gräddfil/fil, fetaost, färskost och knäckebröd eller Finn Crisp). 

Jag älskar dock husmanskost, med Quorn/sojaprodukter. T ex sojakorvstroganoff, dillquorn, sojakorv - potatis - pepparrotsås osv. Men jag försöker fortfarande lära mig vad jag ska äta då jag inte tål potatis/ris/pasta. Broccolimos är så gott, men är rädd att bli urless. 

Köpte nyligen en grönsaks…någonting, som gör spagetti av t ex morötter eller Squash. Har inte provat det ännu. 

Jag är ingen tröstätare, utan då jag mår dåligt så svälter jag mig själv istället - för jag orkar inte tänka på mat. Har dåligt minne med, så jag kan glömma om jag ätit 1 gång, 3 ggr eller ingen gång. 

Min mor var/är inget vidare på matlagning (konstiga blandningar, rått, klumpar m.m.), men mormor. Jag minns alltid min tid hos mormor med stor glädje och trygghet. Varje gång jag var där så vart det fest - för hon gjorde alltid så stor frukost/kvällsfika med scones, olika kex och rån, kokt ägg, té/hemgjord varm choklad, ost, marmelad m.m. Kändes alltid så festligt, jämfört med mammas gamla mjölk och mögliga bröd.

Själv är jag duktig på matlagning då jag fick börja med det då jag var 8 år. Min son älskar min mat och har flera gånger önskat att jag arbetade i hans skolkök. 🙂 Jag har utöver min konditor/bageri-utbildning läst kallkök & varmkök.

Denna kommentar har tagits bort.
Jess89
0

Putt!

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga