Tända ljus på gravar
Är det någon som ska gå och tända ljus på några gravar under helgen?
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Jag har tänkt att åka till mammas grav i morgon
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Jag hade tänt om jag kunde, istället för att tända ljus kommer jag tänka lite extra på de som inte längre finns i min omgivning.
Ja, det har jag gjort idag på två kyrkogårdar och lagt ned gravprydnader.
#3 Vilka är det du har varit hos och lagt gravprydnader?
På min mors och fars grav och på en mosters och så mormor och morfar och min syster och hennes mans.
Jag tror det var förra året jag gick förbi en kyrkogård och såg att det större delen av kyrkogården va upplyst av ljus. Otroligt vackert att gå förbi en kyrkogård under den här tiden på året.
Jag, sambon och mor var på kyrkogården idag och tände ljus. Jag och mor tände på en vän till familjens grav och sambon tände på minneslunden. Men det var så otroligt vackert över hela kyrkogården. Tycker dock det var synd när man såg ensamma gravar som bara hade gamla och vissna blommor.
Ja, vi gick runt och tände på…6-7 gravar inkl minneslund. Det är det vanliga. Och så går man runt och tittar på andra, som man inte tänder hos men tänker på.
Nej, besöker inte gravarna öht.
#9 Varför inte?
Vi har aldrig haft mycket till relation.
#11 Ok, vad tråkigt!
Inte direkt. De är främlingar för mig.
Det är min mormor och morfar också som jag aldrig fick träffa då de var döda innan jag föddes. Men min mor och mina mostrar har gått dit och mina bröder gör det så då gör jag det också.